Closeup van een klapbord

Hoe word en blijf je zichtbaar op YouTube? 8 tips

YouTube is een van de populairste socialmedia-platformen. Mijn nichtje ontdekt nieuwe muziek, mijn vader zoekt op hoe hij een defecte muis oplapt. Hoe promoot je met zoveel verschillende gebruikers je video’s?

YouTube is, na Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Er worden 300 uur aan video’s per minuut geüpload. Tenzij je een wereldwijde bekendheid bent, moet je dus flink wat energie steken in het zichtbaar maken (en houden) van je video.

Het eerste uur is belangrijk

Het is goed om je te realiseren dat je video niet van de ene op de andere dag kijkers gaat generen. Dit heeft tijd nodig. Met name het eerste uur is belangrijk; als bezoekers je video binnen die tijd zien, is de kans groter dat je veel mensen bereikt.

Hoe zorg je ervoor dat het publiek je video het eerste uur oppikt? Promoot je video via andere socialmediakanalen zoals Twitter, Facebook en Instagram. Ook met de goede oude nieuwsbrief of een blog kan je de doelgroep naar je film trekken. YouTube is er gek op als je mensen naar hun site stuurt vanaf andere platformen, en zullen je belonen door je hoger in hun resultatenlijst te zetten.

Pikt het publiek de video op, dan is het belangrijk het door hetzelfde publiek te laten promoten. Doe dit door het plaatsen van een CTA (call-to-action) aan het einde van je film en in de omschrijving. Vraag hierin aan de kijker om de video te delen en te ‘liken’. Hiermee komen je video en kanaal betrouwbaarder over. Bovendien is het goedkoper omdat je geen geld hoeft uit te geven aan campagnes.

Ga voor een kleine doelgroep

Probeer niet een brede doelgroep te bereiken, maar bedenk hoe je binnen een bepaalde groep de aandacht krijgt. Dit maakt het creëren van nieuwe content makkelijker, omdat je je dan kunt richten op één onderwerp.

Vergeet niet om naar je bezoekers te luisteren. Gebruik hun commentaar om betere of andere content te maken. Ook negatieve reacties en ‘unlikes’ zijn nuttig; zo signaleert YouTube dat mensen je video hebben bekeken en geeft je een hogere plek in de zoekresultaten.

Zichtbaar worden én blijven op YouTube: 6 extra tips

    1. Upload minstens één video per week
      Je YouTube-video blijft een week vers, daarna verdwijnt hij in het digitale hiernamaals. Voorzie je YouTube-kanaal dus minstens één keer per week van verse content, zodat je profiel zichtbaar blijft. Mocht je meerdere filmpjes willen uploaden, zorg dan dat er 24 uur tussen het uploaden van elke film zit. Dit voorkomt dat je concurreert met je eigen video.
    2. Creëer originele content
      Om op te blijven vallen, is het van belang om originele content te maken. Ook belangrijk: hou het onderwerp consistent en varieer met de lengte van je video’s.
    3. Hergebruik je video’s
      Normaal gesproken maak je minstens twee nieuwe video’s per week, maar hergebruiken van oude content kan juist ook nuttig zijn voor je naamsbekendheid op YouTube.
    4. Kies hele zinnen als trefwoord
      Bij het schrijven van content voor websites gebruik je trefwoorden in je meta description voor de vindbaarheid. Bij YouTube ben je beter vindbaar als je hele zinnen als trefwoord gebruikt, zoals: ‘Hoe maak ik…’ of ‘Waar komt … vandaan?’.
    5. Gebruik social media en je corporate website
      Gebruik andere social media en je corporate website om je YouTube-platform te promoten. Dat werkt twee kanten op: met YouTube lok je bezoekers naar je socialmedia-kanalen en corporate site, daarnaast is het voor je Google- en YouTube-rangschikking gunstig om je video op je corporate website in te sluiten.
    6. Vergeet de CTA niet
      Tot slot: van de omschrijving onder de video zijn de eerste twee regels zichtbaar. Zorg ervoor dat in deze regels een CTA zit en dat deze regels altijd hetzelfde zijn.

Headerfoto: Pixabay / Joshua_Willson

Over de auteur: Rahid Abdoelrazak

Online communicatie bestaat voor mij niet alleen uit tekst, maar ook uit beeld. Bij Presenter gebruik ik deze twee passies om onze opdrachtgevers te helpen bij het uitvoeren van de contentstrategie. Daarnaast hou ik me bezig met (nieuwe vormen van) social media en hoe dit te gebruiken als dienstverlenende- of marketingtool.

Tags: youtube, contentmarketing, online video, social media kanalen