Word een Analytics qualified individual

Cijfers zijn vaak onze wapens in het gevecht om verantwoording af te leggen aan onze bazen en collega’s over wat we doen met onze online communicatie. Wanneer we een online contactformulier net wat meer gebruiksvriendelijk maken of een duidelijke call-to-action meegeven, zien we dat graag terug in meer mensen die online hun vraag stellen in plaats van de helpdesk bellen. Programma’s als Google Analytics, die het gedrag van onze sitebezoekers meten, geven ons die wapens. De ‘Google Analytics Individual Qualification’ (GAIQ) is een bewijs dat je weet hoe je die wapens moet hanteren.

Wat is GAIQ?

Een Google Analytics Individual Qualification toont aan dat jij de basis van Google Analytics goed onder de knie hebt. Dat is natuurlijk niet alleen voor jezelf geruststellend. Ook voor klanten en prospects heb je aantoonbaar genoeg kennis van Analytics om hen te helpen. Dat is dan ook de meerwaarde van deze kwalificatie.

De GAIQ kun je het beste zien als het behalen van je rijbewijs. Bij het studeren voor het GAIQ-examen leer je de basisbeginselen en de verschillende functies van de Analytics software. Je wordt niet gevraagd statistieken te interpreteren en te testen op hun waarde. Zo leer je wel het verschil tussen een bounce rate en een exit rate, maar vraagt het examen niet van je waarom een bounce rate van 80% op pagina X niet zorgwekkend is. De invloed en betekenis van de cijfers zul je later uit ervaring moeten leren.

Het GAIQ-examen bestaat uit ongeveer 70 meerkeuzevragen. Om te slagen voor het examen moet je 80% van de vragen goed beantwoorden. Deelname aan het GAIQ-examen kost $ 50,- en je kunt maximaal 2 pogingen wagen binnen een periode van 30 dagen.

Analytics dashboard

Hoe bereid je je voor op het GAIQ-examen?

Je belangrijkste bron in de voorbereiding voor het examen komt van Google zelf. De lessen duren bij elkaar opgeteld ongeveer twee-en-een-half uur. Het is aan te raden om deze filmpjes in elk geval twee keer te kijken en tegelijkertijd aantekeningen te maken voor jezelf.

Wanneer je ooit al met Analytics gewerkt hebt, kun je de eerste lessen eventueel overslaan. Het selecteren van een datumbereik zal je – zelfs als beginnende Analyticus – vast al ontdekt hebben. Adwords, conversie, campaign-tracking en Regular Expressions (RegEx) zijn ingewikkelde, maar belangrijke onderdelen van het examen. Ook geavanceerde zaken als funnels, goals en profiles komen veel aan bod in het examen. Besteed hier dus extra aandacht aan in je voorbereiding.

Naast het volgen van de lessen van Conversion University loont het natuurlijk om je nieuwe kennis direct in de praktijk te brengen. Dus probeer een Analytics-account te bemachtigen en herproduceer wat je in Conversion University uitgelegd is. Analytics wordt wel voortdurend verbeterd door Google. Conversion University en het GAIQ-examen worden niet altijd direct aangepast. Houd dit in je achterhoofd bij het leren én maken van je examen.

Het ‘moment supreme’: het GAIQ-examen maken

Je krijgt 90 minuten de tijd om de 70 vragen te beantwoorden. Dat geeft je iets meer dan een minuut per vraag. Dat lijkt misschien weinig, maar sommige vragen zullen je slechts luttele seconden kosten. Als je gestaag doorwerkt, zul je meer dan genoeg tijd hebben om je antwoorden te controleren en het examen af te ronden.

Je kunt natuurlijk op je eigen kennis vertrouwen, maar het is een ‘open boek’ examen. Dat betekent dat je zoveel hulpmiddelen mag gebruiken als je wilt. Houd in elk geval in een apart scherm of venster de lessen van Conversion University open. Via het tabblad ‘Notes’ van de individuele lessen kun je snel informatie terugvinden. Verder is het handig om schermen open te hebben met een Analytics account, deze aantekeningen van Jens Sorensen en natuurlijk Google. Je kunt ook nog altijd informatie terugvinden in het Google Helpcenter.

De vragen van het GAIQ-examen zijn niet gegroepeerd op onderwerp en zijn ook niet gesorteerd op complexiteit. Maak je dus geen zorgen wanneer je eerste vragen erg ingewikkeld zijn. De toets bevat ook inkoppertjes als “what is a bounce rate?” Vul daarom eerst de eenvoudige vragen in en duik daarna je bronnen in voor de overblijvers. Voor sommige vragen moet je meerdere antwoorden aanvinken, dus kijk uit dat je niet triomfantelijk doorklikt naar de volgende vraag als je slechts een deel van het antwoord gevonden hebt.

Ik had zelf het gevoel dat de lessen van Conversion University het antwoord op ongeveer 85% van de vragen gaven. Er zullen dus vragen tussen zitten die je niet op basis van de lessen kunt beantwoorden. Google is in dat geval je beste vriend natuurlijk.

Wanneer je meer dan 80% van de vragen goed weet te beantwoorden, krijg je een certificaat dat 18 maanden geldig is: je bent officieel een Google Analytics Qualified Individual!

Meer over Google Analytics op Webredacteuren.com

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: Google Analytics, GAIQ



0 reacties op dit artikel