Een blog met autoriteit: in 5 stappen naar 200k bezoekers

Het is de droom van elke blogger: 200.000 unieke bezoekers op je site in 2 dagen. Dat zijn alle inwoners van de stad Groningen plus een bus toeristen, 13 keer een uitverkocht ADO-stadion, 144 keer een tot de nok toe gevuld Carré, 4000 volle stadsbussen (dat is een eenbaans-file van Utrecht tot Haarlem). Het overkwam me met mijn blog Indoweb. Het recept: 21 procent geluk en 79 procent wijsheid. 

Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

Als ik de magische formule voor een viral wist, dan had ik deze op 28 maart 2012 direct toegepast. Dat was de dag dat ik de eerste artikelen op Indoweb plaatste en de site live ging. Op die dag had ik 28 unieke bezoekers op de site. Aantal volgers op Facebook: 3 (inclusief mezelf). Bijna drie jaar later, in het eerste weekend van 2015, kreeg Indoweb 200.000 unieke bezoekers in één weekend. Dat was normaal het bezoekersaantal van twee maanden. Bingo! Ik had mijn eerste echte viral te pakken. De oorzaak: de lijst met de 50 beste Indonesische restaurants en toko’s van Nederland. Dit is wat er aan vooraf ging:

Stap 1: Bepaal een niche, voorzie in een behoefte

Als afgestudeerd Indonesiëkundige stoorde ik me al lange tijd aan de foutieve berichtgeving over Indonesië en Indische Nederlanders in de Nederlandse pers. Ik wist dat ik niet de enige was. Veel mensen met een Indonesische of Indische achtergrond hadden de zelfde ergernis. Daar moest iets aan gedaan worden vond ik. Daarom begon ik deze site om in die behoefte te voorzien: een site met correct nieuws over Indonesië en de Indische gemeenschap in Nederland. Ik maakte een analyse van de niche. Wie zitten er in, en welke informatiebehoefte hebben ze? En: wat is er al in deze niche en waar kan ik me mee onderscheiden.

Stap 2: Maak redactionele keuzes

Alle ingrediënten voor een succesvolle site waren aanwezig. Er was een duidelijk afgekaderde niche, ik had kennis van de doelgroep. Het enige wat ik nog hoefde te doen was bepalen welke content, in welke vorm ik waarom en wanneer op de site zou publiceren. Ik wilde een soort Indische en Indonesische nu.nl worden. Om dat te bereiken moest ik keuzes maken. Geen identiteitsverhalen, wel nieuws dat de potentie heeft om in de rubrieken van nu.nl te worden opgenomen. Ik stelde een redactieformule op waarin stond wat ik wel en vooral wat ik niet plaats op Indoweb. Zo krijgt de site een duidelijke smoel en dus focus.

Stap 3: Maak een distributieplan voor je blog

Nieuws dat niemand leest, is geen nieuws. Dus moest ik een manier vinden om mijn artikelen aan de man te brengen. Omdat ik geen promotiebudget had, viel adverteren af. Daarom zorgde ik er vanaf het begin voor dat mijn site optimaal vindbaar is in zoekmachines: relevant, goed geschreven en in de taal van mijn doelgroep. Maar alleen vindbaar zijn in zoekmachines, dat is niet genoeg. Ik moest lezers aan me binden. Van incidentele bezoekers vaste lezers maken. Ik wilde dat mensen Indoweb op Facebook volgden (zie het als een vorm van abonneren, vinden mensen mijn content de moeite waard om ongevraagd te ontvangen?). Daarnaast meldde ik mijn site aan bij Google News. Als hij tot Google News werd toegelaten, had ik er een waardevol distributiekanaal bij dat de autoriteit van Indoweb zou vergroten.

Stap 4: Word een autoriteit (en blijf dit)

Indoweb is een autoriteit in zijn vakgebied geworden. Dat merkte ik voor het eerst in 2013. Premier Mark Rutte ging naar Indonesië en Radio 1 belde. Of ik op de radio het bezoek van Rutte wilde duiden. In hetzelfde jaar riep de Koninklijke Bibliotheek Indoweb uit tot nationaal digitaal erfgoed. En Omroep West had het dit jaar in zijn berichtgeving over de beste toko van Nederland over de ‘jaarlijkse toko top 50 van Indoweb’. Alsof het de AD Haringtest was. Dat klinkt mooi en dat is het ook. Maar een autoriteit wordt je site niet zomaar even. Dat vergt tijd, toewijding en geduld. Wie een autoriteit in zijn niche wil zijn, moet zich vanaf het begin zo gedragen. Dit betekent content van constante kwaliteit, vasthouden aan je strategie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het twee jaar duurde voor de toko en restaurant top 50 200.000 keer in een weekend werden bekeken. In de drie jaar dat Indoweb bestaat zijn er bijna 1500 artikelen op de site verschenen. Er waren drie edities van de toko top 50 nodig voordat de lijst als dé lijst werd gezien. Autoriteit komt met de jaren.

Stap 5: De juiste content op het juiste moment

Ik geef het direct toe. Om een internethit te scoren, moet je een portie geluk hebben (21 procent om precies te zijn). Ik heb de lijst met opzet het eerste weekend na oud en nieuw gepubliceerd omdat ik wist dat veel mensen zo aan het eind van de kerstvakantie, graag een dagje thuis achter de computer hangen. Ook vermoedde ik dat het weekend na oud en nieuw, voor veel nieuwsredacties een komkommerweekend was. De kans dat mijn nieuws werd opgepikt, achtte ik groter dan normaal. Tegelijkertijd besef ik me ook dat als er dat weekend iets groots was gebeurd zoals bijvoorbeeld de gebeurtenissen rond Charlie Hebdo, de toko top 50 waarschijnlijk niet was opgepikt door de media. Net als met alles wat in de media gebeurt (en dat is internet), ben je afhankelijk van het aanbod van de dag. Daar heb je geen controle over. Over de overige 79 procent wel.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: Contentstrategie, bloggen, blog, viral