Storytelling: hoe je het drama van een story optimaliseert
Heb je opgevangen dat storytelling ‘hot’ is, je vooral contentmarketing moet toepassen, maar een contentstrategie absoluut niet mag vergeten? Prachtig! En weet je ook hoe je sterke online verhalen kunt formuleren? Dan mag je jouw device uitschakelen en genieten van offline quality time. Wil je toch erg graag weten hoe je jouw storytelling dramatisch kunt optimaliseren, voordat je jouw content gaat ontwikkelen en vermarkten? Sluit jezelf dan even af voor de buitenwereld. Over 15 minuten ben je op de hoogte.
Storytelling: drama optimalisatie
Je hebt de term al gelezen: ‘dramatisch optimaliseren’. Als online professionals zijn wij uitstekend op de hoogte van SEO en conversie-optimalisatie. Maar wanneer het aankomt op storytelling valt er nog een wereld te winnen. Hoog tijd om je daarom te vertellen hoe je online verhalen verbetert door rekening te houden met dramatische elementen. De dramatische elementen die ik hieronder beschrijf zijn ontleend aan de drie act structuur van scenarioschrijver Syd Field en The Hero’s Journey van Joseph Campbell.
Het voordeel van het toepassen van drama optimalisatie? Door de dramatische elementen al in een vroeg stadium te herkennen:
1) Weet je snel of je met jouw verhaal goud in handen hebt, of een klompje lood
2) Stel je jezelf in staat om het maximale te halen uit jouw verhaallijn
Engagement komt met gevoel
Wanneer je binnen jouw organisatie thema’s of issues hebt vastgesteld waarover je wilt communiceren door middel van content, wil je daar ook concretere invulling aan geven. Zoals je hoogstwaarschijnlijk weet, volstaat een bericht op de eigen website gevolgd door een enkele tweet doorgaans niet meer. We kunnen niet langer denken dat we met het samenstellen van informatieve dossiers een correcte invulling geven aan onze thema’s. Om mensen bij jouw merk en/of organisatie te betrekken moet je ze emotioneel raken.
Schematische outlines
Toets daarom voordat je tijd en energie steekt in de ontwikkeling van content, of je ideeën de emotionele lading hebben om voor engagement te zorgen.
Ga ook schematisch te werk: schrijf korte maar krachtige outlines, zodat je eenvoudig kunt bijschaven én zodat je je ideeën met derden kunt delen. Je zult merken dat je daarmee een extra communicatieve tool tot je beschikking hebt. Je kunt bijvoorbeeld workshops organiseren, en in één of meerdere sessies gezamenlijk story’s bedenken. Het bedenken van story’s is in theorie onbeperkt. En je kunt beter het beste verhaal kiezen uit 6 outlines dan het beste uit 2 outlines.
Hoe optimaliseer je jouw story?
Inciting incident
Start bij het optimaliseren van jouw drama altijd met het herkennen van een inciting incident. Of, in normale mensentaal: de steen in de vijver waardoor alles gaat bewegen. Een herkenbaar voorbeeld: de ring die Frodo krijgt in Lord of the Rings. Of de komst van de cookiewet. Ook voor jouw organisatie of merk zijn er inciting incidents herkenbaar. Dat kan variëren van een verandering in wetgeving tot de resultaten van een onderzoeksrapport of de ontwikkeling van een nieuw product. Heb je een inciting incident ontdekt? Probeer dan te ontdekken wie de protagonist en de antagonist zijn.
Protagonist
De protagonist is de held van het verhaal, waarvan de toeschouwers willen dat hij aan het einde gelukkig is en leeft.
Antagonist
De antagonist is de tegenstander die er alles aan doet om het leven van de protagonist zo zuur mogelijk te maken.
Voor het verkrijgen van engagement is het het beste als mensen zich kunnen identificeren met een protagonist en zich kunnen keren tegen een antagonist. Zorg er daarom bij voorkeur voor dat het mensen zijn, en niet iets algemeens als ‘Den Haag’. Mark Rutte of Geert Wilders roept meer emotie op.
Conflict
Heb je een protagonist en antagonist gevonden, vat dan in één zin samen wat het conflict is tussen beiden. Is er geen conflict? Dan heb je geen verhaal en begint de invuloefening weer van voor af aan.
Arena’s
Een goed verhaal wil je – slecht gezegd – uitmelken. Hoe meer interessante mogelijkheden je hebt om je protagonist in het gevecht met de antagonist naar een climax te sturen, des te beter. Door na te denken over de arena’s, creëer je extra mogelijkheden. Een arena is de locatie waar een episode van het conflict zich afspeelt. Dus bijvoorbeeld in een specifiek dorp, in een specifiek huis of in een straat.
Obstakels
Wat zijn de verschillende obstakels die de protagonist moet overwinnen om de antagonist te verslaan?
Maak een outline waarin je per episode in enkele zinnen omschrijft welk obstakel de protagonist tegenkomt, en wat de rol is van de antagonist. En hoe de protagonist deze overwint. Een voorbeeld: Frodo is de protagonist, Sauron de antagonist. De Orcs vormen onder andere een obstakel voor Frodo om Sauron te overwinnen. En een online voorbeeld: ik ben de protagonist, de overheid die de cookiewet heeft ingesteld, is de antagonist. Een pop-up voor cookie-goedkeuring op een website is een obstakel. Het installeren van tools om de cookiewet-pop-up te vermijden is een manier om het obstakel te overwinnen. Het intrekken van de cookiewet is de eindoverwinning van de protagonist op de antagonist.
De climax
Tot slot: probeer te bedenken wat de climax is. Natuurlijk kan het zijn dat de uitkomst van de climax afhankelijk is van gebeurtenissen in het echte leven. Bedenk dan verschillende varianten, zodat je bent voorbereid.
Story outline
Heb je alle elementen benoemd en ben je tevreden over de spanningsboog die het oplevert, schrijf jouw story dan uit in een schematische outline. Probeer daarin ook al te benoemen welk format je wilt hanteren. Bijvoorbeeld een blogserie, een infographic, een videoserie, een fotoserie, enzovoort.
Samengevat:
Inciting incident | Wat zijn mogelijke ‘inciting incidents’? Wat is de steen in de vijver die alles laat bewegen? |
Protagonisten | Wie zijn de hoofdrolspelers in jouw verhalen? |
Antagonisten | Wie zijn de tegenstanders in jouw verhalen? |
Conflict | Wat zijn de hoofdconflicten tussen de protagonisten en antagonisten? |
Arena's | Op welke locaties spelen de conflicten zich af? |
Plot Outline - Obstakels | Welke obstakels moet de protagonist overwinnen om uiteindelijk de antagonist te verslaan in een climax? (Per episode max. 1-2 zinnen) 1. Exposé & introductie conflict 2. Worsteling met obstakel 1 3. Worsteling met obstakel 2 4. Worsteling met obstakel 3 5. Climax: Botsing protagonist & antagonist (eindoverwinning voor 1 van de 2) |
Format | In welk format giet je jouw verhaal (blogserie, hubpagina met subhubs, youtube films, seo-proof persberichten, fotoserie, slideshare, etc.) |
Tot slot: goede content is bewijskracht
Zoals mijn oud-collega Tim van Waard altijd terecht aangeeft: goede content fungeert als bewijskracht van de belofte van je organisatie. Zorg er daarom altijd voor dat je verhaal aansluit op de kernboodschappen van de organisatie en dat het de juiste persona’s aanspreekt.
Bronnen:
Screenplay: The Basics of Film Writing by Syd. Field (1979)
Meer over de Hero’s Journey: http://www.thewritersjourney.com/hero’s_journey.htm
Over de auteur: Eppo Ford
Na een opleiding als scenarioschrijver en een bestaan als freelance journalist ben ik vanaf 2007 gegrepen door online. Als journalist heb je geen idee hoe je artikel wordt ontvangen (anders dan door de eindredacteur). Online kun je alles meten. Ik heb de online wereld omarmd en mij gespecialiseerd in doelgroepgericht & activerend schrijven en contentstrategie. Ik ben Manager Projecten bij Presenter.