Beginnen met Instagram: 3 goede redenen om aan de slag te gaan

3 redenen om nu te beginnen met Instagram

Instagram is op dit moment mijn favoriete social media-kanaal. Met de app maak, bewerk en deel je heel eenvoudig foto’s. Het was een van de eerste apps die mooie filters aanbood en dat is ook een van de redenen waarom Instagram zo snel zo populair is geworden. Het is het ideale medium om te bladeren door het leven van een ander, #inspiratie op te doen of om meegenomen te worden in een brand story zonder dat het voelt als een advertentie. Instagram is echter vaak nog onbekend terrein voor social media redacteuren. Vanwege het gebrek aan data, ervaring of goede voorbeelden. Zit jij of je organisatie er nog niet op? Ik geef je drie redenen om direct te beginnen met Instagram.

1. Instagram is de nieuwe Twitter

Instagram is met 300 miljoen actieve gebruikers inmiddels bijna net zo groot als Twitter (302 miljoen). Tijdens de Social Media Club Utrecht van 29 april werd dit nog maar eens benadrukt. Terwijl het publiek in de zaal wél massaal twitterde, en nog niet helemaal overtuigd leek van Instagram, hoorden we dat de nieuwe en jonge generatie bloggers en vloggers (videobloggers) massaal kiest voor Instagram. Twitter is volgens hen te saai en de stroom van informatie is te groot om bij te houden. Een tweet van 140 tekens is minder snel ‘scanbaar’ dan een mooie foto. Bovendien is hun ervaring dat het engagement op Instagram veel groter is dan op Twitter. Ze krijgen meer likes en reacties, dan retweets en favorites. Volgens Emerce trekt Instagram ook veel marketeers weg van Facebook. Instagram filtert de content niet, in tegenstelling tot Facebook. Je content bereikt in theorie dus iedereen die jou volgt.

2. Foto’s zeggen meer dan duizend worden

Op Instagram draait alles om mooie visuals, zowel foto’s als korte video’s. Het is met name geschikt om een kijkje achter de schermen te geven. Of dat nou van je eigen leven is, of van je organisatie. Wil je laten zien hoe leuk jullie vrijmibo’s zijn aan toekomstige collega’s? Of hoe interessant workshops zijn aan klanten? Of wil je juist laten zien hoe een product shoot eraan toe gaat? Dan is Instagram het perfecte medium voor inspiratie en branding. Ook foto’s van andere gebruikers of celebrities kun je inzetten om jouw merk te verstevigen. Je repost of regrammed (deelt) makkelijk een foto met een app als Repost. Je bent als gebruiker toch geneigd om iets voor waar aan te nemen als een merk gebruikt wordt door een vriend of beroemdheid. Social proof (als anderen het liken moet het haast wel interessant zijn) speelt op Instagram een belangrijke rol. Een like of een hartje is een snelle waardering, maar met de reacties kun je echt de dialoog aangaan. Bijna bij elke foto zie je interactie en engagement.

Beginnen met Instagram? Neem een voorbeeld aan Starbucks
Starbucks op Instagram: 196.000 likes en 776 reacties op één post

Zeggen je foto’s nog niet genoeg? Gebruik dan de hashtags om je foto in de juiste context te zetten. Bijkomend voordeel: door de juiste # vergroot je je bereik vanwege de zoekfunctie achter de hashtags. Hasthags worden ook ingezet bij winacties om inzendingen terug te vinden. Maar maak het niet te bont, vijf hashtags per post zijn meer dan genoeg.

3. De kansen voor retail

Facebook is er voor familie en vrienden, Instagram kan je zien als één grote Neckermann-catalogus vol inspiratie. Zie je iets leuks op Instagram? Een paar leuke schoenen bij die ene blogger of juist een handig keukenhulpje in een korte tutorial? Met een service als Liketoknow.it is het voor een gebruiker mogelijk om direct de items uit een foto te shoppen. Hoe dit werkt? Na aanmelding krijgt de gebruiker na een like op een foto direct een mailtje met een link naar het product in jouw webshop. Makkelijker kan je het ze niet maken.

Van de 300 miljoen actieve Instagram gebruikers zijn de meeste ready to buy. 60% van het aantal gebruikers zoekt op Instagram naar een merk en 32% volgt minimaal vijf merken. Er is een grote kans dat jouw volgers tot je doelgroep behoren dus maak gebruik van de mogelijkheden die Instagram biedt om jouw product direct shoppable te maken. Het zal mij niets verbazen als Instagram deze functie zelf gaat toevoegen. Zoals Twitter heeft gedaan met ‘install app’ of ‘buy’ knoppen in sponsored tweets.

Beginnen met Instagram!

Waarschijnlijk gebruik je al Facebook en Twitter. Dan is het een kleine stap om ook Instagram toe te voegen aan je social media mix. Zo kun je direct een foto plaatsen vanuit Instagram die je misschien toch al op Twitter en Facebook zou plaatsen.

Enthousiast geworden? Ga beginnen met Instagram als je denkt dat:

  • je doelgroep actief is op Instagram,
  • je storyline of product aansluit bij dit medium,
  • je genoeg visuele content wilt maken én hiervoor capaciteit wilt vrijmaken. Het maken of bewerken van foto’s kost tijd!

Natuurlijk kies je niet zomaar voor een nieuw social kanaal. Daar moet altijd een goede afweging zijn. Mijn collega Jorik legt in dit blog uit hoe je een weloverwogen keus maakt om te beginnen met Instagram of een ander netwerk. Is het wel iets voor jou? Laat je dan inspireren door deze vijf succesverhalen van eigen bodem. Veel #inspiratie, likes en comments toegewenst!

[header via Flickr]

Over de auteur: Jadwiga Peters

Tegenwoordig doen we alles online. Content maakt of kraakt de user experience. Niks is frustrerender dan verkeerde, incomplete of onvindbare informatie. Ik draag als contentspecialist bij Presenter graag mijn steentje bij aan het optimaliseren van webteksten. Daarnaast weet ik als DKvC- en hobbyblogger hoe belangrijk het is om treffend te schrijven voor je doelgroep.

Tags: social media strategie, social media engagement, Instgram



0 reacties op dit artikel