SEO & 404 Errors
SEO & 404 Errors

Pagina niet gevonden: SEO & 404 Errors

404 (Not Found) Errors, 404 foutmeldingen of simpelweg 404’s: het is de meest voorkomende statuscode die je in je browser tegen kunt komen. Het houdt in dat na het volgen van een bepaalde link de bijbehorende pagina niet gevonden kan worden op de verwachte URL. Soms zit de fout in de link (typefouten en dergelijke), maar vaker heeft iemand de informatie op de pagina al dan niet bewust verwijderd. In deze blogpost behandel ik wat de invloed is van 404’s op je Page Rank, en hoe je ze binnen jouw site kunt opsporen en verhelpen.

Hoe beïnvloeden 404 Errors je Page Rank?

Google en andere zoekmachines zien een overdaad aan 404’s in feite altijd als slecht nieuws. De zoekmachine heeft de pagina op een eerder punt al geïndexeerd en verwacht bepaalde content aan te treffen. Als dit vanaf een bepaald moment niet langer het geval is, ziet Google dit als een daling van de kwaliteitsfactor van de site. Niet langer bestaande pagina’s impliceren slecht onderhoud. Zodoende hebben de 404’s een negatieve invloed op je Page Rank.

404 Errors opsporen

Zeker bij grotere sites kan het lang niet altijd direct duidelijk zijn waar er precies 404 Errors opduiken. Op internet zijn gelukkig allerlei behulpzame (gratis) tools te vinden:

  • Google biedt zelf de helpende hand in de vorm van de Webmasterhulpprogramma’s. Hiermee kun je onder crawlfouten pagina’s terugvinden die op jouw site een 404 opleverden.
  • Een handige aanvullende tool is Screaming Frog SEO spider – de gratis versie scant tot 500 URL’s.
  • Ook Xenu Link Sleuth brengt alle niet-werkende links op jouw website netjes in kaart.

Nette oplossingen voor 404 Errors

Nu we weten wat 404’s doen en hoe we ze kunnen vinden, kun je de volgende tactieken toepassen om er op de voor jouw site juiste manier mee om te gaan.

1. Content terugplaatsen

Soms is (een deel van) de content op een bepaalde pagina onterecht verwijderd, of is het mogelijk andere relevante content op dezelfde plek kwijt te kunnen. In dat geval kun je er voor kiezen de weggehaalde pagina een nieuw leven in te blazen. Let er dan wel op dat de URL identiek is aan die waar nu de 404 tevoorschijn komt – sommige CMS’en genereren deze automatisch.

2. 301 redirects

Een tweede optie is het doorverwijzen van de niet langer actieve URL. Dit gaat middels een 301 redirect. Pas hiermee wel op: het kan verleidelijk zijn om 404’s door te sturen naar niet-relevante pagina’s. Als een bezoeker echter uitkomt bij een pagina die hij totaal niet verwachtte, levert dat verwarring op – wat een negatieve invloed heeft op je bezoekersconversie. Een betere oplossing is dan om naar een eigen 404-landingspagina te leiden, met suggesties voor het vervolgen van de klantreis. Een goed voorbeeld hiervan is de 404-landingspagina van PostNL.

404-page-not-found

3. Geef Google de correcte foutcode

Als een pagina definitief niet meer terugkomt op een bepaalde URL, is het zaak Google de juiste foutcode (header response code) mee te geven. Vaak hebben 404’s nog wel een response code 200. Dat betekent dat de pagina nog actief zou zijn. Hier is Google niet blij mee, en het resulteert dus ook in een negatievere beoordeling. De juiste response code is – je raadt het al – 404. Met deze tool van SEObook kun je de response codes van pagina’s binnen jouw website checken en zo nodig aanpassen.

Over de auteur: Jorik van der Hoek

Schrijven doe ik al bijna net zo lang als lezen. Vanaf de basisschool schreef ik al voor het schoolkrantje, en tijdens mijn opleiding kwam er ook een fascinatie voor digitale media bij. Bij online communicatie probeer ik altijd naar het totaalplaatje te kijken, zowel qua content (sluit deze blogpost aan bij onze overkoepelende marketingcampagne?) als qua werkwijze (is het SEO-proof maken van duizenden pagina’s de winst in visits waard?).

Tags: zoekmachineoptimalisatie, 404, 404 error, not found



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond