Eindredactie van online content: 6 tips
Content met fouten en slordigheden. Daar wordt niemand blij van. Jouw klanten of volgers kunnen er zelfs door afhaken. Voorkom dit met goede eindredactie. Hoe? Dat lees je in deze zes tips.
Eindredactie is meer dan spelfouten uit de tekst halen. Een tekst moet foutloos zijn, lekker lopen en te begrijpen zijn. En bij de eindredactie van online content komen er nog wat extra eisen bij kijken. Je leest het in deze tips. Of je daarna gegarandeerd foutloze content hebt? Helaas niet. Online eindredactie verkleint wel de kans dat er slordigheden en foutjes in je tekst overblijven.
1. Plan de eindredactie in
Kan iemand nog even de eindredactie doen? Die vraag klinkt vaak pas als de nieuwsbrief er al uit moet of de landingspagina bijna online gaat. Dat is te laat. Goed dat je aan de eindredactie denkt. Maar denk er liever al aan het begin van het redactieproces aan. Nog beter: plan de eindredactie van tevoren in. Zo weet iedereen wanneer de content klaar moet zijn. En kan de eindredacteur zonder extra stress de content doornemen. Want haastige spoed is zelden goed, zeker als het op eindredactie aankomt.
2. Neem twee momenten
Ga je de eindredactie inplannen, kies dan het liefst voor twee momenten. Check eerst de content voordat deze naar de vormgever, contentmanager of developer gaat. Zo kunnen zij ‘schone’ teksten plaatsen. Check vervolgens de pagina, app, mail of andere plek waar je content publiceert. Controleer dan of alles wel op de juiste plek staat en of alles werkt (zie ook tip 5 en 6).
3. Scan de content
Begin niet zomaar met lezen. Lees eerst alleen de kop, intro, tussenkoppen en de call-to-action (als die er is). De boodschap van de tekst zou nu duidelijk moeten zijn. Zo niet, doe er wat aan. De online lezer is vaak een scannende lezer. Maak je content scanbaar als je er wat mee wilt bereiken. Controleer tijdens het checken van de scanbaarheid ook of de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de kop, intro en tussenkoppen.
4. Controleer de tekst
Na het scannen van de tekst begint de eigenlijke eindredactie.
- Loop de tekst door op spelling, interpunctie, formulering en zinsbouw.
- Haal herhalingen en onnodige woorden uit de tekst.
- Maak passieve zinnen actief.
- Vervang moeilijke woorden.
- Kijk of zinnen lekker lopen en of alinea’s op elkaar aansluiten.
- Let ook op dubbele spaties. Gebruik de zoekfunctie om deze op te sporen.
- Kijk na het controleren van deze details, naar het grotere geheel. Zit er een logische opbouw in de tekst? Heeft de tekst een pakkende kop en intro?
- Als je een webpagina redigeert, vergeet dan niet de paginatitel en de meta description te checken.
- Werkt jouw organisatie met een schrijfwijzer? Kijk dan of de tekst aan de regels en richtlijnen voldoet. Denk aan de juiste tone of voice en de gekozen aanspreekvorm (jij of u).
5. Klik op wat je klikken kan
De kans is groot dat je ergens in jouw content kunt doorklikken. Test of dit werkt. Kom je via een link op de juiste pagina en opent die zoals je wilt (wel of niet in een nieuw venster)? En misschien bevat je content wel een knop om bijvoorbeeld iets te reserveren, je aan te melden of een afspraak te maken. Kan dat ook echt via die knop? Als je content een invulformulier bevat, vul die dan zelf eens in om te testen of het werkt. Kortom, test of je content doet wat jij wilt.
6. Bekijk de content op verschillende devices en in verschillende browsers
Je desktop is ideaal voor je eerste eindredactie. Maar open een website ook op je mobiel en een app op een tablet. Gebruik ook eens een ander browser dan je gewend bent. Staat nu ook nog alles op de juiste plek? En is de tekst nog wel te lezen? Alle content op verschillende devices en in verschillende browsers openen klinkt als een omvangrijke klus. Gelukkig zijn er handige tools die je hierbij helpen.
Headerafbeelding: www.pexels.com
Over de auteur: Anemone van Arcken
Puzzelen deed ik vroeger maar al te graag. De Nijntjepuzzels heb ik inmiddels ingewisseld voor de puzzel die ‘online content’ heet. Als contentspecialist help ik organisaties met het maken van pakkende content die aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk en vindbaar is. Alleen dan is de puzzel compleet.