Bijen werken samen

Content centraal: de inhoud als uitgangspunt voor je nieuwe website

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website is er veel aandacht voor de CMS-keuze en het visueel ontwerp. Vaak is een verouderd CMS of een nieuwe huisstijl zelfs de aanleiding voor de nieuwe website. De content wordt dan kort voor livegang van het oude naar het nieuwe CMS overgezet. En dan blijkt het net niet te passen, of net niet lekker te werken. Door de content centraal te stellen vanaf de start van je websiteproject voorkom je problemen aan het eind. En lever je een website op waar je bezoekers veel meer aan hebben: meer gebruikersgemak, betere usability.

Content centraal bij de start van je websiteproject

De start van je websiteproject is hét moment om kritisch naar je content te kijken. Ook als de aanleiding voor je nieuwe website technisch (nieuw CMS) of visueel (nieuwe huisstijl) van aard is. Content als uitgangspunt dus, zonder dat dit vertragend hoeft te werken of meer hoeft te kosten. Als het design van je website gaat veranderen, heb je een uitgelezen kans om je belangrijkste content nog meer centraal en prominent aan te bieden. En als je een nieuw CMS gaat inrichten, liggen de kansen open om je content beter vindbaar te maken voor zoekmachines (zoekmachineoptimalisatie) en content binnen je site beter aan elkaar te koppelen door bijvoorbeeld goed te taggen.

Content als fundament

Als je een huis gaat bouwen, wil je ook weten wie er na oplevering in gaan wonen. Bouw je een hip appartement voor een man alleen, of bouw je een gezinswoning voor een gezin met vier kinderen? Deze basisinformatie is nodig om te zorgen voor bijvoorbeeld de juiste hoeveelheid slaapkamers en de juiste afwerking. Je klant moet zich er immers ’thuis voelen’. Dat is met een website niet anders. Alleen is daar de content je fundament, je basisbriefing. Welke content biedt je waar in je customer journey aan, welke toptaken zijn voor je doelgroep belangrijk.

‘Vertegenwoordiger van content’

Collega Hugo Louter merkte de meerwaarde uit eerste hand, tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website voor een financiële voorlichtingsorganisatie:

“Ik ben vanaf het begin betrokken geweest bij het ontwikkelen van de nieuwe website. De contentaudit was een onderdeel van het programma van wensen en eisen, een heel duidelijk signaal van het belang dat deze organisatie aan de content hechtte. Ook heb ik deelgenomen aan sessies rond het interactieontwerp en grafisch ontwerp, waarbij ik als een ‘vertegenwoordiger van content’ de impact van gemaakte keuzes op de content inschatte.”

Hugo Louter, contentstrateeg bij Presenter

Strategische meerwaarde van content

Goede content verleidt, dicteert, informeert, stuurt en begeleidt je bezoekers. Dat maakt van je content een strategisch middel om je marketing-, communicatie- en/of salesdoelstellingen te helpen realiseren. Content krijgt daarmee meer gewicht en meer waarde. En daarmee verdient het een meer centrale plaats in je nieuwe website.

Content = interactie

Bij het ontwerpen van de interactie voor je nieuwe website, verdient de content het om een centrale plek te krijgen. Immers, je ontwerpt de stappen die een bezoeker door je website gaat afleggen, en daarmee dus de volgorde en inhoud van de content die hij gaat tegenkomen. Welke acties wil je dat je bezoeker uitvoert? En op welke manier ga je hem verleiden deze acties ook echt uit te voeren? Welke vorm past daar het beste bij, en welke juist niet? Hoe help ik mijn bezoeker zo snel en zo goed mogelijk?

Content en interactie samen ‘vooraan’

Collega Dianne Gosens merkte in de praktijk hoe goed dit werkt:

“Tijdens een scrumproject voor een grote logistieke dienstverlener stond ik samen met de interactieontwerper ‘vooraan’. We hebben de interactie samen geschetst en tegelijkertijd de content gemaakt. Voor sommige templates heb ik zelfs de eerste schets gemaakt op basis van de content die op die pagina moest komen. De interactieontwerper maakte er vervolgens een definitief ontwerp van met direct mijn content erin. Met als resultaat een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.”

Dianne Gosens, senior contentspecialist bij Presenter

Gebruikersgemak en usability

Uit eigen ervaring weet ik dat deze manier van samenwerken tussen interactieontwerper en contentspecialist tot meer gebruikersgemak en hogere usability leidt. Voor een Rijksoverheidsinstantie ontwikkelde ik een pilot-omgeving, waarbij interactie op basis van levensfasen werd geïntroduceerd. Het opgeleverde ontwerp was erg intuïtief en duidelijk voor gebruikers, doordat interactie en content tegelijkertijd waren gemaakt. Dat dit tot betere usability leidde, bleek uit intensieve gebruikerstesten: mensen bereikten veel sneller hun doel (minder kliks, sneller afleggen van de ‘juiste’ klikpaden) en gaven zeer positieve feedback: “Het was direct duidelijk wat ik moest doen.” En doordat we met de echte content konden testen, waren de resultaten van de gebruikerstest 100% betrouwbaar.

Content centraal bij zowel waterval als scrum

Of je je nieuwe website nu scrum of waterval ontwikkelt, het vroegtijdig betrekken van contentspecialisten is altijd belangrijk. Bij een scrumproject is het raadzaam om een contentspecialist op te nemen in je scrumteam. Bij een watervalproject laat je de contentspecialist meekijken en sparren met de interactieontwerper en grafisch ontwerper. Hierdoor voorkom je dat de content pas aanhaakt als de website al ‘af’ is, en profiteer je van de meerwaarde die een contentspecialist in de vroege projectfases al biedt. Door design, techniek en content vanaf het begin samen te laten werken, wordt je website beter. En dat is zowel voor jouw organisatie als voor je bezoekers wat uiteindelijk telt.

Bron header image: Wikipedia

Over de auteur: Debbie Dechesne

Als projectleider/ scrummaster bij Presenter help ik organisaties hun online projecten vorm te geven om de online experience van hun doelgroepen te verbeteren met krachtige content. Hierbij zoek ik naar de vraag achter de vraag en ben ik erg geïnteresseerd in wat mensen beweegt.

Tags: contentmigratie, Contentstrategie, content management, content first, scrum



0 reacties op dit artikel