ipad en bril op houten tafel

Zo houd je je online kennis op peil

In het online communicatievak gaan ontwikkelingen erg snel. Als webredacteur, online marketeer of contentmanager is het daarom van groot belang dat je je online kennis op peil houdt en nieuwe ontwikkelingen en trends volgt. Maar het aanbod aan kennis is overweldigend. Er zijn talloze blogs, trainingen, boeken en webinars te vinden op het gebied van social media, schrijven voor het web en contentstrategie. Hoe voorkom je dat je iets belangrijks mist? En hoe zorg je dat je kwalitatief goede kennis tot je neemt?

1. Bepaal je focus

Op de hoogte blijven van álle ontwikkelingen in online communicatie is lastig en kost veel tijd. Bovendien is de kans groot dat je kennis erg oppervlakkig blijft. Door te focussen op een bepaald onderwerp – al is het maar voor een periode – kom je vaak een stuk verder. Het principe is simpel: de tijd die je normaal besteedt aan het bijhouden van je online kennis in het algemeen, besteed je nu aan één ‘focusonderwerp’. Weet je bijvoorbeeld veel over social media, maar kom je kennis over SEO te kort? Of wil je nu toch eens Google Analytics leren doorgronden? Maak dit dan tot je focusonderwerp. Lees over het onderwerp, ga er in je werk mee aan de slag en volg eventueel een training. Resultaat is dat je expertise ontwikkelt en met meer zelfvertrouwen en kennis je werk kunt doen. Goed voor jezelf, maar ook voor je afdeling of organisatie. Stel jezelf bijvoorbeeld ten doel om Google Analytics Qualified Individual te worden.

2. Ontdek wie belangrijke experts zijn

Wie weet er veel van het onderwerp waarin jij je wil verdiepen? Denk hierbij aan personen maar ook aan organisaties. Dit kost wat tijd, maar is zeker de moeite waard. Ontwikkel een neus voor serieuze blogs, échte ‘social media goeroes’ en de beste congressen. Volg deze personen en organisaties op Twitter of Facebook en lees hun blogs. Leer op deze manier van hun expertise. Maak in Twitter een list met deze experts aan, zodat je ze extra makkelijk kan volgen en geen update hoeft te missen.

3. Maak een leeslijst

Je kent het wel: je ziet interessante artikelen, blogs of whitepapers langskomen op social media of in nieuwsbrieven. Maar tijd om ze direct te lezen heb je niet. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg handige applicaties te vinden waarmee je deze artikelen op een leeslijst kan zetten. Zo hoef je niets te missen, en vind je in een later stadium snel ‘dat ene blog’ terug. Instapaper, Readability en Pocket zijn enkele favorieten.

4. Léés je leeslijst

En zo nu en dan ook eens een boek over je vak- of focusgebied. Dit schiet er vaak bij in, omdat je dit meestal in je vrije tijd moet doen. Reis je met de trein? Dan is dat een mooi moment. Of bepaal een vaste avond in de week (of een vast moment per avond) dat je een paar artikelen of hoofdstukken leest. Voorkom dat het er niet van komt.

5. Kies trainingen zorgvuldig

Wil je een training of opleiding volgen? Bijna altijd zit hier een prijskaartje aan, voor jezelf of je werkgever. Ga dus niet alleen af op cursusinformatie die beschikbaar is. Bel ook eens met de organisatie die de cursus geeft en peil of de training voldoet aan jouw behoeften en verwachtingen. Onderzoek de achtergrond van de docent van de training. En vraag aan je vakgenoten, online of op de werkvloer, wat volgens hen goede trainingen zijn. Waarom vonden ze het een goede training? Wat hebben ze ervan opgestoken?

6. Leer ‘on the job’

Neem de ruimte om nieuwe technieken, middelen en inzichten in te zetten in je bestaande werk. Doe zo ervaring op. Want kennis wordt pas nuttig wanneer je het omzet naar vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten. Krijg je op je werk niet de ruimte om te experimenteren of een keer een nieuw project op te pakken? Maak er dan een hobbyproject van en ontwikkel je verder in je vrije tijd.

Direct aan de slag

Kennis is er om te delen. Presenter organiseert daarom regelmatig trainingen en publiceert whitepapers over uiteenlopende onderwerpen. Doe er je voordeel mee!

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: online kennis, ontwikkeling



2 reacties op dit artikel
  • Niels Floor zegt:

    Goed artikel dat ook van toepassing is op andere vakgebieden. Als toevoeging op punt 5 zijn de (bijna) gratis MOOC’s die bijvoorbeeld via Coursera worden aangeboden. Daar heb ik al veel profijt van gehad.

    • Pien zegt:

      MOOC’s zijn inderdaad erg interessant! Bij Coursera worden helaas (nog) weinig cursussen aangeboden op het gebied van online communicatie. Weet je misschien nog andere platforms? Dan neem ik daar ook eens een kijkje.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond