De kracht van content: het (online) imperium LINDA.
Kennen we Linda de Mol van tv of van het magazine? Schrijvend Nederland lijkt er niet over uit te zijn. ‘Televisiekoningin Linda de Mol gaat online’, kopte Metro. ‘Het blad LINDA. stapt over naar de digitale wereld’ is in een ander artikel te lezen. In de berichtgeving rond de nieuwe video-app LINDA.tv wordt eens te meer duidelijk van hoeveel (media)markten Linda thuis is. De aandacht voor de nieuwe online videodienst doet je bijna vergeten dat het merk LINDA. online al jaren aan de weg timmert. Kwalitatief goede content lijkt de hoofdrol te spelen in het offline en online succes van LINDA. En de eerste stappen naar een omnichannel-ervaring zijn gezet. Wat zijn kansen voor LINDA. in de toekomst?
‘Nieuws voor vrouwen’
Linda de Mol is meer dan succesvol als presentatrice, actrice en uitgeefster. Waar veel andere tijdschrifttitels de afgelopen jaren zijn gesneuveld, groeide LINDA. uit tot een oplage van 200.000 exemplaren. En dan zijn er nog de spin-offs LINDA.meiden, LINDA.wonen, L’Homo en de LINDA.boeken, in samenwerking met uitgeverij Nijgh & Van Ditmar. Dat LINDA. met video-app LINDA.tv de digitale wereld betreedt, is niet helemaal waar. Ruim twee jaar geleden werd LINDAnieuws.nl gelanceerd. Een website met ‘nieuws waarin vrouwen zich herkennen, waar ze over willen praten en dat ze willen delen’, aldus creatief directeur Jildou van der Bijl. Van Damascus tot Dave Roelvink en van Syrië tot Sabia: een breed entertainment- en nieuwsaanbod met veel ruimte voor human interest. De website trekt maandelijks 4 miljoen unieke bezoekers.
Op weg naar omnichannel
Een grote factor in de kracht van het merk LINDA. is de content. De redactie van LINDA. lijkt feilloos aan te voelen waar de (vrouwelijke, hoogopgeleide en modebewuste) doelgroep behoefte aan heeft. Of dat de online redactie of die van het blad is, lijkt steeds minder uit te maken. De formule is overal gelijk: scherp, taboedoorbrekend, een vleugje humor. Waar de website eerder een wat kaal verlengstuk van het blad was, lopen de verschillende kanalen nu steeds meer naadloos in elkaar over.
Zo is er voor de lezeres van LINDA.’s jongere zusje LINDA.meiden op dit moment een slimme samenwerking met Fashionchick. In een digitale pop-up store kun je de outfits uit het blad direct kopen. Met de code op de pas die bij het blad zit, krijg je korting. Een mooi voorbeeld van stappen die LINDA. zet naar een omnichannel-ervaring voor haar lezers.
LINDA. op social media: clickbaits versus kwaliteit
Ook op social media is LINDA. goed vertegenwoordigd. Elk uur van de dag worden links naar artikelen gedeeld via Facebook, Instagram en Twitter. De ruim 338.000 Facebook-volgers van LINDAnieuws reageren massaal; op het dagelijkse LINDA. weerbericht, op Rosanna Kluivert bij de dierenkliniek, maar ook op politieke kwesties of berichten over vluchtelingenopvang. Kleine redactionele missers worden regelmatig gemaakt, maar ook snel gecorrigeerd. Een te suggestieve titel kan direct op kritiek rekenen, waarop de redactie correct bedankt voor de oplettendheid en vaak kiest voor aanpassen. Tot scheldkanonnades of woedende volgers komt het eigenlijk nooit. LINDA. lijkt zich continu te begeven op de balans tussen een goede clickbait en het bewaken van een zekere kwaliteit. De originele invalshoeken en kwalitatief goede inhoud die het blad kenmerken zie je niet altijd terug op social media, maar echt plat wordt het nooit.
LINDA.tv: filmpjes voor tijdens het koken
LINDA. zit niet stil. Er wordt veel geëxperimenteerd; zowel met de inhoud van content als met nieuwe concepten en kanalen. Want ondanks het grote succes, blijft het ook voor uitgeverij Mood for Magazines een uitdaging om op termijn genoeg geld te verdienen met LINDA. Hoofdredacteur Jildou van der Bijl vroeg zich onlangs in een interview met het AD nog af hoeveel mensen over vijf jaar een papieren magazine lezen. De app LINDA.tv, een online videokanaal ‘voor drukbezette vrouwen die niets willen missen’, is één van die nieuwe concepten die geld moet gaan opleveren. Tot 2016 kun je de dienst gratis uitproberen, daarna betaal je €3,50 per maand. Of we inderdaad bereid zijn geld te betalen voor online filmpjes die je opzet ‘terwijl de pasta staat te koken’ (aldus Linda de Mol in DWDD), moet nog blijken. De kwaliteit en exclusiviteit van de content zullen een cruciale rol spelen. Ik ga de komende tijd in elk geval even proef-videosnacken. Ik ben benieuwd of de redactie van LINDA. opnieuw weet in te schatten wat ik wil zien.
Over de auteur: Roos Bouman
In de snel veranderende wereld van communicatie is je onderscheidend vermogen belangrijker dan ooit. Ik geloof dat je mensen niet bereikt door harder te schreeuwen, wel door naar je doelgroep te luisteren en relevantie te bieden. Die relevantie en verbinding zoek ik als online specialist bij Presenter dagelijks op, zowel in webteksten, e-mailcampagnes als op social media.