13 seo tools om vindbaarheid te verbeteren

13 SEO-tools om vindbaarheid van je website te verbeteren

Je hebt een prachtig verhaal te vertellen. Iets waar je in gelooft en waar de bezoeker van jouw website iets aan heeft. Geweldig, maar hoe zorg je ervoor dat jouw content ook víndbare content is? Als je daarover gaat nadenken, kom je op het terrein van de zoekmachineoptimalisatie of SEO (Search Engine Optimization). Er zijn vele handige SEO-tools die je hierbij ondersteunen.

Wacht even! Geen SEO-tools zonder strategie

De SEO-tools op deze pagina zijn handig, maar blijven gewoon middelen. Zonder contentstrategie zul je niet veel bereiken. Een tool zonder strategie is als een pleister op een depressie. Je moet eerst weten waar je heen wilt en waar je de focus op legt. Essentieel voor zoekmachineoptimalisatie. Goed. Dan nu de beloofde tools.

Tools voor een contentaudit

De vindbaarheid van jouw content vergroten, hoe doe je dat? Om te beginnen kijken we naar wat er al is. Want wat ligt er eigenlijk op tafel? Met een contentaudit breng je de huidige content in kaart. Onderstaande middelen kunnen je hierbij helpen:

  • Screaming Frog SEO Spider Tool: Met één druk op de knop krijg je inzicht in alle metadata, duplicate content, scripts, 301’s en veel meer (bekijk hier onze handleiding Screaming Frog). De gratis versie crawlt maximaal 500 URL’s. Ruim voldoende voor de carnavalvereniging van Simpelveld, maar heb je een grote site, dan heb je een licentie nodig. Een goede investering, want dat verdien je zo terug. De beste tool.
  • Xenu’s Link Sleuth: winnaar van de ‘Ugliest SEO Tool on the Planet’-Award, maar wel snel en effectief.
  • Google Analytics: via Gedrag en Site-inhoud maak je een overzicht van alle pagina’s. Exporteer de data naar Excel.
  • Moz Crawl Test: betaalde dienst van Moz.

Nu je weet welke content je eigenlijk hebt (inclusief onvermijdelijke lijken in de kast), kun je gaan structureren en opruimen. Oude content kan weg of misschien wil je die wel samenvoegen met andere content.

Tools voor keywords

Heb je besloten wat je wilt behouden of wilt creëren? Dan zorg je ervoor dat je de taal van jouw doelgroep spreekt. Want door jouw content daarop af te stemmen, laat deze zich beter vinden. Klinkt logisch, maar dat is nog een heel werk. Onderstaande keyword tools helpen je een eind op weg bij het doen van een keyword analyse:

Tools om de laadtijd te checken

Waar je misschien niet zo snel aan denkt, maar wat Google ook belangrijk vindt, is de laadtijd van jouw website. De hoeveelheid toeters en bellen op een pagina bepaalt hoe snel jouw bezoeker ziet wat hij zoekt. Laadt een website langzaam, dan haken veel mensen af. Met de onderstaande tools zie je precies welke onderdelen veel laadtijd kosten:

Tools voor statistieken

Zoekmachineoptimalisatie is iets van de lange adem en verdient constante aandacht. Je wilt weten of dat onlangs geoptimaliseerde dossier over de belangrijkste trends in naaigaren nu beter scoort. Data heb je nodig, statistieken. Gelukkig zijn er veel middelen waarmee je kunt zien of je op de goede weg bent. De populairste:

  • Google Analytics: het meest bekende statistiekenprogramma.
  • Google Search Console (voorheen Webmaster Tools): laat bijvoorbeeld zien wanneer jouw website voor het laatst is geïndexeerd en toont eventuele gebreken in jouw technische SEO, want ook dat is belangrijk.

Tools voor snelle SEO-check

Roept jouw directeur na zijn vakantie nu eindelijk “we moeten iets met online” en wil hij over 30 seconden een praatstuk? Zelfs daar zijn tools voor! De onderstaande hulplijnen geven je heel snel een goede indruk van de vindbaarheid van jouw website.

  • Nibbler: checkt de toegankelijkheid, SEO, social media en techniek van jouw site en geeft tips ter verbetering.
  • Seoptimer: analyseert de metadata van één specifieke pagina en doet aanbevelingen.

Welke SEO-tools mis je nog?

Ben je al wat langer bezig met SEO, dan ken je waarschijnlijk de meeste van de bovenstaande tools al. En misschien heb je nog wel interessante aanvullingen, want we pretenderen niet volledig te zijn. Zet jouw gouden tip(s) dan hieronder in een comment.

Over de auteur: Erik van Laar

Sinds begin 2011 werk ik als webredacteur bij Presenter op het gebied van social, seo, contentmigratie en webredactie. Van tijd tot tijd blog ik over ontwikkelingen die mij hierin opvallen. Opgeleid tot journalist en een grote passie voor taal. Ik heb diverse interessante opdrachten mogen uitvoeren voor uiteenlopende klanten. Nonprofit: Rijkswaterstaat, Gemeente Den Haag. Profit: BAM, E.ON, OHRA, SNS Bank.

Tags: content, vindbaarheid, zoekmachineoptimalisatie, optimalisatie, SEO



5 reacties op dit artikel
  • Frederik zegt:

    Handige lijst, ranktank.org is ook zeker handig!

  • Mark zegt:

    Een tool die ik gebruik bij het optimaliseren van de site snelheid is webpagetest.org. Geeft direct inzicht in de performance van een pagina en waar de bottlenecks zitten!

  • Erik van Laar zegt:

    Bedankt @Frederik en @Mark! Mooie toevoegingen. Zo hebben we allemaal onze favorieten.

  • Kyrill Poelmans zegt:

    Hoi,

    mag ik webtexttool voorstellen voor het lijstje? Een tool van Nederlandse bodem en gericht op de beginnende SEO’r. Het biedt keyword analyse en on-page optimalisatie.

    • Hugo Louter zegt:

      Dank voor de tip Kyrill! Goed voor een aanvullend lijstje.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond