Contentmarketing

Hoe start je met contentmarketing?

De kunst van contentmarketing is het zo effectief mogelijk inzetten van je content om je marketingdoelstellingen te bereiken. Hoe weet je welke contentmarketingstrategie effectief is voor je organisatie? We geven je enkele tips om je strategie van de grond te krijgen en je eerste stappen te zetten op het gebied van contentmarketing.

Beginnen met contentmarketing kan een hele uitdagende klus zijn. Je moet je doelgroepen in kaart gaan brengen, uitvinden welke informatiebehoefte zij hebben en daar je content op gaan aanpassen en/of ontwikkelen. Je content moet conversiegericht zijn, maar schreeuwerige reclameteksten zijn uit den boze. Daarnaast moet je content uniek en opvallend zijn, maar ook goed vindbaar en deelbaar. En ondertussen moet je ook het dagelijks contentbeheer van je online kanalen nog onderhouden. Om te kijken welke contentmarketingstrategie bij je organisatie past zul je op een ontdekkingstocht moeten gaan. Onderstaande tips helpen je, ook op kleine schaal, om met contentmarketing te starten.

Formuleer een eenvoudige en haalbare doelstelling

bullseye

Je creëert geen content zonder een duidelijke en goed geformuleerde doelstelling. Denk goed na over hoe content kan helpen je organisatiedoelstellingen te behalen.

Doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Het verhogen van het aantal organische unieke bezoekers binnen het segment studenten
  • Het verhogen van het aantal abonnees op je blog
  • Een autoriteit worden op een specifiek vakgebied

Hoe specifieker je doelstelling, hoe beter je je content daarop kunt aanpassen. Bijvoorbeeld: ‘het vergroten van het aantal leads binnen het segment van vrouwen tussen de 18 en 35 met een voorliefde voor tuinieren’.

Onderzoek de behoefte van je doelgroep

Beslissingsmodel Online Klant

Zoals je in de blog van Pien van der Steen kon lezen is het kennen van je doelgroep van het essentieel belang voor de ontwikkeling van de content. Niet alleen is het ontzettend belangrijk om te weten welke specifieke vragen er leven bij de doelgroep, maar ook welke trends er leven en, vooral, hoe zij hun informatie verzamelen. Praat ook veel met de medewerkers binnen je organisatie om inzicht te krijgen in welke vragen er leven bij de doelgroep. Zij zijn vaak een heel waardevolle bron van informatie. Daarnaast zijn er talloze online mogelijkheden om inzicht te krijgen in het (online) gedrag van je doelgroep.

Ontwikkel een contentplan

Bedenk een vorm waarin je de content giet die aansluit bij de manier waarop je je doelgroep zijn of haar informatie zoekt. Zit je bezoeker in de awareness fase of al in de aankoopfase?
Denk ook verder dan alleen je eigen ‘owned media’. Als de doelgroep een groot vertrouwen heeft in online influencers dan kan het nuttig zijn om daar een samenwerking mee aan te gaan. Veel modemerken werken bijvoorbeeld op dit moment zo aan hun contentmarketing.

Enkele voorbeelden van content die je kunt inzetten voor contentmarketing

Zorg ook dat er continuïteit in je contentproductie zit en dat je een goede planning hebt. Contentmarketing draait voor een belangrijk deel ook om promotie. Hergebruik je content op zoveel mogelijk manieren (bijvoorbeeld door contentmapping) om het maximale resultaat uit je content te halen.

Meet de effectiviteit van je contentmarketing

doelen-halen-en-meten-met-dashboards

De resultaten van de inzet van je contentmarketing zul je moeten meten. Deze resultaten kunnen soms langer op zich laten wachten dan, bijvoorbeeld, een groots ingezette banner- of advertentiecampagne. Maar door klein te beginnen en op een juiste wijze de resultaten over een langere periode te meten kun je veel waardevolle lessen trekken. Gun jezelf een aantal maanden om vooruitgang te boeken. Meet wekelijks of je organische bereik groeit. Evalueer of een samenwerking met een invloedrijk blog werkt. Analyseer waarom je blogs juist wel of niet gedeeld worden. Dat is niet alleen handig voor jezelf, maar ook om je organisatie mee te krijgen in de queeste naar de heilige graal van contentmarketing.

Tof dat je het hele artikel heb gelezen! Nu heb ik ook nog een vraag aan jou. Heb jij zelf nog tips hoe je kunt starten met contentmarketing? Of heb je ervaringen met successen of mislukkingen met de inzet van contentmarketing? Laat het mij weten in de comments. En als je op de hoogte wilt blijven over onze blogs over content, abonneer je dan op deze blog.

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: Contentstrategie, content marketing, online marketing, contentmarketing



2 reacties op dit artikel
  • Arina zegt:

    Mooi artikel Tim!
    Ik vroeg me af, heeft after-sale / klantenservice volgens jou ook een plek in de content marketing mix? Krijgen zij ook een actieve rol om content te plaatsen?

  • ernst verrijk zegt:

    Zeker een goed verhaal Tim,

    maar het lijkt me dat er nog een stap voor zit: (her)ontdek waarom jouw organisatie bestaat, wat daar uniek of onderscheidend aan is, en wat je bestaansrecht geeft. Koppel die info daarna pas aan doelen en doelgroepen, dan ga je uit van wat jou uniek maakt en vertaal je dat naar de ‘ogen van de klant’. Zo word je onderscheidend vermogen duidelijker, denk ik.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond