Wat is een UTM-code? De meerwaarde van link tagging
Welke campagnes of nieuwsbriefartikelen zijn succesvol? Verschilt het gedrag van bezoekers via verschillende kanalen? Je kunt statistieken gebruiken om na te gaan welke campagnes of nieuwsbriefartikelen succesvol zijn. Dit gebeurt door middel van link tagging. Voeg een UTM-code toe aan een link en je statistiekenprogramma helpt je bij het bepalen van het succes van de content.
Eerder gaf David Hulshuis 10 tips voor een goed ingesteld Analytics-account. David geeft als tip dat je Analytics kunt gebruiken om na te gaan welke campagnes of nieuwsbriefartikelen succesvol zijn. Dit gebeurt door middel van ‘link tagging’. In deze blog besteed ik meer aandacht aan deze functie van Google Analytics. Hoe kom je eenvoudig de herkomst van een klik te weten? En wanneer gebruik je link tagging?
Link tagging in commerciële campagnes
Het taggen van een link werkt eenvoudig. Je codeert je link met een speciale tag van Google. Deze tag heet UTM (Urchin Tracking Module). Door het toevoegen van een UTM-code wordt extra informatie toegevoegd aan de URL. Wanneer iemand klikt op de link slaat Google Analytics de informatie van de URL op in een cookie. Hierdoor kan je de acties en reis van de bezoeker op je site precies volgen. En dat is handig!
Stel je hebt een campagne opgezet vanuit http://www.duurzameplasticbekers.nl/ (fictieve site). Je hebt een nieuwsbrief waarin je een actie onder de aandacht brengt: 2 halen 1 betalen.
De URL: http://www.duurzameplasticbekers.nl/actie/2-halen-1-betalen
De link tag: ?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2-halen-1-betalen
Volledige URL met link tag: http://www.duurzameplasticbekers.nl/actie/2-halen-1-betalen?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2-halen-1-betalen
In Google Analytics kan de eigenaar van duurzameplasticbekers.nl precies zien hoeveel bezoekers er via de nieuwsbrief op zijn site zijn gekomen en of deze bezoekers daadwerkelijk over gaan tot een aankoop.
Hoe zie je link tagging terug in Google Analytics?
Het verschil tussen wel en geen tag is duidelijk te zien in onderstaand voorbeeld. De eerste klant heeft gebruik gemaakt van link tagging waardoor al het verkeer in de verschillende campagnes wordt gebundeld. Omdat de klantreis wordt gevolgd, houdt Google Analytics bij hoeveel van de websitebezoekers daadwerkelijk iets hebben gekocht (aantal transacties) en wat de opbrengst is van de verschillende campagnes, mits je dit hebt ingesteld. In het tweede voorbeeld is geen gebruik gemaakt van UTM-code. Hierdoor is het niet duidelijk via welke campagne de bezoekers zijn gekomen, via welke bron en wat de uiteindelijke opbrengst is.
Link tagging – Hoe doe je dat?
Wanneer je graag je links een tag wilt meegeven, kun je door Google een tag laten genereren die je achter je link plaatst. Google heeft online een tool beschikbaar, de URL-Builder, die je helpt bij het genereren van een URL met UTM-code.
De tool bestaat uit een aantal verschillende velden die je moet invullen. Daarna klik je op ‘URL genereren’. De URL-builder zal dan de juiste tag plaatsen achter de door jou ingevoerde URL.
Meerwaarde van UTM-codes voor reguliere content
Link tagging wordt dus voornamelijk gebruikt om te kijken welke campagne of nieuwsbriefcontent succesvol is. Toch heeft link tagging ook voor andere content meerwaarde. Door het toevoegen van tags aan de URL’s van berichten voor Twitter en Facebook kun je bijvoorbeeld eenvoudig achterhalen op welke media jouw content aanslaat. Het is door middel van campagnes makkelijk terug te vinden waar je doelgroep zich online beweegt en waar je bezoekers vandaan komen. Een campagne kan daarbij dan een enkele tweet of facebookbericht zijn. Het is interessant te weten hoeveel mensen vanuit je nieuwsbrief of tweet naar je website komen. Door link tagging krijg je in Analytics een kant-en-klaar overzicht van onderwerpen die aanslaan, berichten die minder worden gelezen en succesvolle online kanalen. Zo leer je je doelgroep steeds beter kennen waardoor je ook je content steeds beter kunt afstemmen op haar wensen.
Voordelen van het inzetten van UTM-code
1. Stel: je besteedt veel tijd aan het wegzetten van content op Facebook, maar uit de analyse blijkt dat een verwaarloosbaar deel van je bezoekers via dit medium jouw site vindt, is het de tijdsinvestering nog wel waard? Of kun je dan betere andere manieren zoeken om je content weg te zetten?
2. Wanneer je in de toekomst een commerciële campagne wilt starten, kun je vooraf beargumenteren en bedenken via welke media die campagne waarschijnlijk zal aanslaan.
Concluderend wil ik dus stellen dat hoewel link tagging voornamelijk voor commerciële doeleinden een schat aan informatie oplevert, het ook aan te bevelen is bij websites met andere content.
Wil je met campagnelinks aan de slag? Lees dan ook onze uitgebreide uitleg over campaign tagging!
Over de auteur: Odette van den Berg
Na het afronden van mijn studie communicatie en journalistiek heb ik gewerkt als online specialist. De voor journalistiek essentiële karaktereigenschappen nieuwsgierigheid en leergierigheid gebruikte ik in mijn werk.