Mobielvriendelijke websites en ‘mobilegeddon’: 10 vragen beantwoord
Vandaag is het zover: vanaf 21 april 2015 bevoordeelt Google websites die de zoekmachine beschouwt als geschikt voor mobiele appraten. ‘Mobielvriendelijkheid’ gaat zwaarder wegen in de lijst factoren die de positie bepaalt van een zoekresultaat op de zoekresultatenpagina. In meerdere opzichten is deze update van het Google-algoritme bijzonder. En dan doel ik niet op het apocalytische sfeertje dat rond de term ‘mobilegeddon’ is ontstaan. Tien vragen over de mobile-friendly update beantwoord.
Gaat ‘mobilegeddon’ alleen invloed hebben op mijn plaats op de mobiele SERP, of ook op desktop?
De mobile-friendly update gaat alleen invloed hebben op de vindbaarheid via de mobiele versie van Google. Wat Google zelf zegt:
- Affects only search rankings on mobile devices
- Affects search results in all languages globally
- Applies to individual pages, not entire websites”
Wat maakt een pagina mobielvriendelijk?
Een pagina is mobielvriendelijk wanneer bezoekers de volledige functionaliteit van de pagina kunnen gebruiken op een telefoonscherm. Met responsive of dynamische pagina’s of een aparte mobiele website bereik je dit effect. Google controleert bij het beoordelen van een pagina twee dingen:
- Is de content indexeerbaar?
- Is een pagina bruikbaar op een mobiel apparaat?
Een goed indexeerbare website geeft de Googlebot toegang tot alle afbeeldingen en bronnen zoals CSS en JavaScript van de mobiele weergave. Een bruikbare website heeft leesbare tekst en hyperlinks die je kunt aantikken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je het verkeerde item aantikt. Maakt het dan niets uit welke content er op de pagina staat? Natuurlijk wel. Zie verder het volgende antwoord.
Wat kan ik doen als contentprofessional?
Het optimaliseren van een pagina voor mobiele apparaten is in eerste instantie een technische aangelegenheid. Het indexeerbaar maken van afbeeldingen, CSS- en JavaScriptbestanden is niet het eerste waar je als redacteur of contentmanager aan denkt bij mobiele zoekmachineoptimalisatie. Zelfs bij de keuze voor een responsive website ben je niet altijd betrokken geweest. Dat betekent niet dat je lange teksten, onvindbare CTA’s en grote aantallen downloads moet laten staan. Je kunt veel invloed uitoefenen op de mobiele vindbaarheid van een website wanneer deze aan de basisvereisten voldoet. Engagement (of gebruikerstevredenheid) is een ranking factor van de zoekmachine. Een bezoeker, komend vanuit Google, moet op je pagina vinden wat hij zoekt. Help je een bezoeker daarmee? Of ben je hoofdzakelijk bezig met het testen van zijn geduld?
Kan ik controleren hoe Google mijn pagina’s ziet? Hoe en waar?
Google biedt een uitgebreide toelichting en handleiding voor de vindbaarheid van mobielvriendelijke websites.
Onderdeel van de instructiewebsite van Google is de mobielvriendelijke test. De mobielvriendelijke test is een momentopname waarmee je concurrenten prima kan vergelijken. Hoe doen zakelijke media BNR en RTLZ het bijvoorbeeld? Conclusie: werk aan de winkel voor BNR. In het FMCG-segment zakt de klantenservice van Bol.com voor de test, waar Coolblue met vlag en wimpel voor slaagt. En hoe is de stand van zaken in het competitieve verzekeringsdomein? Kijk maar hieronder, de ING autoverzekering valt nogal door de mand in vergelijking met Univé en OHRA.
Is een smartphone app niet voldoende voor mijn mobiele vindbaarheid?
Aanpassingen aan Google verbeteren de vindbaarheid van smartphone-applicaties. Google indexeert apps en voegde inmiddels ‘Apps’ toe aan de lijst contentsoorten waarin je kunt zoeken. Dit kan je app beter vindbaar maken. Google heeft aangekondigd ook content uit geïndexeerde apps te gaan ontsluiten. Het is afwachten hoe dat eruit gaat zien. Misschien bereik je met een smartphone app beter je online doelen. Toch is een app vanuit SEO-oogpunt geen vervanging voor een mobiele of responsive website. Sterker nog, een website die goed werkt op alle schermen en devices kent doorgaans alle functies die een app vervult. En met mobielvriendelijke website bereik je ook de mensen die niet de moeite nemen om een app te installeren.
Hoeveel tijd heb ik om actie te ondernemen voordat de mobile-friendly update Nederland bereikt?
Je hebt niet meer of minder tijd dan de rest van de wereld. Google rolt de mobile-friendly update wereldwijd uit:
“This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”
Waarom kondigt Google dit aan?
Het Google-algoritme ondergaat jaarlijks tientallen grotere en kleinere aanpassingen. Doorgaans ontdekken SEO-specialisten dit snel. Soms bevestigt iemand bij Google achteraf dat er wijzigingen hebben plaatsgevonden. Deze keer zocht Google zelf de publiciteit met het artikel ‘Finding more mobile-friendly search results’. Betekent dit dat de impact groter zal zijn dan eerdere updates zoals Panda en Penguin?
Hoe word ik gestraft als mijn pagina’s niet mobielvriendelijk zijn?
Je wordt niet actief gestraft. Je wordt alleen als minder relevant beoordeeld. Je scoort minder punten, dus je belandt op een lagere positie ten opzichte van concurrenten op de zoekresultatenpagina. Waartoe dat kan leiden, laat het grafiekje links (afkomstig uit deze goede blogpost over click-through rates) zien: aantallen clicks vanaf de zoekresultatenpagina dalen dramatisch naarmate een pagina zich lager op de zoekresultatenpagina bevindt.
Heeft de mobile-friendly update gevolgen voor de manier waarop mijn pagina getoond wordt als zoekresultaat?
Er is geen direct verband tussen de toegankelijkheid voor de mobiele Googlebot en de manier waarop je pagina getoond wordt op de zoekresultatenpagina. Je kunt wel veel doen om je vermelding op de zoekresultatenpagina te optimaliseren, zie daarvoor deze blogpost over paginatitel en meta description.
Hoeveel verandert er nu echt? Gaat het mij veel verkeer kosten?
Hoeveel er echt verandert, valt te bezien. Misschien beheer je een website met een laag percentage mobiel verkeer dat niet echt stijgt. Misschien heb je niet zoveel concurrentie of heb je argumenten om niet (zoals Google) ‘mobile-first’ te gaan denken. Dat zijn argumenten vanuit het beperken van de schade. Ruim de helft van het Nederlandse zoekverkeer komt al vanaf mobiele apparaten (80 procent daarvan via smartphones). Waarom is het aandeel mobiele gebruikers op je website zo klein? Je kunt het ook omdraaien: welke kansen biedt een mobielvriendelijke website jou? Gebruikmaken van inzichten die de mobiele vindbaarheid van een website verbeteren is om meerdere reden verstandig:
- Het geeft je een voorsprong op concurrenten die even niet hebben opgelet;
- Het helpt je omzet te vergroten;
- Het helpt je klantenservice te verbeteren, te versnellen en goedkoper te maken.
Leestips over Mobilegeddon
Er is al heel wat geschreven over de mobile-friendly update. Een microselectie:
- Voor wat achtergrond in het Nederlands kun je het goede artikel van Eduard Blacquière op Marketingfacts
- Dit artikel op de Mozblog brengt de impact van de mobile-friendly update (en stappen die je kunt nemen) uitgebreid in beeld.
- Tips om ‘mobilegeddon’ te overleven bij Searchengineland.
Over de auteur: Hugo Louter
Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.
Op http://googlewebmastercentral.blogspot.ch/2015/04/faqs-april-21st-mobile-friendly.html beantwoordt Maile Ohye van Google nog veel meer vragen.