4 voorbeelden van online én offline contentmarketing
Contentmarketing voorbeelden: we hebben ze je al vaker gegeven. Maar omdat voorbeelden zo fijn tot de verbeelding spreken en zo goed kunnen inspireren, heb ik er nog een paar verzameld. Ditmaal zijn het voorbeelden – wederom van eigen bodem – waarbij online en offline contentmarketing worden gecombineerd. Wat je ziet is hoe online en offline communicatie elkaar versterken op het moment dat ze doordacht worden gecombineerd. En hoe, wanneer de ‘why’ van de organisatie stevig centraal staat, het verhaal van een organisatie tot leven komt.
1. Allerhande van Albert Heijn
Een inkoppertje, ik weet het. Maar het blijft gewoon een prachtig voorbeeld. Allerhande van Albert Heijn is Nederlandse contentmarketing op zijn best, en blijft dan ook niet beperkt tot online. Sterker nog, Allerhande is offline begonnen, in de jaren ’50 van vorige eeuw zelfs. Alle recepten die je tegenwoordig in het tijdschrift Allerhande leest, kun je op Allerhande.nl terugvinden. Of in de Appie-app. En het tijdschrift bevat talloze referenties naar kookvideo’s op de site. Handig, én een consequent verhaal.
2. Kampioen van ANWB
Ben je lid van de ANWB, dan krijg je hem 10 keer per jaar op de deurmat: de Kampioen. Het ledenmagazine van ANWB, met informatie en artikelen over reizen, vakantie en mobiliteit. Allemaal geschreven vanuit de missie van de ANWB: het voor iedereen mogelijk maken in vrijheid en met plezier onderweg te zijn. Op Kampioen.nl gaat de ANWB verder waar het tijdschrift stopt. Hier vind je artikelen uit het magazine, maar ook tests, de routeplanner en allerhande korte artikelen in het verlengde van het magazine.
3. Partner In Kennis van Dirkzwager
Dit is een vreemde eend in de bijt. En misschien gaat het ook een beetje ver om hier het label contentmarketing aan te hangen. Maar wat wel duidelijk is: Dirkzwager vertelt één verhaal, online en offline. Online is er Partnerinkennis.nl, een platform waar de advocaten van Dirkzwager kennis delen met cliënten, studenten en vakgenoten. Offline is er de juridische bibliotheek van Dirkzwager die openbaar toegankelijk is. Een prachtige, out-of-the-box manier om je visie uit te dragen.
4. De Kracht van Content van Presenter
Net als bij Dirkzwager hebben we bij Presenter kennisdeling hoog in het vaandel staan. Omdat we geloven dat goede online communicatie de wereld een stukje mooier maakt, met minder frustratie. En omdat we dagelijks op de werkvloer bij onze klanten allerlei vragen horen rondzingen. Dat delen van kennis doen mijn collega’s en ik hier, op De Kracht van Content. Maar dat doen we ook tijdens kennisevents, rondetafelsessies en workshops. Want waarom zou je je tot online middelen beperken, als er offline ook zoveel kansen liggen?
Kijk verder dan je neus lang is
Betekent dit nu dat ik vind dat we en masse contentmarketingconcepten moeten bedenken waarbij online én offline samenkomen? Nee. Want dat zou betekenen dat je start bij het denken in middelen, terwijl juist de behoefte van je doelgroep centraal moet staan. En bij contentmarketing geldt vaak dat je je toespitst op een bepaald segment van jouw doelgroep. Van een bepaalde leeftijdsklasse, in een bepaalde regio en met een bepaalde behoefte. Het kan goed zijn dat dat segment niet zit te wachten op je relatiemagazine of je online receptenplatform.
Wél betekent het dat we verder moeten kijken dan onze neus lang is, en de offline communicatiemiddelen niet moeten vergeten. En dat we moeten samenwerken met onze collega’s van online of marketingcommunicatie. Samen bepaal je namelijk je gezicht naar buiten. Betrek elkaar dus bij het maken van plannen, en kijk waar je elkaar kunt versterken. Vind samen de best mogelijke manier om je doelgroep dat te bieden, waar ze echt blij van worden. Immers, contentmarketing is een cadeautje!
Over de auteur: Pien van der Steen
Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.