Vier wijze lessen van Digital Marketing & Social Strategy in 1 day
Op 19 november werd in ‘t Spant in Bussum Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day (#dimday15) gehouden. Dimday is een praktijkgericht marketingcongres dat uit meerdere keynotes, parallelsessies en roundtables bestaat. Het onderwerp digitale transformatie liep als een rode draad door de dag heen. Zelf hoopte ik op een aantal goede cases over de impact hiervan op contentmarketing en contentstrategie. En dat is gelukt! De vier belangrijkste lessen die ik leerde heb ik voor je op een rij gezet.
Les 1 – Pete Blackshaw: laat paid, owned en earned media elkaar versterken
De Amerikaan Pete Blackshaw, Global Head of Digital & Social Media bij Nestlé, vertelde hoe Nestlé inspeelt op de digitale veranderingen in de wereld. Pete leerde mij dat je binnen je mediamix een goede balans moet realiseren tussen het aandeel paid, owned en earned, én dat je deze drie elkaar moet laten versterken.
Afbeelding 1 – Uitleg paid, owned en earned media
De doelstelling van Nestlé is om meer te focussen op earned media. Om dit punt te illustreren gaf Pete Pinterest als voorbeeld. Nestlé deelt op Pinterest gratis content die leuk, relevant en dus makkelijk deelbaar is (owned > earned). Nestlé zet Pinterest daarnaast in om betaalde advertenties naar de timeline van de juiste doelgroepen te pushen, natuurlijk ook met het doel om deze pins verder onder de gebruikers te verspreiden (paid > earned). In dit voorbeeld geeft paid net dat extra zetje om het aandeel earned op dit kanaal te vergroten.
Afbeelding 2 – Paid, owned en earned media bij Nestlé
Les 2 – Boudewijn Broekhuijse: met goede contentmarketing maak je ook een provincie hip
Collega Boudewijn Broekhuijse is Client Services Director bij Presenter. Hij liet zien hoe je een wat minder hippe organisatie, zoals een provincie, met contentmarketing leuk en interessant maakt. Elke organisatie heeft goede verhalen, het is de kunst om deze verhalen naar boven te halen en om te zetten naar content die relevant, informatief en deelbaar is. Boudewijn noemde dit ‘schatgraven’.
De Provincie Utrecht zette een eerste stap door in hun magazine gebruik te gaan maken van thema’s. Zo kreeg de laatste editie het thema ‘Naar buiten’. Een ideale gelegenheid om stakeholders te betrekken bij bijvoorbeeld de aanleg van de Uithoflijn. Een rondje schatgraven leverde namelijk veel relevante informatie over deze nieuwe tramlijn op. Het artikel enthousiasmeert en draagt tegelijkertijd bij aan een betere samenwerking tussen alle betrokken partijen. Geloofwaardige, relevante en authentieke content vormt het vliegwiel.
Afbeelding 3 – Het magazine van de Provincie Utrecht
Les 3 – Patrick Petersen: content moet spontaan en echt zijn… óf extreem
Patrick Petersen, eigenaar van AtMost, heeft de gave om ingewikkelde zaken eenvoudig en helder uit te leggen. Patrick zegt dus ook gewoon dat we te veel nadenken over onze content. Just do it! Grijp het moment, blijf weg van opsmuk en verspreid je boodschap. Spontaan en echt zijn de sleutelwoorden. Is jouw content niet spontaan te maken? Zorg dan voor een extreme factor. Denk aan een gedurfde blogtitel of een foto die net op het randje is. Zo val je toch nog op in de dagelijkse contentstroom en mensen zullen je content eerder delen.
Afbeelding 4 – De evolutie van content
Les 4 – Jeroen van de Ven: richt je op de return on relationships
Jeroen van de Ven is Social Media Manager bij ABN AMRO. Zijn grootste uitdagingen liggen op het gebied van reputatiemanagement en het versterken van de relatie met de doelgroep. Als manager krijgt Jeroen vaak de vraag wat de return on investment (ROI) is van zijn activiteiten op social media. Hij beantwoordt deze vraag steevast hetzelfde: wat is de ROI van je moeder?
Jeroen bedoelt dat bepaalde activiteiten heel veel waard kunnen zijn, zonder dat je dit kunt uitdrukken in cijfers. En andersom geldt dit ook: niet alle meetbare activiteiten zijn waardevol. De boodschap van Jeroen is duidelijk: vergeet de ROI, richt je op de return on relationships (ROR). ROR is de nieuwe indicator voor organisaties die social media structureel in hun marketingstrategie integreren. Draaide het bij ROI nog om de centen, bij ROR draait het om waarde van de relatie met je klant. Want als deze laatste niet voor elkaar is, kun je alsnog fluiten naar je investering.
Afbeelding 5 – Albert Einstein over return on relationships
Conclusie: digitale transformatie, je kunt er niet omheen
Door Dimday ben ik mij er nog meer van bewust dat de digitale transformatie razendsnel gaat. De technologie ontwikkelt continu en klanten veranderen net zo hard mee. Vergeet de gebaande internetpaden en bestaande (online) marketingtrucs. In de toekomst gaat het erom dat je met de juiste media en relevante content flexibel inspeelt op de situatie van je doelgroep. Denk nu maar vast na over de impact die dat gaat hebben op jouw eigen organisatie.
Meer lezen over online communicatie en content? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt nieuwe artikelen meteen in je inbox.
Over de auteur: Louise de Kievid
Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.