Liefde voor online content: lessen van 4 jaar werken voor een bureau

Na 4 jaar te hebben gewerkt voor een online communicatiebureau is het voor mij tijd om afscheid te nemen van het ad interim-leven. In die tijd heb ik veel kennis en ervaring opgedaan: content heeft een evolutie gemaakt en veel bedrijven zijn hierin nog zoekende, goede interne communicatie is vaak nog een uitdaging, dat niet iedereen weet wat ze met een interimmer aan moeten en dat ik nog steeds zo hou van mijn vakgebied. Nieuwsgierig? Read on…

Ik heb bijna 4 jaar geleden heel bewust de keuze gemaakt om te gaan werken voor een bureau. Na 3,5 jaar copywriter te zijn geweest bij bol.com was ik vooral op zoek naar verbreding in mijn werk. Nieuwsgierigheid naar andere organisaties en leergierigheid naar wat er allemaal nog meer te ontdekken was op het gebied van tekst (content) en online. Na 4 jaar is het voor mij tijd om afscheid van Presenter te nemen en van het werken als interimmer. Mijn nieuwsgierigheid naar andere bedrijven is bevredigd, maar mijn leergierigheid blijft. In dit (redelijk persoonlijke) blog wil ik graag met jullie delen wat ik allemaal geleerd heb in die jaren.

Evolution of content

content evolutionHet vak van webredacteur is geëvolueerd. Via contentmanager kun je webredacteuren beschouwen als contentspecialisten. Jaren geleden was de webredacteur verantwoordelijk voor de informatievoorziening van de website. Als contentmanager steeds meer ook van de informatiestructuur en de inhoud van de gehele website.

Als contentspecialist kijk je meer naar content in al zijn verschijningsvormen. In Google Advertenties, e-mailmarketing, landingspagina’s, servicepagina’s, apps, mobiele sites, social media, enz. Dit komt mede doordat online een integraal gedeelte van het leven is geworden. Daarom zijn er steeds meer banen in het online vakgebied, en die worden steeds specialistischer. Zo ook op contentvlak.

 

Veel kansen met online content

Er zijn zoveel kansen online te vinden, goede content heeft veel impact. Er is zoveel meer te bereiken met je website dan het simpelweg uitvoeren van de (webredactie)verzoeken. Goede content begint met goed nadenken en het maken van afspraken. Begin met een contentstrategie. Denk na over wat je wilt communiceren, aan wie je wilt communiceren en waarom je wilt communiceren. ‘Omdat het kan’ is geen argument. Iedereen is geen doelgroep. Meer websitebezoekers is niet het enige doel. En als je niet weet waar je moet beginnen: vertrouw op de kennis van een expert.

Goede interne communicatie is onontbeerlijk

Bij veel organisaties waar ik projecten heb uitgevoerd is het me duidelijk geworden dat interne communicatie een voorwaarde is voor goede externe communicatie. Interne communicatie hoeft vaak niet moeilijker te zijn dan simpelweg met elkaar te gaan ‘praten’, hou elkaar op de hoogte van de bezigheden en werkzaamheden. Een Scrum-werkwijze kan je helpen. Denk hierbij aan een wekelijkse samenkomst waarbij iedereen kort vertelt waar ze die week mee bezig gaan. Ook kun je denken aan een intranet als Yammer waarbij je hetzelfde kan doen. Goede, heldere en transparante interne communicatie hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar het is wel onmisbaar voor iedere organisatie.

Je kunt een goede band hebben met je collega’s als je bij een bureau werkt

Wat ik zo bijzonder vind aan Presenter is de goede onderlinge band tussen de collega’s. Ook al zagen we elkaar vaak hooguit een paar keer per maand, iedereen kan het goed vinden met elkaar. Er wordt maandelijks door de medewerkers een drukbezochte borrel georganiseerd, bij de maandelijkse pizzasessie blijven mensen vaak hangen om bij te praten en op HQ zijn de lunches altijd gezellig. Ook was het duidelijk bij een van de uitjes: er zijn geen kliekjes. Wat mij betreft bijzonder uitzonderlijk en hetgeen wat ik erg ga missen aan Presenter.Presenter team september 2014

Tips voor bedrijven: hoe om te gaan met externen

Soms kwam het voor dat ik bij een organisatie een project ging uitvoeren en dat ze niet zo goed wisten hoe ze met een interimmer moesten omgaan. Daarom voor hen wat tips:

  • We zijn gewoon mensen, praat met ons.
    We bijten niet.
  • Stel ons voor aan de rest van de afdeling/organisatie.
    Dan zijn we ook sneller geïntegreerd en weten de interne medewerkers waarvoor ze ons kunnen of moeten benaderen.
  • Behandel ons als gewoon een alledaagse medewerker.
    Ik weet dat we vaak korter voor jullie werkzaam zijn dan de meeste werknemers, maar we hoeven geen speciale behandeling.
  • Vraag of we mee gaan lunchen.
    De meeste van ons hebben ook behoefte aan eten en sociale interactie.
  • En sorry, ja, jullie hebben ons ingehuurd om onze expertise.
    Dan gaan we ook kritisch zijn.

Tot slot: I love my field of work

Ik heb ontzettend veel geleerd over mijn vakgebied. En dat is wel een van de grootste voordelen van het werken voor een bureau. Je leercurve is enorm groot. Ik zou het iedereen aanraden om een tijdje voor een bureau te werken. Bij voorkeur als je net van school komt en/of niet precies weet wat je wilt gaan doen. Doordat je bij verschillende bedrijven mag meedraaien zie je wat werkt en ook wat niet werkt. Je leert heel veel mensen kennen en kunt hun uithoren over hun gebied van expertise en daar weer van leren. Wil je het stokje van me overnemen en ook veel ervaring opdoen en behoren tot deze toffe club mensen? Solliciteer direct!

Je krijgt zoveel energie van de dingen doen die je leuk vindt. Ik blijf de combinatie van online en content/teksten geweldig leuk en interessant vinden. Maar dat ga ik nu voor één organisatie doen. Presenter bedankt voor de kennis en ervaring en ik ga jullie missen!

 

Over de auteur: Femke Koning

Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.

Tags: content



1 reactie op dit artikel
  • Kristel zegt:

    Wat een ontzettend leuk team!!! 🙂

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond