Hoe maak je mailings geschikt voor mobiel?

Hoe maak je mailings geschikt voor mobiel?

E-mailcampagnes leveren nog steeds goede resultaten op. Ook in deze tijd waarin mensen kunnen kiezen tussen een veelvoud aan communicatiemiddelen. Maar net als voor elk ander marketingmiddel geldt dat e-mailmarketing verandert door verschuivingen in doelgroep en gebruik.

E-mail populair bij ouderen en in B2B

De verschuiving in doelgroep blijkt uit een onderzoek in opdracht van YoungCapital. Daarin staat dat 44 procent van de 30-minners dagelijks e-mailt. Bij 40-plussers is dit percentage 67 procent. Berichtenservices zoals Whatsapp en social media hebben e-mail bij de jeugd deels verdrongen. In het zakelijke leven daarentegen staat e-mail als communicatiemiddel nog steeds bovenaan. B2B-campagnes zijn dan ook vaak de meest succesvolle e-mailcampagnes.

Openingen op smartphone

Naast een verschuiving in doelgroep, is er ook een verschuiving te zien in gebruik. Bijna 50 procent van de ontvangers van e-mail opent deze op een smartphone. Dit brengt gevolgen met zich mee voor de werking, het design en de content. Hieronder een aantal tips om je e-mails te optimaliseren voor het lezen op mobiele telefoons:

  • Maak je mailings responsive
    Heb je een eenvoudig template? Dan bestaat de kans dat je mailings al geschikt zijn voor mobiel. Vermijd in ieder geval horizontaal scrollen en inzoomen. Bij complexere designs is het slimmer om voor responsive design te kiezen. Dan geef je je lezer op elk device een optimale beleving en jezelf de meeste kans op een goed clickpercentage. Check je design in ieder geval op grote knoppen, een groot font en voldoende witruimte.
  • Maak de landingspagina geschikt voor mobiel
    Verwijs je vanuit de e-mail naar je website? Maak deze landingspagina’s dan ook geschikt voor mobiel. Niets zo ergerlijk als een prachtig clickpercentage, maar een tegenvallende conversie doordat de website niet lekker leesbaar is op een mobiele telefoon.
  • Kies je onderwerpregel nog nauwkeuriger
    De onderwerpregel op een smartphone is nog doorslaggevender dan op een desktop. In staande stand heb je maximaal 35 tekens om de lezer over te halen de nieuwsbrief te openen. Daarnaast is de mobiele lezer vaak gehaaster dan de lezer op een desktop.
  • Kies een goede snippet
    Een snippet is een korte tekst bovenaan je nieuwsbrief. Deze snippet (ook wel: pre-header) wordt in sommige e-mailclients gebruikt om je nieuwsbrief te introduceren. Het is daarom belangrijk dat de snippet informeert, inspireert en verleidt.

snippet jumbo e-mail   snippet jumbo maillist

  • Maak gebruik van slimme functies
    Mobiele telefoons hebben functies die je handig kunt toepassen in je mailings. Een voorbeeld is het klikbaar maken van telefoonnummers, zodat je lezer met één klik contact op kan nemen. Maar er zijn ook ander slimmigheden. Heb je een nieuwsbrief die veel artikelen of blogs bevat? Dan kun je een lees-later-button toevoegen. Het nieuwsbriefartikel wordt dan toegevoegd aan de tool die de lezer gebruikt voor het bewaren van artikelen.

Heb je zelf nog aanvullingen of tips voor het geschikt maken van e-mail voor mobiele telefoons? Ik hoor het graag! Mail mij via louise.dekievid@presenter.nl of geef een reactie op dit bericht.

Over de auteur: Louise de Kievid

Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.

Tags: Responsive, e-mail



0 reacties op dit artikel