Tabbed sitelinks op zoekresultatenpagina Google

Google experimenteert sinds deze zomer met tabbed sitelinks op de zoekresultatenpagina. De tabbed sitelinks zijn het vervolg op de huidige weergave van mega sitelinks. De lengte van elke titel bepaalt het uiteindelijke aantal tabs. Onder elke tab staan de belangrijkste, gecategoriseerde sitelinks. Dit verhoogt drastisch het aantal ingangen in de website.

 

In de proef ziet de gebruiker vijf tot acht tabs. Op de eerste tab (Top Links) staan de belangrijkste links van de website. Deze komen vrijwel geheel overeen met de huidige weergave van mega sitelinks (zie afbeelding).

Tabbed sitelinks zijn opvolger van huidige mega sitelinks

De andere tabs (Women, Men, Beauty, Food & Wine, Children en More) geven extra links per categorie. Sommige websites kunnen wel vijftig tabbed sitelinks presenteren. Google wil gebruikers hiermee een rijkere ervaring bieden op de zoekresultatenpagina.

Bezoeker vindt sneller met tabbed sitelinks

Gebruikers van Google zien een navigatiemenu op de zoekresultatenpagina. In een paar clicks navigeert de bezoeker al door de belangrijkste pagina’s van de website, nog voordat hij daar daadwerkelijk arriveert. Met de tabbed sitelinks binnen de zoekresultatenpagina vindt hij de meest relevante content. Zo komt hij zonder dwalen terecht op de juiste pagina. Tabbed sitelinks gaan misschien ten koste van het ongedwongen rondstruinen, maar niemand is tegen tijdwinst.

Gevolgen tabbed sitelinks voor websites

Als Google de tabbed sitelinks daadwerkelijk lanceert, resulteert dat in minder pageviews op een website. Mits deze de navigatie op orde heeft natuurlijk. De bezoeker navigeert namelijk al op de zoekresultatenpagina door de website en hoeft minder door te zoeken op een website.

Dit heeft een direct gevolg op de gemiddelde tijd die een bezoeker op een website doorbrengt.

Websites die sturen op het aantal pageviews en de gemiddeld doorgebrachte tijd, moeten hun KPI’s bijstellen.

Een voordeel van de tabbed sitelinks is dat dieper gelegen pagina’s nu een plek vinden onder een van de tabs op de zoekresultatenpagina.

Met tabbed sitelinks vinden dieper gelegen pagina’s een plek onder een van de tabs op de zoekresultatenpagina.

De tabbed sitelinks hebben vermoedelijk een hogere conversie tot gevolg, omdat een bezoeker een hogere kans heeft om te vinden wat hij zoekt. Een potentiële bezoeker bekijkt op de zoekresultatenpagina of de content en de structuur van de website hem aanspreekt en kan hier al afhaken. De meer gemotiveerde bezoekers komen terecht op de website.

Contentstrategie nog belangrijker

Het is nu nog maar een experiment, maar als Google de tabbed sitelinks voor iedereen beschikbaar maakt op de zoekresultatenpagina, groeit het belang van hoogwaardige content. De structuur van de website moet goed in elkaar zitten. Deze vormt namelijk de basis voor de tabs waar de gecategoriseerde sitelinks onder hangen. Met de tabbed sitelinks beloont Google bedrijven die werk maken van hun contentstrategie. Werk aan de winkel dus.

Over de auteur: Erik van Laar

Sinds begin 2011 werk ik als webredacteur bij Presenter op het gebied van social, seo, contentmigratie en webredactie. Van tijd tot tijd blog ik over ontwikkelingen die mij hierin opvallen. Opgeleid tot journalist en een grote passie voor taal. Ik heb diverse interessante opdrachten mogen uitvoeren voor uiteenlopende klanten. Nonprofit: Rijkswaterstaat, Gemeente Den Haag. Profit: BAM, E.ON, OHRA, SNS Bank.