Maak zelf rechtenvrij beeld bij je content in 3 stappen
De zoektocht naar passend rechtenvrij beeld in Google afbeeldingen bij je vers gebakken content is vaak een beetje mosterd na de maaltijd, terwijl beeld juist de kers op de taart zou moeten zijn! Want dat beeld ertoe doet, dat weten we als makers van krachtige content natuurlijk al lang. Een goed gekozen beeld zegt vaak meer dan duizend woorden en verdient dus ook minstens zoveel aandacht als de woorden die je zo zorgvuldig hebt gekozen. Hoog tijd dus om het anders te doen.
Als webredacteur heb je vaak geen budget om beeld bij je content door een professional te laten maken. Toch wil je wél graag beeld gebruiken om je lezer te prikkelen. Dat resulteert dan al snel in een gehaaste zoektocht in Google afbeeldingen. Mét het risico dat de beelden die je vindt niet altijd zomaar gebruikt mogen worden vanwege de geldende auteursrechten. Gelukkig kan het ook anders.
Volg dit stappenplan en maak voortaan zelf passend rechtenvrij beeld
In deze blog laat ik je zien hoe je in 3 simpele stappen zelf prikkelend rechtenvrij beeld kunt maken. Lees snel verder voor handige tips en tools waarmee je direct aan de slag kunt. En laat je creativiteit stromen!
Stap 1: Het idee
Goed bijpassend beeld bij je artikel, blog of social media post bedenken is best lastig. Je hebt natuurlijk eerst een idee nodig dat aansluit bij het doel dat je wilt bereiken met je content. Soms gaat dat heel makkelijk doordat het onderwerp van je artikel of de social media post die je aan het maken bent al heel duidelijk is of direct al een beeld bij je oproept dat het verhaal versterkt dat je wilt vertellen.
Heb je niet gelijk een geweldig idee? Geen paniek. Dat hebben de meest creatieve mensen vaak ook niet. Er zijn gelukkig trucjes om je creativiteit een beetje op gang te helpen en de ideeën te laten stromen:
Tip 1: Ga een wandelingetje maken
Een andere omgeving doet vaak wonderen voor je inspiratie én een beetje buitenlucht is nooit weg. Soms is een wandelingetje door de kantoortuin of een loopje naar de koffieautomaat op een andere afdeling (óf dat leuke koffietentje op de hoek) ook al genoeg om nieuwe inspiratie op te doen.
Tip 2: Brainstorm
Je kunt vast wel een paar collega’s vinden die even met je mee willen denken. Is er niemand in de buurt? Dan ga je zelf aan de slag. Bijvoorbeeld door te associëren. Maak een mindmap met woorden of doe het juist in tekeningetjes zodat je al meer beeldend gaat denken. Je kunt natuurlijk ook een online tool als MindMeister hiervoor gebruiken.
Tip 3: Kies het juiste moment
Ben je een ochtendmens? Dan komen de ideeën makkelijker als je er direct na je ontbijt even voor gaat zitten. Wie weet, stap je wel uit bed met een briljant idee. Ben je een avondmens, ga er dan niet vanuit dat je ‘s morgens ineens je allerbeste idee ooit krijgt. Het is dan beter om een briefje naast je bed te leggen waar je ’s avonds als je in bed ligt nog even wat hersenspinsels op kwijt kunt.
Meer technieken om op nieuwe ideeën te komen vind je op www.creatiefdenken.com.
Stap 2: De vorm
Ok, je hebt een geweldig idee. Maar in welke vorm komt dat idee het beste tot zijn recht? Kruip in de huid van je doelgroep en denk na over wat bij hen, bij je content én bij het doel dat je ermee wilt bereiken past. Vergeet niet dat het moet aansluiten bij je huisstijl of de stijl die je vaker toepast op het gekozen kanaal (dat zorgt voor herkenbaarheid).
Een paar mogelijke vormen die je kunt gebruiken zijn:
- Infographic
Heb je iets ingewikkelds met veel cijfers uit te leggen? Kijk dan of het lukt in infographic vorm. In de blog ‘Wel of geen infographic maken?’ lees je daar meer over. - Foto, illustratie of icoon
Gaat het om iets simpels dat direct in één beeld duidelijk is? Kies dan voor een simpele foto of een icoon. - Beeld met quote
Wil je een statement maken? De laatste tijd zijn quotes en oneliners erg populair. Vooral op social media zijn deze goed te gebruiken. Pak een stukje tekst uit je artikel en combineer dit eventueel met een bestaand beeld (uiteraard rechtenvrij) als achtergrond of gebruik elementen uit je huisstijl zoals kleur, lettertype en logo. Hieronder zie je twee voorbeelden van quotes in combinatie met rechtenvrij beeld (deze heb ik gemaakt in Canva, zie stap 3).
Stap 3: De uitvoering
Als je goed overweg kunt met een camera en Photoshop dan kun je nu helemaal los gaan. Maar voor iedereen die dat niet kan volgen nu een paar handige tips en tools waar je snel mee aan de slag kunt.
Tip 1: Wil je een bestaand rechtenvrij beeld als basis gebruiken? Zoek dan niet in Google afbeeldingen
Ga in plaats daarvan zoeken op niche sites met gratis rechtenvrije beelden. Op deze sites kom je niet de standaard stockfoto’s tegen maar vaak nét iets andere beelden die je beter als basis kunt gebruiken om jouw verhaal te illustreren. Let wel op wat de licentie voor het gebruik van het beeldmateriaal is en houd je aan de regels (op deze sites geldt vaak een creative commons zero licentie maar check het toch altijd even). Klik op de titels in het plaatje hieronder om de verschillende sites te openen (dit plaatje is gemaakt met Thinglink, nog zo’n handige tool). Of gebruik het fantastische Librestock en doorzoek in één keer de 47 websites met gratis rechtenvrije beelden.
Bron: de rechtenvrije beelden die in dit plaatje zijn gebruikt komen van de websites Gratisography, Stocksnap, Unsplash, Pixabay en Pexels.
Tip 2: Bewerk een bestaand rechtenvrij beeld of maak zelf beeld met gratis tools
Heb je een rechtenvrij beeld gevonden en wil je het nog bewerken om het beter bij je content te laten aansluiten? Of is het beeld dat je in je hoofd hebt helemaal niet te vinden? Ga dan aan de slag met deze handige (online) tools:
- Canva
Ik kan zelf best goed overweg met Photoshop, maar sinds ik de online designtool Canva zo’n twee jaar geleden ontdekt heb raak ik Photoshop bijna niet meer aan. Wat extra handig is van Canva is dat de formaten van veel afbeeldingen voor bijvoorbeeld social media posts er al in zitten en je verschillende gratis templates kunt gebruiken. Je kunt ook gebruik maken van de gratis illustraties en rechtenvrije beelden die Canva voor je heeft toegevoegd, óf een beeld aanschaffen voor een zacht prijsje (lees dan wel even goed de gebruiksvoorwaarden die Canva hanteert voor het beeld). Ga er lekker mee aan de slag maar pas op, het is verslavend!
Andere online tools die je kunt gebruiken voor beeldbewerking zijn Pixlr en Picmonkey. - Metro Studio
Met de gratis tool Metro Studio van Syncfusion kun je makkelijk en snel iconen maken die er ook nog eens heel professioneel uit zien. De tool bevat meer dan 7.000 platte en wireframe templates om pictogrammen mee te maken. De kleuren en vormen kun je naar eigen inzicht aanpassen. Let op: Metro Studio is helaas alleen te gebruiken met Windows. - Piktochart
Wil je graag een infographic maken? Dat kan in het eerder genoemde Canva. Maar je kun ook een tool gebruiken die specifiek bedoeld is voor het maken van infographics zoals Piktochart, Easel.ly of Venngage.
Deel jouw kers op de taart met mij!
Hopelijk ben je na het lezen van deze blog geïnspireerd geraakt en ga je direct zelf aan de slag met het maken van rechtenvrije beelden bij je content. Ik ben heel erg benieuwd wat jij maakt! Laat het mij weten door een reactie te plaatsen met een linkje naar jouw ‘kers op de taart’.
En ken je zelf nog andere handige tools om beeld mee te maken? Deel die dan ook in de reacties. Ik ben altijd op zoek naar leuke nieuwe tools om uit te proberen.
Over de auteur: Lotte van de Kant
Als online adviseur bij Presenter zet ik mijn creativiteit graag in om oplossingen voor complexe vraagstukken te vinden, mensen te adviseren en online projecten in goede banen te leiden. In mijn vak draait alles om goede content die perfect aansluit op de doelgroep. Teksten redigeren en schrijven voor verschillende doelgroepen doe ik dan ook met veel plezier. En naast het aansturen van designers ga ik graag zelf aan de slag met beeldbewerkingsprogramma’s om inspirerende content te creëren. Van mooie dingen maken word ik blij!
Blog gelezen en heb er veel aan voor mijn eigen website (www.meestermichelbijles.nl). Duidelijk uitgelegd. Nu (hopelijk) makkelijk(er) toe te passen. (Ben zelf nl. geen held op internet.) Dank!
Dankjewel voor je reactie Michel. Heel veel succes met je website!