OMG! De social media-formule van BuzzFeed in 5 stappen
BuzzFeed is social media-royalty. Vrijwel iedereen die op Facebook zit heeft ze weleens voorbij zien komen: de sappige clickbait-titels van de op twee na best gedeelde site van internet. Per maand worden de posts van BuzzFeed 18,5 miljard keer gezien op social media. Wat is het geheim van deze online gigant? Dit zijn de 5 pijlers van de social media-strategie van BuzzFeed volgens founding father Jonah Peretti.
De klant staat centraal, nee echt
Geef het maar toe. Ook jouw organisatie zegt de gebruiker of klant centraal te zetten. Maar doe je dat ook? Ongeacht wat dit betekent voor de vorm en hoeveelheid van je online communicatie? Veel organisaties hebben het manco dat ze denken dat de wereld net zo werkt als je site. Maar wat heb je aan een site die niemand leest, snapt of waardeert. BuzzFeed stelt zijn gebruiker echt centraal. Ook als dit betekent dat content soms op een op het oog wat onconventionele manier gepresenteerd wordt. Content die niemand leest, is immers zonde van je tijd en geld.
Geen SEO maar social sharing
Het klinkt een beetje als vloeken in de kerk: zeggen dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) geen prioriteit heeft. Toch is dit wat BuzzFeed doet. Wanneer het gaat om de productie van content, is SEO niet het belangrijkste waar de redacteuren op moeten letten. Waarom? 75 procent van de bezoekers van BuzzFeed komt op de site via social media kanalen. En omdat BuzzFeed uit gaat van een user first approach, is optimalisatie van de deelbaarheid van de content belangrijker dan zoekmachineoptimalisatie.
Van deze content gaat je hart sneller kloppen
Wat hebben tijdschrift-achtige koppen als ’18 easy and delicious pizza’s you can make at home’ en ‘This guy saves a man’s life on a first date’ gemeen? Precies. Je kan er bijna niet niet op klikken. Ze kietelen je nieuwsgierigheid en raken een snaar. Een gevoelige. Want van 18 makkelijke én eenvoudige pizza’s ga je plaatsvervangend likkebaarden. En iemand die andermans leven redt tijdens een date: die held wil je zelf ook zijn. Alle content op BuzzFeed moet zijn lezers en kijkers positief emotioneel raken. Of het nu empathie, verlangen of plezier gaat: content moet emoties teweeg brengen. Want dan raak je je lezer en vergroot je de kans dat deze gedeeld wordt. Daarom like je poezen op Facebook. Niet omdat je per se van het onderwerp poezen houdt, maar omdat je vertederd raakt van hun fluffyheid en grote ogen.
Tuur naar de cijfers op de muur
Ja. BuzzFeed heeft een dashboard aan de muur. Daarop kunnen alle redacteuren real-time zien welke posts werken en welke minder werken. Want om je publiek echt centraal te kunnen stellen, moet je weten wat ze lezen, wat ze delen en als het even kan waarom. De posts van BuzzFeed worden constant gemeten en geanalyseerd. Zo weten ze wat werkt en wat niet en welk social media distributiekanaal het beste werkt voor welke soort post. Hoe vaak een post gedeeld wordt is de belangrijkste KPI voor BuzzFeed omdat een post die mensen delen waarde voor ze heeft. Daarnaast verrijken ze hun cijfers met hun eigen LOL, CUTE, WTF, FAIL en WIN-knoppen om een indruk te krijgen van de emotie die een bepaald soort post oproept.
Kiekeboe, geen kiekemoe
Weet je nog dat je kleine broertje of zusje vroeger niet meer bij kwam van het lachen wanneer je ‘kiekeboe!’ zei. Grote kans dat hij of zij daar aan het einde van de middelbare school minder om moest lachen. Die grap is inmiddels versleten. Zo werkt het ook met content op social media (en eigenlijk voor content in het algemeen). BuzzFeed blijft niet hangen in oude successen. Sterker nog, ze proberen tijdens het contentcreatieproces niet te werken met checklists die een post wel viral moet maken. Goed gedeelde content, zo meent BuzzFeed, is niet gebouwd op een rekensom maar op inlevingsvermogen in de wereld van je publiek. Want – zo redeneren zij – wanneer je hetzelfde trucje blijft herhalen, raakt je publiek verveeld en worden ze blind voor jouw content.
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.