Instagram voor bedrijven: 5 tips voor meer succes!
Instagram groeit en is anno 2017 een van de meest populaire social media in Nederland. Wat is het voordeel om Instagram zakelijk in te zetten? En hoe kun je Instagram precies gebruiken voor een optimaal resultaat?
In een vorig blog gaf Femke concrete handvatten voor Instagram voor bedrijven. Inmiddels is er veel veranderd. Dit blog gaat in op de functies en voordelen van een Instagram bedrijfsprofiel. Daarnaast geef ik vijf tips die helpen bij het succesvol inzetten van jouw zakelijke Instagramaccount.
Instagram bedrijfsprofielen: wat kun je ermee?
Met een goed zakelijk Instagramaccount kun je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid van jouw merk verbeteren. Gebruik voor je Instagram bedrijfsprofiel je bedrijfsnaam en kies voor een duidelijke profielfoto, zoals je logo. Hierdoor is je bedrijf herkenbaar en makkelijk vindbaar. Benieuwd naar de voordelen van een bedrijfsprofiel? Ik bespreek ze kort.
Contactknoppen
In jouw profiel kunnen gebruikers je niet alleen volgen, maar ook contact opnemen met de contactknoppen. Voer je contactgegevens in en mensen kunnen je bellen, een e-mail sturen of een route plannen naar je bedrijf. De diverse contactopties staan met blauwe letters weergegeven in je bedrijfsprofiel (zie onderstaande afbeelding).
Instagramstatistieken
Hoe vaak is je video bekeken? Waar komen je volgers vandaan? En wat is het bereik van de foto die je gisteravond op Instagram postte? Met Instagram Insights krijg je antwoord op deze vragen.
Instagram Insights geeft statistieken over:
- de hoeveelheid weergaven van je posts;
- het verloop van jouw volgersaantallen;
- op welk moment van de dag/week je volgers online zijn;
- demografische gegevens van je volgers: geslacht, leeftijd en locatie (zie onderstaande afbeelding).
Door Instagram Insights ontdek je wat wel en niet werkt en leer je je doelgroep kennen. Deze informatie is waardevol voor het bepalen van jouw ideale Instagram-strategie.
Berichten promoten
Advertenties plaatsen en je beste berichten promoten, gaat makkelijk vanuit je bedrijfsprofiel. Experimenteer met advertenties en kies een doelgroep op basis van locatie, demografische gegevens of interesses. Ook kun je de beste berichten promoten. Hierdoor bereik je nieuwe klanten en vergroot je de zichtbaarheid van jouw organisatie. Met Instagram Insights analyseer je vervolgens hoe je berichten presteren. Omdat Instagram eigendom is van Facebook kun je ook gebruik maken van Facebook Power Editor. Vanuit deze handige gratis tool kun je meerdere Instagram-advertenties tegelijk maken, publiceren en beheren.
De weg naar succes: 5 tips
Is je bedrijfsprofiel up-to-date? Dan kun je aan de slag! Maar wat kun je doen om de kracht van Instagram optimaal te benutten? Hier volgen vijf praktische tips.
Tip 1. Bepaal het juiste moment
Als organisatie wil je met jouw content zoveel mogelijk mensen bereiken. Het tijdstip waarop je foto’s plaatst kan een rol spelen bij je bereik. Thom de Graaf schreef een blog over het beste tijdstip voor een social media post. Maar wat is het juiste moment voor een update op Instagram? Focus je allereerst op goede content: post kwalitatief hoogwaardige foto’s en video’s. Creëer vervolgens je eigen ideale tijdstip om zoveel mogelijk volgers te bereiken. Kies voor een social media-analyse of gebruik Instagram Insights om te ontdekken wanneer je doelgroep veel online is. Hierdoor leer je je doelgroep kennen en kun je het bereik van je posts optimaliseren.
Tip 2. Plaats naast foto’s ook video’s
Oorspronkelijk was Instagram bedoeld om foto’s te delen, maar inmiddels kun je ook video’s van 3 tot 60 seconden verspreiden. Maak hier gebruik van! Een goede afwisseling van foto’s en video’s zorgt voor een perfecte mix van statisch en bewegend beeld. Foto’s leveren over het algemeen meer likes op, maar video’s veroveren daarentegen vaak meer reacties. Reacties duiden op een hoge betrokkenheid van de klant bij je organisatie.
Tip 3. Maak gebruik van user generated content
Het bedenken en maken van originele en leuke content kan een tijdrovende klus zijn. Maak het jezelf makkelijk en schakel je volgers in voor mooie foto’s en video’s voor jouw bedrijfsprofiel. Deze user generated content kun je gebruiken om de band met je volgers te versterken.
Maar hoe vind je die content? Kijk of iemand je bedrijf heeft getagd of zoek foto’s en video’s via relevante #hashtags. Een voorbeeld is de gemeente Zwolle. Begin 2016 startte zij de hashtag #Zwollemijnstad. Hiermee worden inwoners en bezoekers van Zwolle gestimuleerd om mooie beelden van de stad te posten. Vervolgens plaatst de gemeente Zwolle dagelijks foto’s van volgers op haar eigen profiel. Denk er wel aan om toestemming te vragen voordat je een foto plaatst. Ook kun je de naam van de gebruiker vermelden bij de post, bijvoorbeeld door een tag. Ook helpt user generated content bij het opbouwen van een community. Zo groeide het account van de gemeente Zwolle mede dankzij de hashtag #Zwollemijnstad van enkele honderden fans naar 2.657 volgers.
Tip 4. Experimenteer met Instagram Stories
Met Instagram Stories kun je foto’s en video’s delen die 24 uur zichtbaar blijven in de newsfeed van Instagram. Stories, de naam zegt het al, zijn perfect om op een vluchtige en persoonlijke manier een verhaal te vertellen. Doe bijvoorbeeld verslag van een evenement, laat werknemers aan het woord of breng dagelijkse werkzaamheden in beeld. Hiermee geef je een kijkje achter de schermen en kun je de band met je volgers versterken. Stories zijn ook handig om leads naar je website te genereren. Zo kunnen geverifieerde Instagram-accounts sinds kort vanuit Stories hun volgers doorlinken naar een website. Zet bijvoorbeeld een link in je Instagram Story die leidt naar een productpagina.
Tip 5. Ga live
Wil je nog persoonlijker communiceren met je volgers? Maak dan gebruik van live video’s binnen Instagram Stories. De live-functie lijkt op Facebook Live. Het grote verschil is dat de Instagram live video na afloop niet zichtbaar blijft in de newsfeed. Het is wel mogelijk om de video op te slaan. Livestreams op Instagram zorgen voor verbinding tussen organisaties en de klanten. Tijdens een evenement kun je bijvoorbeeld live tonen wat er gebeurt. Is er een interessante spreker aan het woord? Deel direct de kennis via een korte live video van 10 tot 15 minuten. Vergeet niet om je video een naam te geven! Ook kun je live video inzetten voor lanceringen, vraag- en antwoordsessies of een rondleiding door een gebouw. Je kunt maximaal een uur livestreamen. Houd wel rekening met portretrechten als je mensen gaat filmen.
Hoe zet jouw bedrijf Instagram in en gebruik je de bovenstaande tips al? Laat het ons weten in de reacties!
Headerafbeelding: Pixabay
Over de auteur: Erik Pot
Ik ben geboeid door taal en wat je ermee kunt bereiken. Goede content maken, daar word ik blij van. Content moet origineel, nuttig en relevant zijn, zonder de doelgroep uit het oog te verliezen. Met vol enthousiasme doe ik dat als contentspecialist bij Presenter. Als blogger deel ik graag mijn kennis en praktijkervaringen over social media, webredactie en online communicatie.