Online magazines: zo zet je ze optimaal in
Online magazines maken is leuk om te doen. Je maakt maximaal gebruik van de kansen die tekst en beeld bieden en het is een uitstekende vorm om je verhaal eens op een andere manier te vertellen. Maar hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit je online magazine haalt?
Online magazines zijn niet alleen prachtig om doorheen te swipen/klikken, ze zijn ook geweldig om te maken. Zo richting de deadline is het heerlijk om los te gaan op de eindredactie en de laatste eindjes aan elkaar te knopen. Wanneer dan opnieuw alle puzzelstukjes in elkaar vallen en je een prachtig virtueel stapeltje content aflevert, geeft dat een enorme kick. Helemaal wanneer het product van al je inspanningen met enthousiasme wordt onthaald. Online magazines zijn nog vaak een bundeltje van online artikelen die op een (ruim) vooraf bepaald moment worden gepubliceerd. Blijven er daardoor geen kansen liggen?
Zoek en vervang
Wanneer je in bovenstaande tekst het woord ‘online’ weg laat, ‘swipen/klikken’ vervangt door ‘bladeren’ en ‘virtueel stapeltje content’ door ‘stapel artikelen’, kan de tekst ook zomaar gaan over de voorloper van het online magazine: het papieren magazine. En anno 2016 is dat eigenlijk een beetje gek. Kennelijk zijn we in ons magazine-denken nog nauwelijks geëvolueerd en zien we een online magazine nog steeds als een soort vertaling van een papieren editie. Hoewel we die laatste misschien al jaren niet meer maken. Zouden we zo langzamerhand niet een ander concept voor het online magazine moeten definiëren/hanteren?
Vergeet papier
Ik denk van wel. De belangrijkste pijler onder zo’n nieuw concept: loslaten. Vergeet papier en de (chronologische) beperkingen die dit met zich meebrengt en probeer te je richten op de bijna onbeperkte mogelijkheden die online met zich meebrengt. Er kan meer dan je denkt! Is het papieren magazine dan dood? Nee. Zeker niet. Maar papieren magazines zijn sterk in hun eigen kracht: op papier dus.
Weg met het editiedenken
En belangrijker: vergeet het editiedenken. Want zeg nou zelf: waarom zou je 3 maanden werken aan een bundel van 8 artikelen en die in één de wijde online wereld in sturen, terwijl je ieder van die 8 artikelen op ieder gewenst live kan zetten?
Zoek de actualiteit op
Het ligt voor de hand de publicatiedatum van een artikel te koppelen aan de actualiteit. Je zet dan precies op het moment dat een onderwerp in het nieuws jouw mooie achtergrondartikel in de aandacht. Maximale aandacht gegarandeerd. Hoe mooi is dat? Een voorbeeld: je bent een waterschap en je weet dat er over een maand een grote conferentie plaatsvindt over klimaatverandering en de wateruitdagingen die daarbij komen kijken (vaker zware regenval, stijgende zeespiegel en dergelijke). Je bent bezig om een rivierdijk steviger te maken, een mooi project waarbij ook nieuwe natuur wordt aangelegd. Je had al een mooi artikel hierover klaar liggen, maar besluit het pas online te zetten (en de bijbehorende aandacht te genereren) als de conferentie net achter de rug is en er volop over wordt bericht. Je lift dan prachtig mee op de aandacht van dat moment. En hebt geheid meer lezers dan wanneer je het artikel op een willekeurig ander moment had gepubliceerd.
Content hergebruiken
Een bijkomend voordeel van het nieuwe magazinedenken is dat content eenvoudiger te hergebruiken is. Is er bijvoorbeeld opnieuw een moment waarop een al gepubliceerd artikel actualiteitswaarde krijgt, dan is het makkelijk om naar een ‘los’ artikel te verwijzen dan naar een bundel waar het artikel onderdeel van is (en waarvan de rest van de artikelen geen actualiteitswaarde meer heeft). Ter illustratie een artikel uit het Provincie Utrecht Magazine waarover ik eerder heb geschreven. Het stuk over de aan te leggen Uithoflijn werd al in mei 2015 gepubliceerd, maar werd in de loop van 2016 opnieuw actueel toen op het toekomstige traject de spoorstaven werden aangevoerd om het begin van de aanleg te markeren.
Op afroepbasis
Het nieuwe magazinedenken vergt een andere manier van werken. Het is bijvoorbeeld niet meer per se nodig om al je content op te sparen tot een massaal publicatiemoment. In plaats daarvan wordt het nog belangrijker om de actualiteit te volgen, vooruit te kijken en te bepalen op welk moment je het beste met een onderwerp kunt komen.