Versimpel je website in 3 stappen

Is jouw website een hoarder? Een plek waar kranten van 3 jaar oud liggen te verstoffen? Een kerkhof waar achterhaalde tools zich net zo lang opstapelen tot het een museum lijkt? De plek waarvan de eigenaar weet waar alles ligt, maar waar het bezoek geen idee heeft waar hij dingen vindt? Tijd om je website te versimpelen. Breng je website terug naar de kern in 3 stappen.

Wat hebben het wiel, de paperclip, Google en de ontwerpen van Coco Chanel met elkaar gemeen behalve hun wereldwijde succes? Hun eenvoud. Waar een nietje nog een machine nodig heeft om een stapel papier bijeen te houden, doet een paperclip hetzelfde werk zonder hulpmiddelen. In de tweede helft van de jaren negentig stal nieuwbakken zoekmachine Google onze harten met een no-nonsense benadering voor online zoeken die niet eerder vertoond was. Een wit scherm, een zoekveld en een zoekknop. Meer niet. En de couture van Coco Chanel? Die herken je op afstand. Haar creaties zijn vrijwel altijd zwart en wit, comfortabel en elegant. En het wiel? Die uitvinding is zo geniaal, dat we het maar opnieuw blijven uitvinden. Alles wat tijdloos en van duurzame waarde is, is eenvoudig. Teruggebracht tot de kern. Online communicatie zou dit ook moeten zijn, maar dit in de praktijk voor elkaar krijgen is zo simpel nog niet.

La petite robe noire van Coco Chanel. Groot geworden door eenvoudig te blijven.

La petite robe noire van Coco Chanel. Groot geworden door eenvoudig te blijven.

Simpel als een toilet

Eenvoud is de sleutel tot duurzaam succes. Google groeide exponentieel omdat het precies en enkel dat deed wat het moest doen. Zonder dat er een handleiding nodig was. De belangrijkste toptaak voor de gebruikers van Google: vinden en wel zo snel en zo goed mogelijk. In de periode dat Google exponentieel groeide overleed collega-zoekmachine Altavista aan een overdosis aan toeters en bellen. Op dezelfde manier pookte Hyves zich het graf in, terwijl Facebook de hegemonie in social media-Nederland overnam. En ICQ? Eens het populairste chatprogramma ter wereld. Daar zat – uh oh! -op een gegeven moment wel heel veel reclame in.

Wanneer je klanten, je website bezoeken willen ze maar één ding. Zorg ervoor dat ze dat ding eenvoudig kunnen doen. En er is geen tijd, want ze moeten dat ding heel nodig. Zorg er daarom voor dat de werking en de structuur van je site eenvoudig en eenduidig is als de werking van een toilet. Faciliteer de behoeften van je klant, voorkom dat hij het online in zijn broek doet en zet hem echt op nummer één.

In beperking toont zich de meester

Mensen op hun werk hebben vaak juist de neiging om dingen ingewikkeld te maken. Want is complexiteit en volume niet de ultieme verantwoording voor het belang van je werk? Hoe kan iets dat eenvoudig lijkt, een fte waard zijn. Het is juist die manier van denken die als resultaat dat veel online content onnodig ingewikkeld is. De meester toont zich ook hier in de beperking.

Wanneer is content eenvoudig

Maar hoe kom je tot de kern? Wat houdt die eenvoud dan precies in? Je site is eenvoudig wanneer al je content aan de volgende kenmerken van eenvoud voldoet:

  • transparant: er is niets verborgen wat van belang is
  • helder: het is duidelijk wat dingen betekenen
  • bruikbaar: het gebruik van de content en de user interface is helder

In 3 stappen naar eenvoud

Volg deze drie stappen om je online communicatie te vereenvoudigen:

1.  Ga naar de kern: stel deze vragen

Om eenvoud te bewerkstelligen in je online communicatie, moet je naar de kern. Vergeet even alle dingen waarvan je vindt dat je organisatie die op internet moet publiceren. Gooi je organogram het raam uit en stel jezelf de vragen:

  • weet je wat mensen op de site komen doen?
  • is het in een keer duidelijk waar ze dat kunnen doen?
  • wordt ze geen strobreed in de weg gelegd om dit te doen?

Wanneer het antwoord op een van deze drie vragen ‘nee’ of ‘weet niet’ is, dan is de kans groot dat tenminste een deel van de mensen die naar je site komt, deze met een onbevredigd gevoel weer verlaat. Een contentaudit, een reguliere check-up van je site, kan je helpen het antwoord op deze vragen te krijgen. Maar ook een zogenaamd toptakenonderzoek geeft waardevolle inzichten in wat je bezoekers op je site komen doen.

2. Weggooien en schoonhouden

Na je toptakenonderzoek en de contentaudit heb je een idee welke content iets toegevoegd voor je klant, en welke vooral organisatiebrede zelfbevlekking is. Tijd om overbodige content weg te gooien en te bepalen welke content je voortaan weglaat. Hou hierbij de volgende stelregel aan: content moet bijdragen aan een taak van je sitebezoekers en bijdragen aan je organisatiedoelstellingen. Beperk de content op je website tot wat nodig en functioneel is. Stel je bij elk stuk content, elke alinea, elke zin en elke letter af: draagt dit bij aan de taak van mijn websitebezoeker? Is het antwoord geen volmondig ‘ja’, dan hoef je het niet te publiceren. Alleen zo hou je het eenvoudig. Bijkomend voordeel is dat je veel minder tijd kwijt bent aan het dagelijks onderhoud.

3. Wees moedig en houd vol

Echt opruimen is niet dingen onder het tapijt vegen. Wie eenvoud onder de knie heeft, beheerst de kunst van het weglaten en heeft het zelfvertrouwen om weg te gooien en discipline om de zaak netjes te houden. Ook als er dat mailtje van boven komt, met dat gedrocht van een tekst dat per se op de site moet. De makkelijke weg is om dat gewoon te doen. Maar eenvoud is niet makkelijk. Het vergt moed om de eenvoud te bewaken. Het vergt tijd om mensen uit te leggen, waarom minder in dit geval meer is, maar het is het uiteindelijk waard. Want simpele content, die vergt op termijn minder onderhoud en zorgt voor minder ruis in de dialoog met je klanten.

Beeld: Pixabay.com

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: Servicemarketing, taakgerichte content, contentcreatie



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond