Paginatitel en meta description: belangrijk genoeg voor redactionele aandacht

’Schrijven voor Google’ bestaat niet. Content maak je voor mensen, niet voor zoekmachines. En Google is slim genoeg om zonder metadata te ontdekken wat het onderwerp van een pagina is. Toch verbetert de vindbaarheid van je content wanneer je een goede paginatitel en een slimme meta description (omschrijving) toevoegt aan je pagina.

De paginatitel en de meta description zijn te vinden in de metatags van een webpagina. Die bevinden zich in het bovenste deel van de pagina: de voor bezoekers niet zichtbare head van een website.
Waarom zijn de paginatitel en de meta description zo interessant als je beter vindbaar wilt worden via Google? Paginatitel en meta description moeten standaard onderdeel zijn van schrijven voor het web omdat Google de informatie uit deze metatags gebruikt bij het opbouwen van de zoekresultatenpagina:

  • De zoekmachine neemt in de meeste gevallen de paginatitel standaard op als blauwe regel op de zoekresultatenpagina.
  • De zoekmachine heeft voorkeur voor het gebruiken van de meta description als snippet, mits deze relevant is voor de zoekvraag van de Google-gebruiker.

Bevatten de paginatitel en meta description een goede samenvatting van de inhoud van de pagina? Dan maakt de zoekmachine hier dankbaar gebruik van door ze over te nemen. En met een relevant en goed geformuleerd zoekresultaat op de zoekresultatenpagina laat je zien dat je aan je klanten of bezoekers hebt gedacht.

Paginatitel

In veel content management systemen wordt de titel van een pagina automatisch omgezet de metatag ‘Title’. Dit is de paginatitel, die ook verschijnt in de blauwe regel op de zoekresultatenpagina. De paginatitel is maximaal 72 karakters lang. U kunt dus maar beter relevante trefwoorden gebruiken. SEO-experts zijn het erover eens dat trefwoorden zoveel mogelijk vooraan in de title behoren te verschijnen. Dus niet ‘Vijf essentiële tips voor biologische slagerijen’ maar ‘Biologische slagerijen: vijf essentiële tips’.

Meta description

Ook voor de metatag ‘description’ bevindt zich tegenwoordig een veld in de meeste content management systemen, te vinden bij ‘omschrijving’ of ‘samenvatting’. Ook de meta description speelt een belangrijke rol op de zoekresultatenpagina van Google. Als uw website – temidden van andere sites – eenmaal verschijnt op de zoekresultatenpagina, is het doel immers nog niet bereikt. Vindbaar zijn is een ding, bezoekers binnenhalen is een tweede. De meta description is de mogelijkheid om kort (max. 150-170 tekens) maar glashelder samen te vatten wat de inhoud en eventueel het doel van deze pagina is.

zoekresultatenpagina

Redacties: schrijf zelf je paginatitel en meta description

Veel webbouwers hebben de neiging om zoekmachineoptimalisatie te beperken tot technische SEO. Ze automatiseren bijvoorbeeld het aanmaken van de paginatitel en meta description. De paginatitel wordt dan gevormd op basis van de titel waarmee je je tekst aanheft. De meta description plukken ze vaak uit de eerste tekstregels (zie voorbeeld 2). Hoppa, lekker makkelijk. Soms wordt er helemaal geen meta description geplaatst. Dit leidt ertoe dat Google zelf iets samenstelt (zie voorbeeld 3) waar je niet altijd wijzer van wordt. Dus: ben je redactioneel verantwoordelijk voor webpagina’s? Dan ben je ook verantwoordelijk voor de manier waarop je content in Google wordt getoond, dus voor een goede paginatitel en meta description.

SERP voorbeeld 2+ 3

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter help ik organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor mij bovenaan. Ik doe analyses, geef advies en werk mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer heb ik al honderden vakgenoten geholpen zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, meta description, page title



1 reactie op dit artikel
  • David Hulshuis zegt:

    Beide erg belangrijk inderdaad en ze verdienen vaak meer aandacht!

    Misschien wel goed om nog extra te benadrukken wat je impliciet al zegt: de meta-description is erg belangrijk voor je presentatie in de zoekresultaten (en daarmee het aantal doorkliks vanuit Google naar je website), maar voor de ranking zelf doet de meta-description al jaren niks. Daarin verschilt de meta-description van de title-tag, wat voor zoekmachines zo’n beetje de belangrijkste factor is (naast 250 andere) om de relevantie te bepalen.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond