Infobesitas

Social media: de beste tijden voor een post?

Een hersenkraker voor menig social media-gebruiker (zowel zakelijk als privé): hoe val ik op met mijn bericht in tijden van infobesitas? Het is goed om de tijdstip-statistieken in je achterhoofd te houden, maar wat mij betreft komt het neer op twee pijlers: het kennen van je doelgroep en het leren door vallen en opstaan: trial and error.

Infobesitas

Het woord infobesitas is een portmanteau van informatie en obesitas. Het betekent zoveel als het niets willen missen van informatie op social media zoals Facebook en Twitter. Een onstilbare honger naar de nieuwste nieuwtjes of de vetste virals, wat in de praktijk vaak neerkomt op filmpjes over honden die gekke stemmetjes op kunnen zetten of plaatjes van katten die permanent boos kijken.

De nieuwe generatie

Smartphonegebruikers checken hun device gemiddeld zo’n 221 keer per dag. Dit geldt vooral voor Millennials, terwijl Generatie Z zowat vergroeid is met hun telefoon, getuige ‘nieuwe’ kwalen als gameboy-ruggen en whatsapp-vingers. Ook tablets stijgen nog altijd in populariteit en in de toekomst komen daar nog allerlei gadgets bij, zoals speciale brillen en horloges. Je kunt dus te allen tijde je sociale netwerk checken, ongeacht waar je bent. Op het toilet bijvoorbeeld. Zeg niet dat jij dat nooit doet…

Pak je moment

Anyway, als iedereen ogenschijnlijk constant zijn newsfeed checkt, wàt is dan het beste moment om te posten? Het blijkt na onderzoek (2012) dat het algemene piekmoment voor het checken van posts in het midden van de week zit, op woensdag om 15:00 uur (midden van de week-dip?). Ook tijdens reclameblokken van populaire tv-programma’s zijn mensen geneigd om – uit verveling, interactie of dwangneurose – de tablet of smartphone erbij te pakken om updates te bekijken. Per medium zijn er verschillen; grofweg gezien zijn Facebookers ochtendmensen, netwerk je op LinkedIn vóór en na werktijd, zijn Instagrammers nachtdieren, terwijl Twitteraars en Pinteresters vooral in het weekend actief zijn (cijfers uit 2013).

Toekomstig publiek

Allemaal leuk en aardig die statistieken, maar in hoeverre blijft dit hetzelfde in de toekomst? Een toekomst waarin we 24/7 online zijn en op de gekste tijdstippen zin hebben om even afleiding te zoeken op een scherm (in hoeverre dat nu al niet het geval is). Generatie Z is de eerste generatie die is opgegroeid met de smartphone; al vanaf jonge leeftijd hebben de meeste er eentje en dus ook toegang tot internet. Zo’n 40% van hen spendeert 3 uur per dag aan surfen en sociale interactie, terwijl driekwart van de 13 tot 17-jarigen hun smartphone dagelijks gebruikt. De status van de smartphone is van luxe item naar levensbehoefte gegaan en elk jaar zijn de beginnende gebruikers ervan jonger. Zal daarmee in de toekomst ook de infobesitas groeien?

Bepaal je tactiek

Wat dan de beste tactiek is voor nu en de komende tijd? Moet je afstappen van de traditionele tijden om te posten? Het antwoord is ja en nee. Natuurlijk zullen posts op geijkte tijdstippen in het algemeen beter presteren dan op andere momenten, maar het kan specifieker. Je wil immers niet met z’n allen vissen in dezelfde vijver. Een vijver vol met verschillende soorten vissen, maar ook meer en meer vissers. Het devies: ken je doelgroep, het liefst tot in de kleinste details. Kruip in hun huid en onderzoek waar, wanneer en met welk device ze zich op het wereld wijde web bevinden.
Bijvoorbeeld: is je doelgroep aan het werk tussen 9 en 5? Probeer het dan eens vóór en/of na werktijd of tijdens de lunch. Target je studenten? Die zullen wellicht beter bereikbaar zijn in de late uurtjes. Is je persona Betty de huisvrouw van 45 die graag elke doordeweekse dag om 10 uur een kopje koffie drinkt? Dat is je kans! Heb je een internationaal publiek? Houd dan ook de tijdzones in de gaten.

Nieuwe social media

Sta daarnaast open voor andere, nieuwere social media waar je doelgroep zich op bevindt/gaat bevinden. Snapchat is een voorbeeld daarvan. Deze app wordt steeds populairder onder jongeren (18 tot 34 jaar) waarvan het merendeel (70%) vrouw is. In de Verenigde Staten is het al mogelijk om daarop te adverteren, in Nederland kan dit (nog) niet en moet je dus investeren in connecties met je potentiële klanten. Collega Rahid schreef al een mooie blog over het zakelijk inzetten van Snapchat. Bottom line: onderzoek ook op wèlk sociale medium je doelgroep zich bevindt, voordat je lukraak gaat posten.

Blijf proberen

Het valt of staat uiteindelijk met goede content en hoe beter deze in elkaar zit, hoe beter hij gelezen wordt en uiteindelijk ook gedeeld, geliked, geretweet of anderszins gepromoot wordt, zonder dat je daar zelf iets aan hoeft te doen. Het is zaak om die content aan te reiken op het moment dat jouw doelgroep daarvoor openstaat en waar men behoefte aan heeft. Wees niet ontmoedigd als een post op het door jou perfect berekende moment niet (helemaal) aanslaat; het blijft een kwestie van trial and error.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan deel 2 van deze blog over social media timing.

Bron afbeelding: Pexels.com

Over de auteur: Thom de Graaf

Creatief zijn met content en me inleven in anderen zijn zaken waar ik me graag mee bezig houd. Dit kan ik mooi toepassen in mijn werk bij Presenter. Kwalitatief goede informatie bij de juiste doelgroep terecht laten komen, waardoor een bedrijf via haar web-uitingen kan floreren - dààr doe ik het voor!

Tags: Contentstrategie, contentmarketing, online doelgroep



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond