Contentmarketing

De ultieme lijst van contentmarketing tools

Hoe mooi de theorie rondom contentmarketing ook is… uiteindelijk moet je ook in de praktijk aan de slag. Je wil het succes van je contentmarketing natuurlijk zelf kunnen meten, maar je wil het ook zichtbaar maken binnen je organisatie (en dan met name aan je management). Ik heb een aantal tools voor je op een rijtje gezet om je te helpen inzicht te krijgen in de resultaten van je contentmarketing.

Elke organisatie heeft bepaalde doelstellingen die het nastreeft. Meer winst, lager kosten, meer bezoekers, hogere conversie, een lagere ‘cost-per-hire’. Om deze doelstellingen te behalen zul je de inzet van je contentmarketing moeten verantwoorden.

Voordat je met contentmarketing aan de slag gaat helpt het om eerst eens je organisatie in te duiken en te gaan praten met de mensen binnen de organisatie. Waar zitten de knelpunten? Op welke punten is de concurrentie sterker? Wat baart het management zorgen? Dit helpt je ook met het kiezen van je tools, je kanalen en de KPI’s die je aan je inspanningen hangt. Begin vervolgens met kleine experimenten om je eerste resultaten te boeken.

Om je te inspireren hebben wij vast een aantal interessante tools op een rij gezet om je te helpen je inspanningen te meten en/of te verbeteren. Deze lijst wordt continu geüpdatet door ons, maar heb je suggesties? Laat het mij weten in de comments.

Monitoring

online statistieken van Sproutsocial

Een hoog bereik voor je content is natuurlijk leuk, maar het loont nog veel meer om je op specifieke niches te richten. Als je je richt op een specifieke doelgroep die je wilt bereiken is het wel handig om te weten waar deze doelgroep zich online bevindt, wie de influencers binnen deze doelgroep zijn en welke onderwerpen op dat moment spelen:

  • Followerwonk – Doorzoek twitter biografieën en sorteer ze op sociale autoriteit
  • Twitter search – gratis, zonder registratie en is nog steeds één van de beste manieren om op Twitter te zoeken
  • Hootsuite – Monitor verschillende social media kanalen op vaste zoekwoorden
  • Sproutsocial – Idem aan Hootsuite
  • Google Alerts – Handig om het nieuws bij te houden over bepaalde onderwerpen en om influencers en bloggers binnen bepaalde categorieën te identificeren
  • Feed.ly: één van de beste RSS tools: makkelijk interessante blogs centraal bijhouden. Abonneer je op de feeds van de belangrijkste sites en influencers en mis geen update meer
  • Curator: een tool van onze lezer Mark Rosbergen.

Analytics

Bit.ly statistieken

Te vaak komen wij nog organisaties tegen waar nog te weinig focus ligt op het analyseren van het gedrag van de bezoeker. Door analytische tools goed in te zetten kun je meer te weten komen over het gedrag van je bezoekers en helpt je keuzes te maken in de inzet van je content.

  • Google Analytics: Een duidelijke keuze: Hoe beweegt je bezoeker zich over de site, wat zijn de belangrijkste referrals, welk medium wordt gebruikt om de site te bekijken: etc.
  • Bit.ly: handige tool om te zien hoevaak en hoelaat er op je link geklikt is. Je kunt het zelfs per uur inzien.
  • Sproutsocial: maakt snel PDF rapportages van o.a. Facebook, Twitter en Linkedin
  • Hootsuite: idem aan SproutSocial, ondersteunt wel meer kanalen
  • Metricly – Snel een gevarieerd aantal dashboards maken met key informatie voor verschillende social media en business channels, zoals Facebook, Twitter, Zendesk, iTunes etc..

Contentplanning

de contentkalender

Heeft je webredactie moeite met de planning voor goede content voor je distributiekanalen? Een goede contentplanning helpt je om meer grip te krijgen op je contentuitingen.

  • Contentkalender: een contentkalender geeft je een mooi overzicht van de planning van de content voor je verschillende kanalen. Dit geeft je de mogelijk om content optimaal in te zetten
  • Hootsuite en Sproutsocial kunnen je posts inplannen, zodat je vooruit kunt werken. Probeer bijvoorbeeld eens ’s-avonds of in het weekend een blog te plaatsen
  • Buffer heeft de mogelijkheid om je vaste wekelijkse schema’s in te vullen om je content op social networks te publiceren.

Contentverspreiding

contenverspreiding

Je hebt veel tijd en energie gestoken in de creatie van je content. Nu moet je zorgen dat je je bereik optimaliseert. Promotie kost tijd, en vooral ook energie. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar bent in de dagelijkse contentstroom van je bezoekers:

  • Schakel je eigen medewerkers in en verspreid waardevolle content intern. Maak via de Google tagging tool unieke links als je meerdere keren linkt naar je pagina via verschillende social networks.
  • Promoted berichten: promoted tweets, uitgelichte Facebook posts en gesponsorde artikelen op Linkedin kunnen hele goede resultaten leveren.
  • Je hebt de belangrijkste influencers geidentificeerd? Kijk hoe je hen kunt benaderen om jouw boodschap te verspreiden. Welke unieke content/ervaring/belevenis heb jij hun te bieden om aandacht van ze te genereren.
  • Addvocate: Mobiliseer je workforce om je content te verspreiden.
  • IFTT: Wij zijn geen groot voorstander van het automatisch koppelen van berichten, maar via If This Then That kun je veel netwerken aan elkaar koppelen.
  • Mailchimp: Eenvoudige nieuwsbrieven tool met uitstekende statistieken. Perfect om naar je artikelen te linken.

Visuele content

Logo Pixlr

Uit diverse onderzoeken blijkt dat blogs en social media posts met opvallende en prikkelende visuals een veel groter bereik genereren. Je hebt echt niet altijd een designer nodig om je visuals beter en/of prikkelender te maken.

  • Picmonkey.com: een handige tool om snel collages te maken en effecten op je afbeeldingen toe te passen. Met de gratis versie kom je al een eind.
  • Visual.ly: een handige site om je eigen infographics te maken.
  • Pixlr.com: Handige site om snel je foto’s te bewerken
  • Social Image Resizer: erg makkelijke tool om je visuals te optimaliseren voor verschillende sociale netwerken
  • Instagram: geef je foto’s snel een mooi filtertje en creëer die ‘ahhh’ factor

Complete contentmarketingsystemen

Contentmarketing funnel

Er zijn veel, voornamelijk Amerikaanse, bedrijven die op de vraag naar contentmarketingsystemen zijn ingesprongen. Van kleine tot totaalpakketten die zich richten op het bouwen van een enorme contentmachine binnen je organisatie. Drie veelbelovende producten:

  • Hubspot (de bekendste en één van de meest gebruikte contentmarketing tools)
  • Kapost
  • Eloqua (van Oracle)

Heb jij nog suggesties?

Deze lijst is continu in ontwikkeling en we vullen deze regelmatig aan met suggesties van onze lezers. Ken je nog meer handige tools die je, in welke vorm dan ook, kunt inzetten voor contentmarketing? Laat het mij weten in de comments.

Meer lezen over contentmarketing?

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: content marketing, social media marketing, contentmarketing, marketing tools



4 reacties op dit artikel
  • Mark Rosbergen zegt:

    Beste Tim,

    Ik zou graag onze eigen tool Curator toe willen voegen aan je lijst. Curator bevat een kleine 9000 online bronnen (naar thema, type en lokatie), waar je zelf selecties uit kunt maken en een filter aan toe kunt voegen. Op die manier manier krijg je een stroom relevante artikelen. Die artikelen kun je via Curator makkelijk duiden/bewerken door er bijvoorbeeld aanvullend informatie, een mening of beeld aan toe te voegen. Het resultaat deel je dan via social of een feed. Een medische uitgeverij en een bank maken op die laatste manier het dagelijkse nieuws voor hun magazine. Mochten iemand Curator willen proberen, stuur even een mailtje.

    • Tim van Waard zegt:

      Dank je wel voor je reactie Mark. Ik heb hem toegevoegd aan de lijst.

  • Ed Nooder zegt:

    Hoi Tim,
    ik zou graag de Communicatie Cockpit van Intermix willen noemen. De Nederlandse variant van Hubspot. Zeer gebruikersvriendelijk en een prima prijs/kwaliteitverhouding. Iemand geïnteresseerd ? Stuur met een mail. Groet Ed Nooder

  • Coen Koppen zegt:

    Hallo Tim,

    Omdat je er zelf naar vraagt: ons platform Magpipe zorgt voor het vinden van relevante content via filters, verrijken van de content (content curation) via o.a. het betrekken van collega’s en delen op social media of een WordPress-omgeving. Hierna wordt gemeten wat het resultaat is van jouw contentmarketing in kliks, nieuwe volgers of LinkedIn-contacten en uitgesplitst op medewerker en social media account.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond