CMS Congres 2013: de kracht van je content

Op 28 mei 2013 werd voor de 13e maal het CMS Congres georganiseerd. Onder de zinspreuk ‘van systeem naar strategie’ stonden in congrescentrum Spant! te Bussum diverse keynotes, expertsessies en praktijkcases over content management strategie op het menu. En ondanks de prominente aanwezigheid van diverse technische applicaties en systemen, was de boodschap van de verschillende keynote sprekers duidelijk: uiteindelijk gaat het toch echt om de kwaliteit van je content.

Welk medium is hét medium in 2020?

We weten immers niet welk medium in de toekomst ons dagelijks leven zal beheersen. Vandaag de dag twitteren en facebooken we er op los, maar de kranten en blogs staan de laatste maanden vol signalen dat vooral de jongere doelgroep Facebook verlaat, op zoek naar andere oorden. Een aandeel Facebook kopen voor de langere termijn lijkt dan ook een onzekere investering. Toch zien steeds meer bedrijven Facebook als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie. Maar hoe bereiden we ons voor op de wereld van content in 2020? Dat was een vraag die Steven van Belleghem, auteur van onder andere de bestseller ‘the Conversation Company’, het publiek voorschotelde.

De toekomstige generatie zal, zo voorspelt Van Belleghem, steeds minder vatbaar zijn voor traditionele marketing. We komen immers nu al om in een zee van informatie. Daar ligt voor contentspecialisten juist de kans: steek je hoofd boven het maaiveld door content te creëren die het waard is om gedeeld te worden. Gebruik dus niet langer loze marketingkreten, maar denk in grotere en kleinere verhalen. Van Belleghem noemt dat het “selling without selling”.

Gebruik de kracht van je product

Zo noemde Van Belleghem het voorbeeld van ketchupgigant Heinz. Na jaren het gevaar lopen van ketchup op de kleren bij het openen van de fles, claimt Heinz nu een fles uitgevonden te hebben dat het probleem oplost. Maar in plaats van een fiks marketingbudget in te zetten voor de slogan ‘nu met verbeterde schenkdop!’, daagde Heinz haar achterban uit tekeningen te maken op witte bordjes: zo secuur kun je nu schenken met deze nieuwe fles. Het leverde prachtige content op van ketchupkunstwerken, de ideale contentmarketing.

Van toekomst naar verleden

En waar Van Belleghem het aanwezige publiek op het hart drukte toch vooral aan de toekomst te denken, benadrukte Wim Andréa, eigenaar van Interactim, aan het eind van het congres dat we toch ook vooral naar het verleden moesten kijken. Want net als vroeger zijn wij als contentmanagers gedwongen na te denken over content. Of dat nu owned, paid of earned is. We mogen dan minder controle hebben over de hoeveelheid content, maar we kunnen wel proberen deze te vormen door het gesprek op te zoeken. Dat maakt content management tot een vak apart. Of zoals Andréa het op zijn laatste slide verwoordt:

Een systeem maakt niet het verschil. De kern, het concept, het idee wel. En ambachtelijk meesterschap.

Misschien is er dus niets nieuws onder de zon. Ook niet in 2020.

(foto Steven van Belleghem: Anke Moerdyck)

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: content, Contentstrategie, CMS Congres



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond