Behandel je content als een Polaroid-foto: 8 manieren om unieke én waardevolle content te maken
Maak content op dezelfde manier waarop je een Polaroid-foto maakt. Zo krijg je unieke content die met zorg en aandacht is gemaakt. Content die beter is en meer bijdraagt aan je doelstellingen. Volg deze 8 stappen en maak je content one of a kind.
Een tijdje geleden heb ik een tweedehands Polaroid-camera gekocht: een Polaroid Land 1000 om precies te zijn. Toen ik voor het eerst op de groene sluiterknop drukte, gebeurde het: ik werd op slag verliefd. Ik krijg vlinders in mijn buik wanneer ik – nadat het fotopapier de camera is uitgespuugd – het blauwe vierkant binnen de witte kaders zie veranderen in een foto. En wanneer de foto eenmaal ontwikkeld is, kan ik mijn ogen niet meer van het beeld afhouden. Wat ben je mooi. Na mijn eerste pakje van 8 films vol te hebben geschoten, bedacht ik me: wat zou het fijn zijn als ik online content op dezelfde manier benader als een Polaroid-foto. Dit zijn de 8 redenen waarom:
1. Stel kwaliteit boven kwantiteit
Omdat Polaroidfoto’s geld kosten en er maar 8 foto’s in een filmpakket zitten, denk ik beter na voor ik een foto maak. Het dwingt me om kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Meer foto’s van betere kwaliteit. Hetzelfde geldt voor online content. Meer content van betere kwaliteit. En: content kost ook geld. In het onderhoud én om te maken.
2. Vergeet de esthetiek niet
Content moet wat opleveren. Want conversie, dat is uiteindelijk waar je het voor doet. Maar content mag ook best mooi zijn. Esthetiek is belangrijk. Dat vond Polaroid-oprichter Edwin H. Land ook toen hij de befaamde SX-70 maakte. De camera werd een groot succes – mede door het mooie compacte ontwerp en inspireerde Steve Jobs om diezelfde mix van schoonheid en functionaliteit na te streven in zijn Apple-computers. Hetzelfde geldt voor je content. Die mag ook best mooi vormgegeven zijn. Goed redactioneel ontwerp ondersteunt de functie van je content en helpt je klant beter zijn weg te vinden in wat het ook is dat hij op je online kanaal komt doen.
3. Hou het simpel
Ik schreef het al in een eerder blog. De ware meester toont zich in de beperking. Dat geldt niet alleen voor de instantcamera’s van Polaroid. Die onder hun eenvoudige design hoogwaardige technologie verbergen. Ook online is eenvoud de sleutel tot succes. Daarom is Google al een decennium of twee succesvol: de zoekmachine oogt simpel als het maar kan zijn. Een wit vlak, een zoekveld en een logo. Dat is alles. Er zit een universum aan complexe techniek achter de zoekmachine, maar daar wordt je als bezoeker niet mee lastig gevallen. Pure onversneden taakgerichtheid is online het hoogst haalbare. Je wilt dat je website zo simpel en logisch is als de groene afdrukknop op een Polaroid-camera. Je drukt erop en hij doet wat ie moet doen.
4. Imperfectie is soms perfect
Wat maakt dat de muziek van Jimi Hendrix en Janis Joplin mensen tot op de dag van vandaag raakt? Wat zorgt er voor dat platenzaken weer vol staan met echte vinyl platen? Waarom kan een oud gerafeld tapijt een kamer compleet maken? Wat is de charme van een Polaroidfoto? Precies. Ze zijn allemaal imperfect. Soms is imperfectie perfect of op zijn minst charmant. Als ik aan mijn blogs zou blijven schaven tot ze perfect zijn, zouden ze nooit gepubliceerd zijn. Een perfect blog, dat bestaat niet. Een blog is fit to publish wanneer ik denk dat ik mijn punt helder heb verwoord. Maar perfect? De dag dat dat gebeurt, stop ik met bloggen. Hetzelfde geldt voor alle andere content. Hij moet doen waar hij voor bedoeld is. Vaak leidt ‘perfect’ daarvan af. Want een 10 krijgen van je vakgenoten is wat anders dan high-fiven met je doelgroepen. Denk in minimum viable products en perfectioneer van daaruit je content verder. Bijkomend voordeel, als jouw idee van perfectie toch anders blijkt te zijn, kun je veel makkelijker bij sturen.
5. Unieke content: doe niet iets wat iedereen kan
Hoe mooi zou het zijn als al je content zo uniek was als een Polaroidfoto. Er is er maar 1 van. Content die alleen jij kunt maken. Ware uniciteit. Eigenlijk zou elke organisatie dit met zijn online content moeten nastreven. Zorgen dat je content zo bij je past, dat niemand anders die zo kan maken. Want pas wanneer dat het geval is, kun je écht het verschil maken online. Of om het in de woorden van Edwin H. Land te zeggen: don’t do anything anyone else can do.
6. Maak je content met zorg
Wanneer je een foto maakt, kijk je goed waar je je op wil focussen voordat je afdrukt. Je bepaalt je onderwerp en kadert de context waarbinnen je onderwerp staat. Als je je raamkozijnen verft, neem je daar waarschijnlijk de tijd voor. Het is ook een precies werkje. Voor je het weet schilder je de ruiten. Zorg en concentratie is dan ook een must. En schrijf je een handgeschreven liefdesbrief (jij romanticus!), dan doe je waarschijnlijk erg je best om netjes en foutloos te schrijven. Waarom zouden we diezelfde liefde en aandacht niet schenken aan onze online content? Maak online content alsof je op papier schrijft. Of nog beter, alsof je een Polaroidfoto maakt. Is deze content een kostbare afdruk waard? Is het antwoord op deze vraag ‘nee’, dan weet je wat je te doen staat.
7. Zorg voor instant gratification
Weet je wat ik zo leuk vind aan Polaroid-camera’s? De foto komt er gelijk uit. Ik druk op een knop en ik heb niet lang erna het tastbare resultaat van mijn blik door de lens in handen. Instant gratification. Je klanten online verwachten dat ook. Facebook snapt dat als geen ander. Want als we heel eerlijk zijn plaatsen we geen foto’s op Facebook omdat we ze aan de wereld willen laten zien, maar omdat we de instant beloning van likes willen. Een foto zonder likes voelt onbevredigend. Het zelfde geldt voor serieuzere zaken, wanneer je via Twitter klaagt bij een bedrijf verwacht je dat het bedrijf vrijwel direct regeert en je de indruk geeft dat je klacht serieus wordt genomen. En lieve merken die aan webcare doen: dat is niet altijd een grap of grol die diezelfde dag nog op de website van De Beste Social Media komt. Dat is fijn voor jullie eigen instant gratification, maar een klant help je er niet altijd mee. En op websites geldt hetzelfde. Hou er rekening mee dat mensen vaak niet voor hun lol op je website komen. Zorg er daarom voor dat ze dat ding waar ze voor komen, zo eenvoudig en snel mogelijk kunnen doen. Dat geeft voldoening aan je klant.
8. Laat je niet beperken door beperkingen
Ok. Ik geef het toe. Dit kopje heeft een beetje een hoog zelfhulpboek-gehalte. Maar maak je geen zorgen, zo is het niet bedoeld. Ik refereer naar een quote van Edwin H. Land. Hij zei eens dat elk probleem opgelost kan worden met de materialen die aanwezig zijn in de kamer. Een way of life die door the A-Team groot is gemaakt. Geef ze een garage met een bol wol, een bezem en 4 tredmolens voor hamsters en ze maken er een tank van. Nu trek ik het hier een beetje in het absurde, maar mijn boodschap is: elk contentproject heeft beperkingen en in die beperkingen ligt nu juist de ruimte voor creatieve oplossingen. Ze dwingen je keuzes te maken en focus aan te brengen.
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.