Agenda contentkalender

Contentkalender gebruiken: 4 lessen uit de praktijk

Een contentkalender, een handig hulpmiddel en een onmisbare tool voor het uitvoeren van een succesvolle contentstrategie. De kalender helpt je de informatiestroom van je organisatie te plannen en de kwaliteit van je content te waarborgen. Ik vroeg verschillende organisaties naar hun ervaringen met een contentkalender. In deze blogpost deel ik de belangrijkste uitkomsten en geef ik je vier lessen uit de praktijk.

Download de contentkalender 2017
Hier vind je Contentkalender: een handige en praktische online tool.
Direct aan de slag? Maak je account aan.

Les 1: je krijgt overzicht

Veel organisaties publiceren content via verschillende kanalen en vaak ook voor uiteenlopende doelgroepen. Een contentkalender helpt je het overzicht te bewaren. Door de kalender structureel te gebruiken, weet je precies wat wanneer en door wie gepubliceerd wordt. Hiermee waarborg je de kwaliteit van je content.

Fleur Gorissen, contentmarketeer bij ASR:

‘Ik gebruik een contentkalender om overzicht te houden over wat er gepubliceerd wordt. En om goed te kunnen plannen wat er wanneer live gaat. Ik moet vaak zoveel taken doen en ben voor verschillende businesslines en producten actief, door de contentkalender houd ik het overzicht.’

Jeroen Tjepkema, redacteur bij CNV Vakmensen:

‘Wij zijn met een contentkalender gaan werken omdat we als middelgrote marketing- en communicatieafdeling grip willen houden op de informatiestroom die we naar buiten toe sturen. We willen graag weten wie (medewerkers), wat (inhoud van de content), waar (doelgroep) naartoe stuurt en waarom (doel).’

Roy van der Marel, redacteur NPO:

We werken hier met een uitgebreid team aan meerdere programma’s. Daardoor kan het overzicht nog wel eens kwijt raken. Met een contentkalender is overzichtelijk te zien wie waar mee bezig is en wanneer het resultaat te verwachten is. Bovendien is er nu makkelijk in de agenda vooruit te blikken waardoor er weer uitgebreider aangehaakt kan worden op bepaalde titels.’

Christel van Capelleveen, contentmarketeer bij Ditzo:

’Voor onze contentmarketing hebben we voor dit jaar opgenomen dat we minimaal 3 posts per week willen plaatsen op social media. Om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen, hebben we een overzicht nodig waarin we de verschillende onderwerpen kunnen plannen. Dit is de contentkalender geworden.’

Les 2: je maakt actuele content

Een contentkalender helpt bij het maken van actuele content. Belangrijke gebeurtenissen, evenementen en nationale feestdagen die relevant zijn voor jouw organisatie en doelgroep plan je vooraf in de kalender. Zo heb je de tijd om na te denken over gerichte en passende content en mis je geen belangrijke momenten.

Jeroen Tjepkema, redacteur bij CNV Vakmensen:

‘In de contentkalender houden we bij wat er speelt op welk moment, ook in de (nabije) toekomst. Dat voorkomt dat we op het laatste moment verrast worden en op stel en sprong content moeten creëren. De kalender helpt met het maken van keuzes over wat we wel en niet gaan doen. Daarnaast is de contentkalender een mooi middel om bij te houden wat wanneer gespeeld heeft en hoe we daarmee zijn omgegaan. Ook op basis van die gegevens maken we keuzes in de nog te versturen content.’

Christel van Capelleveen, contentmarketeer bij Ditzo:

‘In ons wekelijkse contentoverleg overleggen we met het contentteam welke onderwerpen we de komende 2 weken gaan coveren. Hierbij kijken we welke vragen regelmatig terugkomen bij de klantenservice, wat er in het nieuws is en of we zelf campagnes of acties onder de aandacht willen brengen. We plannen deze onderwerpen in de contentkalender.’

Roy van der Marel, redacteur NPO:

‘Feestdagen, themadagen en themaweken zijn ver van tevoren ingevuld. Zo kunnen we daar goed op inspelen.’

Les 3: je waarborgt kwaliteit

Door een contentkalender te gebruiken weet je vooraf wat er gaat spelen. Hierdoor hoef je niet last minute content te maken en heb je tijd om te brainstormen en te filteren. Zo kies je de juiste content voor je verschillende kanalen en doelgroepen en blijft alleen de beste content over. Daarnaast kun je gemakkelijk tijd inplannen om te controleren op inhoud, spelling en structuur.

Jeroen Tjepkema, redacteur bij CNV Vakmensen:

‘De contentkalender geeft ons de tijd en ruimte om op kwaliteit en kwantiteit te sturen. Dat betekent dat de content in principe eerst op een weegschaal ligt voordat die (überhaupt) op de kalender terechtkomt en er wat mee gebeurt. Daarbij helpt de kalender bij het plannen en spreiden van contactmomenten. Wij hebben verschillende doelgroepen en willen bijvoorbeeld niet drie e-mails per dag sturen naar dezelfde leden.’

Christel van Capelleveen, contentmarketeer bij Ditzo:

‘Door de contentkalender hebben we een overzicht waardoor we een evenwichtige balans kunnen aanbrengen tussen de verschillende onderwerpen.’

Les 4: je krijgt inzicht

Door inzichtelijk te maken wat er op de planning staat kun je taken gemakkelijk verdelen en is voor iedereen duidelijk wat er nog moet gebeuren. Je hebt inzicht in de voortgang en je kunt makkelijk toewerken naar deadlines.

Christel van Capelleveen, contentmarketeer bij Ditzo:

‘Elke maandag na het contentoverleg sturen we een interne mail naar alle Ditzo-ers met het overzicht wat er die week op de planning staat: de mails die we naar welke doelgroepen versturen en de social media posts die we in de contentkalender hebben ingepland. Zo heeft iedereen een overzicht van waar we over gaan publiceren.’ 

Fleur Gorissen, contentmarketeer bij ASR:

‘Onze contentkalender is een Excel-bestand die in een gezamenlijke map staat. Hier heeft de social media coördinator inzicht in en iedereen die interesse heeft in (content)marketing.’

Roy van der Marel, redacteur NPO:

‘Voor iedereen is vrij snel overzichtelijk te maken waar hij of zij mee bezig is en wat de ander kan verwachten.’

Let’s go!

Het werken met een contentkalender maakt je leven makkelijker en helpt je uiteindelijk bij het maken van echt goede content. Ben je enthousiast geworden? Dan is het belangrijk dat je je collega’s ook mee krijgt. Bekijk onze 5 tips voor het succesvol invoeren van een contentkalender en meld je direct aan!

Headerfoto: Pixabay / Willy Sietsma

Over de auteur: Merel Boers

Tijdens mijn studie Media en Communicatie ontdekte ik al snel mijn passie voor schrijven. Het creëren van waardevolle en relevante content, afgestemd op de juiste doelgroep, is wat ik het liefst doe. Als online contentspecialist bij Presenter mag ik me hier dagelijks mee bezig houden en ik stort me dan ook vol enthousiasme op nieuwe projecten.

Tags: Contentstrategie, contentkalender, contentmarketing, contentplanning



0 reacties op dit artikel