Het beste tijdstip voor een social media post: bestaat dat?
Zo’n jaar geleden schreef ik een blog over het beste tijdstip voor een post op social media. Anno 2017 sta ik nog steeds achter de conclusie van die blog: kruip in de huid van je doelgroep. In deze vervolgblog leg ik meer nadruk op de inhoud; die is belangrijker aan het worden dan het exacte tijdstip op een bepaalde dag in de week. Daarna geef ik ook een paar tips om tòch een goed tijdstip te bepalen.
Geen geijkte tijden
De one-size-fits-all-tijdstippen voor een goed gelezen social mediapost bestaan wat mij betreft niet (meer). Hoe dat komt? Veranderende algoritmes, tijdlijnvoorkeuren van gebruikers, toenemende concurrentie… Het wordt steeds moeilijker om de aandacht te trekken van je doelgroep. Moeilijk, maar niet onmogelijk! Richt je op kwaliteit: content waar je doelgroep op zit te wachten.
Kwaliteit
Als je post namelijk kwalitatief goede content bevat, dan zijn je volgers sneller geneigd die verder te verspreiden in hun eigen netwerk. Ze krijgen hierbij een rol als ambassadeur. Hierdoor wordt je bereik groter. Wat kwalitatieve content is? Dat is afhankelijk van de behoeften van je doelgroep: nuttig, grappig, verbazingwekkend… Het mooiste is natuurlijk als je post viral gaat, omdat de inhoud zó sterk is dat die ook nieuwe volgers aantrekt.
Buiten de spits
Als het tijdstip van een post niet zoveel meer uitmaakt, kun je beter iets de wereld insturen via social media op tijdstippen dat je concurrenten even niets posten. Dan krijg je meer ruimte en word je op ‘spitstijden’ niet ondergesneeuwd door allerlei andere aanbieders, al dan niet van hetzelfde product of dienst.
Inhaken op de actualiteit
Een post die viral gaat, heeft vaak te maken met het op een goede manier inhaken op de actualiteit. Je moet hiervoor snel kunnen schakelen, maar het effect kan groot zijn als dit goed wordt uitgevoerd. Een schoolvoorbeeld hiervan zagen we eerder dit jaar bij Attractiepark Slagharen. Zij werden genoemd als één van Nederlands highlights in de satirische video ‘America First, Netherlands Second’ van Arjen Lubach die wereldwijd een hype werd. Door snel te reageren op social media, kon het pretpark rekenen op veel likes, shares en reacties, meer zelfs dan bij een aankondiging van een nieuwe attractie.
Betrokkenheid
Het gaat er dus eigenlijk meer om of de posts die je plaatst ook echt interessant genoeg zijn voor de doelgroep. De mate van betrokkenheid speelt hierin een grote rol. Immers, je volgers moeten erop gaan klikken. Je creëert meer betrokkenheid door bijvoorbeeld je lezers aan te spreken in je post (“Wat zou jij doen?”). Of je beantwoordt actief vragen of commentaar. Dit doen ze bijvoorbeeld goed bij Mercedes-Benz. Hoe meer je volgers zich betrokken voelen, hoe meer ze geneigd zullen zijn je te blijven volgen en je posts te lezen.
Ephemeral stories
Een andere optie is om ‘ephemeral stories’ te delen. Dit zijn ongepolijste, authentieke verhalen, die niet in scène zijn gezet. Bijvoorbeeld een kijkje zijn achter de schermen, een live event of een takeover: een werknemer van je bedrijf neemt een social mediakanaal voor een dag over. Zo laat je een andere kant van je bedrijf zien en komen je volgers bijvoorbeeld meer te weten over hoe je medewerkers te werk gaan.
Creëer je eigen perfecte tijdstip
Wil je tóch liever vaste tijdstippen waarop je gaat posten? Verlies kwaliteit dan niet uit het oog en creëer ze dan zelf door voorspelbaarheid, social media-analyse of herhaling.
Vast patroon
Als je op een vast moment kwalitatief goede content aanlevert, dan kan dat ervoor zorgen dat je volgers dat gaan herkennen. Op dat tijdstip of op die dag gaan ze dan op eigen initiatief naar je content zoeken. Je maakt dus (impliciet) een ‘belofte’ aan je volgers en die moet je ook nakomen, anders werkt het niet. Een voorbeeld hiervan is SEO-expert Moz, die elke vrijdag omdoopt tot Whiteboard Friday, waarin een specialist een SEO-probleem oplost. Zo creëer je eigenlijk voor jezelf het perfecte tijdstip.
Meten is weten
Via analytics van twitter kun je een overzicht uitdraaien welke van je tweets het beste gescoord hebben op basis van verschillende indicatoren, zoals het aantal likes, shares en clicks. Daarbij kan je ook de datum en tijd bekijken. Door trends hierin te ontdekken, kan je daarop je volgende tweets aanpassen. Zo kies je het voor jou beste tijdstip voor een social media post. Dit geldt natuurlijk ook voor andere social media, die ook eigen analytische programma’s hebben, zoals Facebook en LinkedIn. Het op deze manier bepalen van een goed tijdstip gaat dus gepaard met een periode van trial and error.
De grafiek hieronder geeft aan wat het bereik en de interactieratio was van de tweets die we hebben gepost op het account @dkrachtvcontent in 2016. Een tweet die we tussen 7 en 8 uur ’s ochtends postten, had een gemiddeld bereik van 561 twitteraars en een gemiddelde interactieratio van 1,33%. Ons bereik in 2016 was het hoogst tussen 7 en 8 uur ’s ochtends. De interactieratio was gemiddeld het hoogst tussen 12 en 1 uur ’s middags. Het is een beetje kort door de bocht om te stellen dat we voortaan alleen op die tijdstippen moeten posten:
- Statistieken kunnen vertekend zijn door een niet-significant aantal tweets op een bepaald tijdstip. De uitschieter van de interactie tussen 12 en 13 uur is daar een voorbeeld van.
- Een tweet die om 8 uur gepost is, kan best tussen 9 en 10 uur het meeste interacties hebben binnengehaald. Kijken naar een dagblok zorgt ervoor dat je betere aannames kunt doen. Er is bijvoorbeeld een duidelijk verschil tussen het begin van de ochtend en de overige delen van de dag.
Meer weten over social media-analyses? Lees de blogs van Pieter (analyse en optimalisatie) en Tim (handige tools voor Twitter).
Herhalen
Kun je niet kiezen? Zet dan op meerdere tijdstippen dezelfde content in de schijnwerpers. Doe dit telkens met een andere inleidende tekst. Het kan voorkomen dat geïnteresseerde lezers je post in eerste instantie niet gezien hebben. Door af te wisselen met de aankondiging, wek je minder ergernis op bij mensen die al je updates wèl voorbij hebben zien komen. Je volgers die je eerste tweet wel zagen, maar geen tijd hadden of vergeten waren erop te klikken, krijgen zo ook een reminder. Herhaal dit kunstje niet te vaak en niet te snel achter elkaar, anders werkt het averechts en wordt het irritant.
Over de auteur: Thom de Graaf
Creatief zijn met content en me inleven in anderen zijn zaken waar ik me graag mee bezig houd. Dit kan ik mooi toepassen in mijn werk bij Presenter. Kwalitatief goede informatie bij de juiste doelgroep terecht laten komen, waardoor een bedrijf via haar web-uitingen kan floreren - dààr doe ik het voor!