Een technische SEO-checklist voor contentspecialisten
Is technisch optimaliseren van websites nog wel nodig nu zoekmachineoptimalisatie steeds meer draait om content? Hoe zinvol is een technische SEO-checklist? Google zegt ‘maak goede content en je zult gevonden worden’ en dat is waar. De wending naar content zal misschien een einde maken aan pogingen om met trucjes hoog in de zoekresultaten te eindigen, maar het technisch optimaliseren van je website is even belangrijk als altijd. Misschien wel belangrijker dan ooit, nu gebruikerservaring en optimalisatie steeds vaker samenvallen.
Techniek is voor de meeste contentspecialisten een ‘known unknown’ of op zijn best een grijs gebied. Ga je aan de slag met verbeteringen op SEO-gebied? Dan moet je kansen die er liggen op technisch gebied niet overslaan. Dat geldt voor het beheer van een bestaande website, maar vooral voor het bouwen van een nieuwe website. Als jij niet vroegtijdig aan je techneut aangeeft dat er aandacht moet zijn voor SEO, ontvang je een CMS dat niet toegesneden is op het belang van vindbare content en een sitestructuur die zoekmachineoptimalisatie belemmert. Als contentspecialist heb je de techneut nodig om de doelstellingen van je website – en de doelstellingen van je organisatie – te behalen.
Een technische SEO-checklist voor contentspecialisten
Welke aspecten moeten er sowieso op het SEO-lijstje staan dat je met je webmaster, webbouwer of projectteam bespreekt? Een technische SEO-checklist in zes punten.
1. Indexeerbaarheid
Een goed gestructureerde website maakt het crawlen en indexeren van pagina’s door Google makkelijker. Dat betekent: geen frames, goed gestructureerde koppen die (door het gebruik van HTML heading tags) vorm en inhoud scheiden.
Ook een goede sitestructuur is belangrijk voor een goede indexatie. Zorg voor een website die niet verzandt in eindeloze onderliggende niveaus. Creëer een goede interne linkstructuur, ondersteund met een HTML-sitemap.
Soms wil je ook een of meer pagina’s niet geïndexeerd hebben. Instrueer dan de searchbot door (per pagina) de metatag ‘robots’ in te vullen of (sitebreed) een robots.txt bestand te uploaden.
2. Duplicate content
Identieke content op meerdere plaatsen is onhandig in het onderhoud. Duplicate content belemmert ook de vindbaarheid: je bent op relevantie aan het concurreren met je eigen content. Maar zelfs als je deze euvels weet te vermijden, kan je content door onvoldoende technisch benul gezien worden als duplicate. Is een pagina voor de zoekmachine via meerdere routes te bereiken en via meerdere URL’s te zien? Sluit dan alle routes af – op één na. Dat kan op meerdere manieren:
- Eén URL voor elke pagina: redirect varianten zoals http://www. en http://
- Sluit dubbele routes af via robots.txt of neem alleen gewenste URL’s op in de XML-sitemap
- Werk aan canonieke URL’s als pagina’s via meerdere routes (bijvoorbeeld in een winkel) bereikbaar zijn
3. Leesbare URL’s
- Een leesbare URL is zinvol voor bezoekers en voor zoekmachines. Laat de techniek ervoor zorgen dat er alleen betekenisvolle parameters in dynamische URL’s staan.
Dus niet:
www.example.com/article/bin/answer.foo?language=en&answer=3&sid=98971298178906&query=URL
maar:
www.example.com/article/bin/answer.foo?language=en&query=URL - Toon geen sessie-ID’s (ook goed om duplicate content te vermijden).
Dus niet:
http://website.nl/12345678/paginatitel
maar:
http://website.nl/paginatitel - Zorg dat het koppelteken (-) en niet de underscore (_) wordt gebruikt.
4. Redirects
Gaat je content verhuizen? Verzeker je ervan dat er aandacht is voor goede redirects. Redirects zijn nodig bij het verplaatsen van pagina’s binnen de site en bij contentmigratie naar een nieuwe site. Vanuit SEO-oogpunt is de 301-redirect het beste: daarmee vertel je de zoekmachine dat een pagina permanent verplaatst is – en naar welke locatie. Waarom staan redirects op een technische SEO-checklist? Omdat het de bouwers van een website zijn die je kunnen voorzien van een script om grote aantallen URL’s te redirecten.
5. Laadtijd
De snelheid waarmee je website laadt is één van de factoren in het Google-algoritme. Niet de allerbelangrijkste factor, maar wel een relevante factor. Ook hier gaan vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid gelijk op: iedere seconde die een pagina nodig heeft om te laden, verlies je bezoekers.
6. Paginatitel en meta description
Over de paginatitel en meta description kan ik kort zijn: als contentspecialist wil je velden in het contentmanagementsysteem om in te vullen met een relevante paginatitel en meta description. Bij veel CMS’en is dit niet standaard ingesteld en niet alle techneuten weten hoe belangrijk een paginatitel en meta description op maat is.
Over de auteur: Hugo Louter
Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.