Wat doet een contentmanager nu eigenlijk?

Wat doet een contentmanager nu eigenlijk?

Een paar weken terug gaf ik een gastcollege aan eerstejaarsstudenten Media, Informatie en Communicatie van de Hogeschool van Amsterdam. Omdat de studenten met het vak contentmanagement aan de slag gaan, vroeg hun docent (mijn oud-studiegenootje) of ik iets kon vertellen over wat een contentmanager in de praktijk eigenlijk doet. In een half uurtje.

Een half uurtje om te vertellen over het vak waar je al jaren in werkt. En dat aan jonge studenten die nog nooit van SEO of conversie hebben gehoord. Ik voelde me even de wiskundeleraar die wiskunde zo in zijn bloed heeft zitten, dat hij de simpelste wiskundige vraagstukken niet meer goed kan uitleggen. Hoe leg je snel en simpel uit aan 250 studenten wat een contentmanager nu eigenlijk de hele dag doet?

Dit is wat ik hen heb verteld.

Wat is content?

Definities van wat content precies is vind ik niet zo interessant. En – zo vermoedde ik – eerstejaarsstudenten nog minder. Dus heb ik laten zien wat content is door apps, websites en de zoekresultatenpagina van Google te ontdoen van alle content. En dan ook echt te ontdoen van content. Geen beeld, geen knopteksten, geen navigatie, niks. Een simpele maar effectieve manier om te laten zien dat content zo veel meer is dan een artikel en een foto of video. Ook handig om te doen als je je manager of een collega wil overtuigen van het belang van content.
Bottom line: bijna alles online is content. Dus als we toch constant bezig zijn met content, dan kan die content maar beter goed zijn.
De website van Elle zonder content

De website van Elle zonder content.

En wat is goede content?

Dat bracht me bij de tweede vraag van de dag: wat is goede content? Dit filmpje van het Engelse online bureau Purple Feather illustreert wat mij betreft precies wat het verschil is tussen ‘gewone’ content en goede content. Kijk zelf maar:

Toen het filmpje was afgelopen, gingen er heel wat lacherige ahhhh’s door de zaal. Want dit filmpje is natuurlijk niet erg stoer. Maar het laat voor mij perfect zien wat goede content is. Goede content raakt en zet in beweging. Of het nu is omdat je precies het antwoord hebt gevonden waar je naar opzoek was, of dat de juiste microcopy je bezoekers beweegt om door te klikken of een aankoop te doen.

De kern van content die raakt, is natuurlijk je doelgroep. Content kan alleen effect hebben als het perfect is afgestemd op je doelgroep. Goede content is dus eigenlijk net een goede spijkerbroek: hij past perfect. Vind je in een winkel alleen maar spijkerbroeken die niet goed zitten? Dan loop je de winkel weer uit. En als dat te vaak gebeurt, dan ga je de winkel op een gegeven moment niet eens meer binnen.

Goede content is als een perfecte spijkerbroek

Goede content is als een spijkerbroek die perfect past.

Wat komt er kijken bij het maken van goede content?

Of eigenlijk: wat doet een contentmanager – of webredacteur of contentspecialist – in de praktijk. Teruggebracht naar de kern zijn dit volgens mij de 5 aspecten waar het werk van een contentmanager om draait:

1. Goede content maak je samen

Tenzij je bij een heel kleine organisatie werkt, of je alleen maar je eigen weblog hebt, werk je in de praktijk altijd samen aan content. Dat kan zijn samen met andere contentmanagers en redacteuren, maar met name ‘collega’s van de inhoud’ zijn belangrijk. Zij zorgen dat informatie klopt, jij zorgt dat die informatie op de beste mogelijke manier wordt verpakt voor je doelgroep.

2. Goede content is vindbaar

Content krijgt pas waarde als het gelezen of gezien wordt. Goede content is dus ook goed vindbaar. Dat betekent dat je je als contentmanager voortdurend bezig houdt met zoekmachineoptimalisatie. Of dat nu is tijdens het maken van nieuwe content, of door het verder optimaliseren van bestaande content.

Daarnaast wil je dat bezoekers die al op je website zijn de informatie die ze zoeken makkelijk kunnen vinden. Via de interne zoekmachine, maar ook doordat je sitestructuur goed in elkaar zit. Als contentmanager houd je je dus ook bezig met het optimaliseren van je sitestructuur, het bepalen van de juiste plek voor je content en het maken van slimme verwijzingen en het inrichten van flows.

3. Goede content plan je

Contentmanagement is ook: plannen en plannen maken. Zorgen dat je content op het juiste moment het daglicht ziet, en goed op elkaar is afgestemd. Dan wordt content namelijk pas echt relevant. Werken met een contentkalender is handig voor het plannen van de publicatie van je content. Maar voordat je een contentkalender invult, heb je een plan nodig. Welke content ga je maken? Met welk doel, en voor wie? En welke boodschappen staan centraal? Alle goede content begint met het maken van een goed contentplan.

Voorbeeld van een contentkalender

Voorbeeld van een contentkalender.

4. Goede content onderhoud je

Als je iets niet wil, is dat je website vol staat met oude content, die niet meer klopt of niet meer relevant is. Dit geeft alleen maar ruis. Een belangrijk onderdeel van het werk van een contentmanager is dus ook content onderhouden. Je kunt het vergelijken met je voorraadkast. Deze moet je ook regelmatig opruimen en de spullen die over de datum zijn weggooien. Dat doe je met een website ook. In de praktijk schiet onderhoud er vaak bij in. Dus plan ook het onderhoud van content in in je contentkalender.

5. Goede content meet en verbeter je

Eigenlijk weet je pas of je content goed is, als je je weet hoe je content presteert. Wordt je content wel gevonden en gelezen? Klikken bezoekers door op je call-to-action? Vinden ze de content waardevol of niet? Goede content meet je. Of eigenlijk: je content wordt pas echt goed als je voortdurend meet hoe je content presteert en vervolgens optimaliseert. Contentmanagement is dus ook: doelstellingen bepalen, bezoekersgedrag analyseren, A/B-testen en actie ondernemen op de bevindingen.

Contentmanagement: veelzijdig en overal anders

Contentmanagement is veel meer dan content redigeren en in een cms plaatsen. Het werken aan content is zo veelzijdig en uitdagend als je het zelf wil maken. En bij elke organisatie is contentmanagement weer anders. Dat maakt ons vak ook zo leuk. Hopelijk heb ik het aanstormend talent van de Hogeschool van Amsterdam hier ook van overtuigd!

Ben je op zoek naar een baan als contentmanager of contentspecialist? Kijk dan vooral ook eens naar de vacatures bij Presenter.

 

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: contentmanagement



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond