Contentmigratie: meer dan content verhuizen van A naar B
Een contentmigratie is meer dan het copy-pasten van je content van de ene site naar de andere. Elke website is immers uniek. De aanleiding van de migratie heeft vaak veel invloed op de uitvoering van de contentmigratie. Het is belangrijk om je hier bewust van te zijn. Zo voorkom je dat je nieuwe site oude wijn in een nieuwe zak wordt.
Stel je voor: je gaat verhuizen en al je spullen – maar dan ook echt alles – worden a la Star Trek gebeamd naar je nieuwe woning. Dat zou makkelijk zijn. Of in elk geval: het lijkt makkelijk. Want die grote bank die zo mooi stond in je oude woonkamer, blijkt niet te passen in de nieuwe woonkamer en de krultang van je ex – waar je net weg bent verhuisd – heeft ook weinig nut in je nieuwe badkamer. Had je nu maar je spullen uit kunnen zoeken voordat je ze over liet beamen, want nu heb je een huis vol spullen die je niet meer wil of die niet passen. Verhuizen zonder eerst op te ruimen is dus niet zo’n goed idee. Hetzelfde geldt voor een contentmigratie. Wie blind zijn content overpompt, eindigt met een nieuwe site vol onuitgepakte dozen. Maar hoe bepaal je nu wat je meeneemt? Dat hangt af van de aanleiding van de migratie. Een contentaudit helpt je in alle gevallen te bepalen welke content over gaat, welke herscherven moet worden en welke achterblijft.
Welke soorten contentmigratie zijn er
Hoewel elke contentmigratie uniek is, zijn er in de kern vier aanleidingen om aan een contentmigratieproject te beginnen.
1. Een nieuwe verbeterde site
Gefeliciteerd. Je organisatie krijgt binnenkort een nieuwe nog betere site. Eindelijk verdwijnt het ontwerp dat iedereen in 2007 nog zo mooi vond. En met de komst van het nieuwe ontwerp is de site straks ook responsive. En met een beetje geluk maakt het nieuwe cms het ook veel eenvoudiger om SEO te bedrijven. Fijn. Alleen de oude website heeft in de afgelopen jaren last gekregen van contentbesitas. De oude site staat vol met content die niet actueel is en bovendien slecht bezocht wordt. De nieuwe site is een mooie kans om eens kritisch te kijken naar welke content je meeneemt naar de nieuwe site. Zorg ervoor dat alle content op je nieuwe site bijdraagt aan je organisatiedoelstelling en de behoefte van je klanten. Hoe minder content je verhuist naar je nieuwe site, des te beter kun je je klant helpen. Vergelijk het met een verhuizing. Als je van je oude huis naar je nieuwe mooiere en grotere huis verhuist, kijk je ook kritisch naar alle spullen die je meeneemt. Helemaal naar de spullen die je in de kelder en de schuur hebt gestopt door de jaren heen. Grote kans dat de spullen die je daar hebt staan, niet meer nodig hebt. Hetzelfde geldt voor de content op je website.
2. Een fusie van verschillende sites
De samenvoeging van verschillende sites is een andere veel voorkomende aanleiding van een contentmigratie. Een goed voorbeeld hiervan is de samenvoeging van de toen dertien verschillende ministerie-sites in Rijksoverheid.nl enkele jaren geleden. Duizenden pagina’s tekst, beeld en documenten werden samengevoegd in een centrale Rijksoverheid-site. Het doel: inwoners van Nederland beter toegang geven tot overheidsdiensten en Rijksoverheidsbeleid op een eenduidige manier uitleggen. Aan het einde van deze migratie stond op Rijksoverheid.nl minder content dan op de verschillende ministerie-sites samen. Door focus en eenheid aan te brengen in de content, werden de bezoekers van de site wel beter en sneller geholpen. Informatie die eerst dubbel en versnipperd op verschillende sites stond, hoefde nu nog maar een keer gemaakt en onderhouden worden. Een succesvolle contentmigratie die als doel heeft om verschillende sites samen te voegen tot één site, gaat uit van het ‘1+1=1,5’-principe: minder content, door sites samen te voegen. Wat dat betreft is een fusie van twee of meerdere websites net als een stel dat gaat samenwonen. Grote kans dat je allebei een exemplaar hebt van die Acda & De Munnik-cd. En twee wasmachines in één huis is misschien ook wat overdreven. Een analyse van je content helpt je te bepalen wat je dubbel hebt en dus niet mee hoeft te nemen. Alles wat je niet nodig hebt, is ballast en zorgt ervoor dat de spullen die je wel nodig hebt, lastiger vindbaar zijn.
3. Een afsplitsing of spin-off van een bestaande site
Het kan voorkomen dat je een nieuwe site moet maken die deels gebaseerd is op de content en structuur van een bestaande website. Een bedrijfsonderdeel kan onafhankelijk worden, of informatie en diensten kunnen zo doelgroepspecifiek zijn dat ze een eigen website rechtvaardigen. Zorg er voor dat je duidelijk hebt welke content naar de nieuwe site overgaat en welke achterblijft. Zorg ervoor dat je op zowel de moeder als de dochtersite geen concessies doet waar het om focus van je content gaat. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat er identieke content op beide sites staat. Dat is verwarrend voor je doelgroep en voor zoekmachines. Het is ook niet voor niets dat Google duplicatie content als deze lager waardeert dan unieke content. En als je keuze maakt om een nieuwe doelgroep- of taakspecifieke site te maken, dan moet die focus scherp genoeg zijn om unieke content voor die site te produceren. Een goede slager verkoopt immers ook geen motorfietsen.
4. Een nieuwe site from scratch
Een volledig nieuwe site, is dat ook een contentmigratie? Zo kan ik ook een lijst met vier aanleidingen voor contentmigraties maken. Maar ik zet hem er lekker toch bij. Want ook wanneer je een nieuwe site start, is het verstandig om deze te benaderen als een contentmigratie. Net zoals een migratietraject een subtiel samenspel is van content, design en techniek is een nieuwe site dat ook. Betrek de heilige drie-eenheid van content, design en techniek vanaf het begin bij de ontwikkeling van de nieuwe site. En wees altijd kritisch op welke content je op de site zet. Het is inmiddels een gemeenplaats, maar wel belangrijk: content die niet bijdraagt aan je organisatiedoelstellingen of je klantbehoeften heeft niets op je website te zoeken. Hou dat nieuwe huis mooi en stop het niet gelijk vol met onuitgepakte verhuisdozen.
Beginnen met een contentmigratie? Maak een stappenplan
Elke succesvolle contentmigratie begint met een goed doordacht stappenplan. Als je de aanleiding van je migratie helder hebt, zorg er dan vervolgens voor dat plan in elk geval uit deze vier stappen bestaat:
- Maak een migratieplan: leg hier zaken vast als doelstellingen, contentstructuur, planning en contenteigenaarschap;
- Pilot en voorbereiding: test of je migratieplan werkt en schaaf op basis van de resultaten van de pilot je migratieplan bij;
- Migratie-fase: de daadwerkelijke contentmigratie. Planning en contentmatrix zijn hierbij leidend. Een tool als Trello kan je helpen overzicht te houden.
- Oplevering en nazorg: de migratie houdt niet op bij de livegang van de site. Richt je beheerorganisatie goed in en fine-tune de site. Sommige dingen zie je pas als een site echt live is.
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.