Zo blijft je corporate blog vitaal: 6 gezondheidstips

Hoe houd je dat blog waar je organisatie zo enthousiast aan begon, levendig en actueel? Het begon allemaal zo mooi. Iedereen had er zin in en het draagvlak  droop zowat van de muren. Maar toch staat het er. Laatste post: 7 april 2012. Au. Maar hoe voorkom je dat jouw blog levenloos ronddoolt in de spelonken van je online aanwezigheid? En hoe zorg je ervoor dat dit niet nog een keer gebeurt. Volg deze gezondheidstips en houd je blog bij.

 

Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

Stel jezelf de waarom-vraag

Stel jezelf voordat je überhaupt begint met bloggen de waarom-vraag. En als je al een blog hebt, stel jezelf dan ook die vraag. Waarom? Omdat de concurrent dat ook doet? Of omdat de CEO dat per se wil? Een blog is nooit een doel op zich. Zorg er altijd voor dat je blog aan een behoefte voldoet. Waarom zou je doelgroep juist jouw blog lezen en niet een van de duizenden andere blogs over jouw onderwerp? Blijf ‘waarom?’ vragen. Constant en op elk niveau.

Stel realistische doelen

Wanneer je aan een blog begint, stel dan eerst realistische doelen vast. Elke dag een blogpost schrijven klinkt leuk, maar zal in de praktijk vaak moeilijk haalbaar zijn. Begin eens met 1 keer per twee weken en als dat makkelijk lukt, schroef dan de frequentie pas op. Maak een redactieplanning en bepaal wanneer welk onderwerp aan bod komt. Bepaal ook van te voren wanneer je blogpost een succes is en maak dit smart. En ook hier geldt: begin klein. Opschalen kan altijd nog.

Eén blogger is geen blogger

We moeten een blog hebben. Dat is goed voor je vindbaarheid. Laten we Jan vragen, die praat wel leuk over zijn vak. Laten we hem vragen om elke maand een stukje te schrijven. En Soraya vragen we ook. Zij heeft zelf een blog zag ik en kan wel aardig schrijven. Als zij ook elke maand een stuk schrijft, dan hebben we elke twee weken een mooi blog op onze site. Alleen de stukken van Jan, komen na een half jaar niet meer. En Soraya, die is met zwangerschapsverlof. Zorg ervoor dat het succes van je blog niet afhankelijk is van één of twee schrijvers. Wanneer zij wegvallen droogt je bron snel op.

Zorg ervoor dat je blogs op de plank hebt liggen

Het kan gebeuren. Jan haalt zijn deadline niet want zijn dochter had buikgriep. En de blogpost van Soraya staat pas voor volgende week gepland. Zij heeft haar blogpost nog lang niet af. In zulke gevallen is het prettig om wat verhalen op de plank te hebben liggen. Wanneer je met een blog begint, zorg er dan voor dat je tenminste tien verhalen klaar hebt liggen (en als dat niet lukt, dan is een blog wellicht niet zo’n goed idee). Zo voorkom je dat je blog de dupe wordt van griepepidemieën en piekdrukte en er ineens ‘laatste post 7 april 2012’ staat.

Houd het simpel

Je kunt niet in één blogpost alles vertellen wat je weet of wat je organisatie doet. Hou de onderwerpen van je blogs daarom simpel. En onthoud: simpel betekent niet dat er geen diepgang is. In beperking toont zich immers de meester. Een blogpost over één onderwerp is eenvoudiger te schrijven en bovendien prettiger leesbaar.

Houd je bloggers gemotiveerd en geïnspireerd

Niet iederen heeft de luxe om mensen in dienst te hebben die in naam van de specialisten binnen je organisatie blogs schrijven. Vaak zullen de specialisten zelf in de pen moeten klimmen. En ze kunnen niet allemaal even goed schrijven. Bovendien schrijven ze deze blogs vaak in hun vrije tijd. Wees daarom opbouwend in je kritiek en help ze wanneer ze even geen inspiratie hebben een handje. Keep the soul alive. Het succes is immers afhankelijk van hun goodwill en expertise. Vier je successen. Als een blog goed bezocht wordt, laat je organisatie en je bloggers dan delen in de vreugde. Succes is namelijk besmettelijk.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: bloggen, blog, contentmarketing