Header Contentkalender

Stappenplan contentkalender: aan de slag in 5 stappen

Geen last minute stress meer als je weet dat je doelgroep op gezette tijden krachtige content krijgt. Met een contentkalender weet je ruim van tevoren wie wat wanneer en voor wie publiceert. Dit stappenplan contentkalender helpt je om in 5 stappen te starten met contentplanning.

Twijfel je nog over de inzet van een contentkalender? Niet doen, er zijn enorm veel voordelen. Dus creëer draagvlak en betrek je collega’s vanaf het begin bij het kalenderproject!

De Contentkalender 2018
Hier vind je de Contentkalender: een handige en praktische online tool.
Direct aan de slag? Maak je account aan.

Stap 1: Organiseer een brainstormsessie

Het stappenplan contentkalender begint met goede ideeën. Maak van de eerste brainstormsessie een succes, betrek niet alleen redacteuren, maar ook collega´s van:

  • sales
  • marketing
  • productie
  • en vooral: klantenservice

Doeltreffende content ontstaat wanneer je weet wat de klant bezighoudt. Heb je een contentstrategie? Neem deze dan als uitgangspunt voor je content. Heb je nog geen strategie, begin dan met jezelf de volgende vragen stellen: wie wil ik bereiken? Wat vindt hij of zij leuk? Waar kan ik mijn doelgroep mee helpen? Hoe maak ik ze aan het lachen?

Stel aan het begin van de brainstorm de thema’s en onderwerpen vast die van belang zijn voor jouw organisatie. Voor de vakbond CNV Vakmensen –waar Presenter een contentkalender implementeerde – is ‘geld’ bijvoorbeeld een hot item voor de doelgroep. Vanuit de vaste invalshoek ‘Werk & Inkomen’ – de tak van sport waarop CNV autoriteit wil zijn – ontstond tijdens de brainstorm het onderwerp ‘de nieuwe loonstrook’.

Je kunt als leidraad de volgende categorieën content aanhouden:

  • Informatief. Handige tips, weetjes en bruikbare informatie om problemen op te lossen en het leven makkelijker maken.
  • Actualiteiten (voorspeld en niet voorspeld). Informatie over evenementen, seizoensgebonden gebeurtenissen, trends in de industrie. Bekijk hoe deze tijdsgebonden content te combineren met de agenda van jouw organisatie, zoals de lancering van een nieuwe product, bedrijfsontwikkelingen of jubilea.
  • Entertainment. Content met een knipoog voor interactie en binding met de doelgroep.

Stap 2: Giet de content in de juiste vorm

Na het verzamelen van thema’s en onderwerpen, kun je starten met het invullen van de contentkalender. Maak hier je account aan voor de Contentkalender.

Voorbeeld Contentkalender

De volgende stap is het bepalen van het soort content dat je wilt ontwikkelen. Houd er rekening mee dat het ontwikkelen van content tijd en geld kost. Een video of eBook is een leuk idee, maar plan het ruim van tevoren in om een goed resultaat neer te zetten.

Voorbeelden van soorten content:

  • Artikel
  • Interview
  • Video
  • Foto
  • Geluidsfragment
  • Nieuwsbrief
  • Infographic
  • eBook
  • Tool
  • Vraag en antwoord
  • Casus
  • Testimonial
  • Poll
  • Persbericht
  • Blogpostthema en type content contentkalender

Stap 3: Bereik de doelgroep op het juiste kanaal

Nu je helder hebt welke content je gaat gebruiken, bepaal dan op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Vervolgens stem je de content af op het juiste  kanaal.

Vul de kanalen naar keuze in op de contentkalender. Bijvoorbeeld:

  • Bedrijfswebsite
  • Intranet
  • Twitter
  • Pinterest
  • Storify
  • YouTube
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Yammer
  • E-mail

Stap 4: Publiceer op het juiste moment

Soms is het lastig om het perfecte tijdstip voor publicatie te bepalen. Stel jezelf de volgende vragen en ontdek het ideale moment voor jouw content.

  • Wanneer is de doelgroep online? Analyseer openingspercentages via Google Analytics
  • Welke activiteiten voert de doelgroep uit en wanneer? Informeer bij de klantenservice of ga het gesprek aan met iemand uit de doelgroep
  • Welk seizoen is van belang voor de doelgroep en past bij het product of service?
  • Wanneer komen de (activiteiten)agenda van de doelgroep en de agenda van de organisatie overeen?
  • Wanneer wordt er een nieuwe technologische ontwikkeling gelanceerd in de branche?
  • Wanneer zijn de schoolvakanties, feestdagen en voorspelbare momenten van lokaal, nationaal of internationaal belang?

Stap 5: Blijf scherp op het resultaat

De laatste stap in het stappenplan contentkalender is beheer. Je maakt de contentkalender compleet door het aanwijzen van contenteigenaren. Tip: voorkom misverstanden met versiebeheer en deel de kalender via Google Calender. Ook belangrijk: plan evaluatiemeetings in om te kijken hoe goed de content scoort. Grijp deze meetings tot slot ook aan om te peilen wat er speelt bij de klant en te brainstormen over nieuwe onderwerpen.

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: social media strategie, redactie, webredacteur, Contentstrategie, contentkalender



0 reacties op dit artikel