Een nieuwe site bouwen is als opnieuw een fundering leggen.

Ga een nieuwe site bouwen! 4 argumenten om niet te optimaliseren

Je moet kiezen. Website optimaliseren of een nieuwe site bouwen? In deze blogpost geef ik 4 argumenten voor het bouwen van een nieuwe site. Omdat het soms noodzakelijk is om grotere stappen te maken in het verbeteren van de gebruikerservaring op een website. 

Waarom zijn herschrijven, herschikken, meten en verbeteren niet altijd de beste optie? Toegegeven, een site optimaliseren is vaak goedkoper. Het getuigt van vasthoudendheid om incrementele verbeteringen door te voeren op basis van tests. Eerder gaf ik zelfs 5 argumenten voor continu optimaliseren van een website. Maar er zijn situaties dat een oude website niet meer te redden valt.

1. De website is niet mobielvriendelijk

Deze tijd – of eigenlijk: de gebruiker – stelt allerlei eisen aan websites waar we ons vijf jaar geleden nog niet of nauwelijks van bewust waren. De Presenterwebsite kende vijf jaar geleden 3 procent bezoekers op een smartphone. Vorig jaar was dat 20 procent. Maar er zijn ook voorbeelden van websites die voor het merendeel via smartphones bekeken worden. De groei van de internetbevolking wereldwijd vindt vooral plaats via mobiele schermen. ‘Multi-platform’ is de norm voor de mensen die ook beschikking hebben over een groot scherm. Google bevoordeelt websites die een weergave bieden die ook op kleine schermen een volwaardige gebruikerservaring biedt. Weet jij hoe je website eruit ziet op kleine schermen? Kortom: een mobielvriendelijke website is noodzakelijk.

Een grafiek die laat zien dat mensen steeds meer gebruik maken van multiplatform.

2. De techniek hindert de gebruikerservaring

Zorgt een verouderde architectuur ervoor dat de toegankelijkheid van de website in gevaar komt? Pagina’s die langzaam laden door een achterhaalde site-architectuur? Flash en frames? Daar wil je een keer vanaf. Hetzelfde geldt voor koppelingen met systemen (zoals mijn-omgevingen of productcatalogi) die groei van de resultaten of verbetering van de gebruikerservaring in de weg staan.

3. Problemen met de leverancier

Helaas ondervinden veel organisaties problemen met licenties van CMS’en. Sommige webbouwers profiteren van de vendor lock-in die zij gecreëerd hebben en verplichten hun klanten periodiek een update van het CMS aan te schaffen. Waanzin natuurlijk, en een extra argument om in zee te gaan met bouwers van open source CMS’en die updates in kleine iteraties doorvoeren. Want zit je in het schuitje van een proprietary CMS? Dan moet je vaak meevaren – vaak met gigantische migratieprojecten tot gevolg. Een andere categorie is de webbouwer die een rommeltje maakt van het beheer. Krijg je ondanks een duur service level agreement (SLA) en alleszins redelijke wensen en verwachtingen geen zicht op de mogelijkheden voor doorontwikkeling van het platform? Neem afscheid en begin met een nieuwe site.

4. Je ideeën over de doelstellingen van de website veranderen

Er zijn natuurlijk niet alleen externe argumenten voor het vervangen van een website. Nieuwe aandacht voor je klanten of sitegebruikers is vrijwel altijd positief, zelfs als die aandacht komt in de context van heroverwegingen of bezuinigingen. Een website is een kostbaar middel, te kostbaar om niet doelgericht te werken. Eén van onze klanten, een onderzoeksinstituut naar verslaving en geestelijke gezondheid, realiseerde zich dat de website jarenlang veel te veel gericht was geweest op publiekscommunicatie. Onderzoeksopdrachten kwamen ondertussen van een aantal heel specifieke partijen voor wie de publiekscommunicatie totaal ongeschikt was. Van een publiekswebsite naar een website voor B2B leadgeneratie? Het kan, maar idealiter op een nieuw platform. Het was een goede reden om op basis van een nieuwe contentstrategie de complete website op de schop te gooien.  In dit proces leidde een combinatie van managementkeuzes, technische overwegingen en beperkte redactionele capaciteit tot het ontwikkelen van een nieuwe, compactere website voor een reeds lang bestaande, maar altijd ondergewaardeerde doelgroep.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter help ik organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor mij bovenaan. Ik doe analyses, geef advies en werk mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer heb ik al honderden vakgenoten geholpen zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web.

Tags: Contentstrategie, CMS, optimalisatie, mobielvriendelijk, user experience, nieuwe site, mobile friendly



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond