Net als te veel chocola kun je ook te veel content hebben

Te veel content? Stel jezelf deze 6 vragen

Hopelijk is jouw organisatie inmiddels doordrongen van het belang van content. Maar pas op: je kunt ook te veel content hebben. In deze blog lees je hoe je dat voorkomt door het stellen van de juiste vragen.

Als je deze blog leest, ben je waarschijnlijk net zo dol op het proces dat leidt tot mooie en relevante content als ik. We zijn niet de enigen: de content vliegt je tegenwoordig om de oren. Iedere dag zien bijvoorbeeld alleen al 571 nieuwe websites het levenslicht, blijkt uit onderzoek. Voor contentmakers en -specialisten betekent dit dat de concurrentie moordend is. En voor internetgebruikers ligt informatiestress op de loer. Want, zo luidt de wijsheid die mijn oma me vroeger al meegaf: té is nooit goed. Ik heb me laten vertellen – hoewel ik moeite heb het te geloven – dat er zelfs zoiets bestaat als te veel chocola!

Om ervoor te zorgen dat we zelf niet negatief bijdragen aan die stortvloed van content, is het handig je soms af te vragen of jouw organisatie niet te veel content uitspuwt. Het is heel moeilijk een eenduidig antwoord te geven op die vraag: wanneer heb je te veel content? Het simpele antwoord is namelijk even waar als onbevredigend: het hangt ervan af. Om erachter te komen of je te veel content hebt, moet je vooral de juiste vervolgvragen stellen. Hieronder vind je zes vragen om je op weg te helpen.

1. Hoeveel content heb ik?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten hoeveel content je hebt. Met een contentaudit breng je dat in kaart. Als je een uitgebreide contentinventarisatie doet, dan levert dat je een lijst op met al je pagina’s (en andere content, zoals afbeeldingen en video’s). Maar niet alleen dat: in het contentdocument kun je ook de belangrijkste eigenschappen van je content opnemen. Denk daarbij aan:

  • Het contenttype (zoals een blog, FAQ of rapport)
  • Wie er verantwoordelijk is voor de content
  • Wanneer de content voor het laatst geüpdatet is
  • De metadata van de content
  • Statistieken (hoe vaak is de content bezocht)

Op deze manier heb je een handig overzicht van de status van je content. Dat geeft je sowieso al de mogelijkheid om content die niet voldoet aan je eisen te updaten of te verwijderen.

2. Wordt mijn content gebruikt?

Duik de statistieken in van je website en social media-kanalen en bekijk welke content weinig bekeken wordt. Als je veel van dat soort content hebt, bied je je gebruikers niet wat ze graag willen. Misschien spuw je drie nieuwsartikelen per week over je organisatie uit, maar zit daar weinig relevants tussen voor je gebruiker. Het is content die ze kunnen missen. In de tijd die het kost om die drie nieuwsartikelen te schrijven, kun je ook 1 blog schrijven over hoe jouw product het leven van je gebruiker aangenamer gaat maken. Onthoud: meer is niet per se beter.

3. Kunnen mijn bezoekers vinden wat ze zoeken?

Ja, hoor ik je nu zeggen, misschien maak ik wel goede content, maar kan mijn gebruiker het gewoon niet vinden. Hoewel een gebrekkige informatiearchitectuur er zeker voor kan zorgen dat content moeilijker vindbaar is, moet je een internetgebruiker ook weer niet onderschatten. Als ze een duidelijke informatiebehoefte hebben, zorgen ze doorgaans wel dat ze vinden wat ze zoeken. Gelukkig kun je heel simpel de proef op de som nemen. Maak je content beter vindbaar en kijk of je cijfers verbeteren. Is dat niet het geval? Dan is de content waarschijnlijk overbodig en dus te veel.

4. Heb ik een goede contentstrategie?

Zonder een contentstrategie is het maken van content als het schieten met hagel. Natuurlijk zit er af en toe een goed schot tussen, maar meestal mist je content impact. Een goede contentstrategie draagt bij aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen met content die óók voor je gebruiker relevant is. Zorg dus dat alle content die je maakt een goede contentstrategie als basis heeft. Zo draagt je content altijd bij aan jouw doelstellingen én de informatiebehoeften van je klant. Als je dat telkens als uitgangspunt neemt, zul je merken dat veel mogelijke content al afvalt, omdat het niet aan deze voorwaarden voldoet. Zeker als je in een grote organisatie werkt, waar afdelingen strijden om een plek op je homepage of een social media-post, is het belangrijk dat redacteuren zich ook bewust zijn van deze vereiste.

Stel jezelf voordat je nieuwe content maakt de vraag: is er niet te veel overlap met mijn eerdere content?

Vraag jezelf voordat je nieuwe content toevoegt af: is er onnodige overlap met eerdere content? Bron: Pixabay.com.

5. Is er veel overlap in mijn content?

Zeker als je veel content maakt, kan het voorkomen dat er onnodige overlap bestaat. Misschien heeft een collega twee jaar geleden al een blog geschreven over hetzelfde onderwerp. In dat geval is het raadzaam om te kijken of je content kunt samenvoegen. Check bijvoorbeeld of de oude blog nog actueel is en vul deze zo nodig aan.

6. Kost het me te veel tijd, geld of energie?

De bovenstaande vragen gingen vooral over je bezoekers en het doel van je content. Maar uiteraard is het maken van content ook een kwestie van interne capaciteit. Een van de grote nadelen van content is dat het tijd, geld en energie kost om te maken. Een teken dat je te veel content maakt is als je medewerkers door tijdgebrek niet meer de kwaliteit kunnen leveren die je van ze gewend bent. Dan is het de vraag of je je beschikbare tijd en energie beter kunt indelen. Besteed daarom aandacht aan een goede contentorganisatie, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt werken.

Als je voor jezelf een helder antwoord hebt op bovenstaande vragen, kun je ook beter inschatten of je te veel content hebt. Mocht het antwoord daarop ja zijn, dan bieden de bovenstaande vragen je ook aanknopingspunten voor je volgende uitdaging: het maken van niet méér, maar betere content. Succes!

Headerafbeelding: Pixabay.com

Over de auteur: Dennis Kemperman

Als contentstrateeg bij Presenter help ik organisaties bij het ontwikkelen van relevante en effectieve online communicatie. Daarnaast blog ik op deKrachtvanContent.nl over alles wat met content te maken heeft. In mijn vrije tijd verslind ik boeken, chocola en alles met gember.

Tags: Analytics, contentaudit, contentorganisatie, contentprocessen, contentteam