Krijg meer conversie door vouwonvriendelijke content
Leest je doelgroep je pagina niet? Scrolt hij niet dieper je content in? Dat ligt niet aan de vermeende vouw. Maybe he’s just not that into you. De vouw is dood, leve de aandachtscurve. Maak van elke online zin een cliffhanger en zorg ervoor dat je klanten smachten naar de call-to-action.
Ik ben vouwonvriendelijk
Betrapt. Ik ben vouwonvriendelijk. De content die ik maak loopt vaak door tot onder de vouw. Die mythische scheidslijn tussen content die gelezen zou worden en de eeuwige vergetelheid. Want content die onder de vouw staat, zou niet worden gelezen. Ik denk daar anders over. Above the fold is old. Je moet mensen verleiden verder te lezen dan hun scherm lang is.
Elke vouw is anders
Er bestaat niet zoiets als dé vouw. Elke vouw is anders. Want waar de vouw op je scherm zit, dat hangt maar net van de grootte van je scherm af en van de beeldresolutie van dat scherm. De vouw zit op zoveel verschillende plekken, dat je eigenlijk kunt zeggen dat de vouw niet meer bestaat. Content is lezenswaardig. Of niet. Dat bepaalt je publiek. Het draait om de inhoud, het liefst gepast verpakt. Je tekst mooi opgemaakt. Tip top typografie vergezeld door beeldig beeld.
Het draait om de curve
Het draait niet om de vermeende vouw, maar om de aandachtscurve. De ruimte op je scherm, hoe klein ook, is niet het schaarste goed van je doelgroep. Dat is hun aandacht. Of je nu op een desktopscherm leest en kijkt of op je mobiele telefoon, je krijgt constant prikkels van zaken die om je attentie vragen. Gemiddeld ziet een mens 362 advertenties per dag. Kun jij je ze nog allemaal herinneren? De truc is dus om die aandacht van je doelgroep te winnen en vast te houden. Dat doe je door content te maken die zo relevant en goed is, dat de aandacht geen moment verslapt.
Elke zin is een openingszin
Ik hou van openingszinnen in mijn content. Hoe meer hoe beter. Elke zin is een openingszin. Aangezien onze aandachtsspanne korter is dan die van een goudvis, is elke zin een nieuwe eerste indruk. Zorg er daarom voor dat elke zin, elke woord raak is. Maak je er niet gemakkelijk vanaf door met gemeenplaatsen te strooien. Fouten zijn niet geoorloofd in de online datingshow die conversie heet. Maak aansprekende content. Geen excuses. Je bent hot. Or not.
Overtuigen tot actie, leidt tot conversie
Maar hoe zie het dan met de call-to-action? Moet die dan niet boven de vouw? Dat hangt er van af. Soms is de onderkant van je pagina de beste plaats voor een call-to-action. Dat hangt af van de situatie. Het gaat er niet per se om dat de call-to-action direct zichtbaar is op een pagina. Het gaat er om dat je call-to-action zichtbaar is op het moment dat je klant ervan overtuigd is dat hij actie moet ondernemen. Dan is je verkoopknop geen verkoopknop meer, maar de sleutel tot de oplossing van zijn probleem. Wat de beste plek is, hangt onder andere af van hoe ver iemand al in je salesfunnel zit. De grondregel is hoe dan ook: overtuig eerst iemand dat hij actie moet ondernemen voordat je iemand je call-to-action voor zijn gezicht zwaait. En als je niet zeker weet wat de juiste plek is? A/B-test net zo lang tot je weet welke positie tot de hoogste conversie leidt.
Geen vouw maar leesdiepte
Het is geen doel op zich om de mensen naar de bodem van je website te laten scrollen. Goede informatieve content is als het goed is ‘oprolbaar’ geschreven. Dat wil zeggen, de belangrijkste informatie staat boven, secundaire informatie onderaan. Als iemand snel een vraag beantwoord wil zien, dan wil je dat antwoord zo snel mogelijk geven. Terwijl je bij content die als doel heeft om mensen te overtuigen of iemand mee te nemen in een gedachtengang, juist wel wil dat mensen je stuk van begin tot einde lezen. Als mensen een pagina niet in zijn geheel lezen, hoeft dit dus helemaal niet erg te zijn. Het is echter wel belangrijk om te weten waarom ze niet verder lezen. Is het omdat je ze snel en effectief van dienst bent of omdat je content gewoon niet goed genoeg is?
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.