Ephemeral content: de kracht van tijdelijk
Sterke content creëren die binnen 24 uur verdwijnt en niet meer te zien is. Zonde van je tijd en energie? Dat hoeft zeker niet, zo bewijst ephemeral content.
Wat is ephemeral content?
Simpel gezegd verwijst ephemeral content naar verschillende vormen van content die een korte tijd te zien zijn en daarna verdwijnen. Je content is als het ware een eendagsvlieg: het verdwijnt voor de kijker zodra het bekeken is, of is na 24 uur niet meer zichtbaar. Van foto’s op Snapchat tot verhalen via Instagram Stories of Facebook, livestream video’s en kortdurende acties of berichten in je app of op je website, ephemeral content zou een van dé marketingtrends van 2018 zijn. Een trend waarmee je engagement kunt vergroten, al moet je dan wel begrijpen dat het veel meer is dan een foto of video plaatsen die ‘even snel gemaakt is’.
De uitdaging
Ephemeral content is namelijk niet alleen snel, maar moet ook authentiek zijn. Een gelikte afbeelding of video? Daar gaat het bij deze vluchtige vormen van content niet om. Belangrijker is de persoonlijke benadering. Daarnaast moet je content nieuwsgierig maken, prikkelen en een sterke boodschap hebben. Alles om je publiek een gevoel van betrokkenheid en exclusiviteit te geven en ervoor te zorgen dat ze niets willen missen. Denk bijvoorbeeld aan een video die een real life kijk achter de schermen geeft, of waarin je een sneakpeak van een nieuw product laat zien. Speel je op de juiste manier in op de fear of missing out (FOMO), dan keren mensen terug. Zo creëer je met iedere uiting weer een nieuwe mogelijkheid tot interactie met je publiek.
De voordelen van ephemeral content:
- Content delen zonder opdringerig over te komen. Niet alleen verdwijnt alles binnen afzienbare tijd, mensen bepalen ook zelf of ze een boodschap willen bekijken.
- Geef een nieuwe boost aan engagement: met iedere uiting creëer je een nieuwe gelegenheid tot binding en contact. Daarnaast kunnen kijkers direct reageren op een livestream video, Instagram story of Snapchat, waardoor je ook direct met je doelgroep kunt communiceren.
- Vraag je publiek maar een korte tijd om aandacht. Handig in een tijd waarin iedereen druk is.
- Speel met vluchtige content in op FOMO. Zo creëer je al snel een gevoel van exclusiviteit: ingrediënten die mensen doen terugkeren.
- Ruimte voor informaliteit en persoonlijk contact. Het hoeft niet gepolijst te zijn. Bijkomend voordeel is dat de creatie ervan ook minder tijd in beslag hoeft te nemen. Als je een goed idee hebt, kun je meteen aan de slag.
Zet jezelf op de kaart
Tijd en energie steken in content die weer verdwijnt, is dat niet zonde van je tijd? Niet als je het goed inzet. Zo had het WWF in 2014 al succes met hun #LastSelfie campagne op Snapchat. De tijdelijkheid, dat is juist de kracht. Ontwikkel je regelmatig sterke en afwisselende content die écht aanspreekt, dan is de kans groot dat mensen je organisatie in de gaten blijven houden om niets te missen. Niet iedereen zal elke boodschap zien, maar dat is uiteindelijk ook wat exclusiviteit oproept en voor een bepaalde aantrekkingskracht zorgt. Speel je het spel goed, dan kun je met ephemeral content je naamsbekendheid vergroten en je organisatie op de kaart zetten. Zelfs bij de mensen die je bericht niet hebben gezien.
Poging wagen? Deze do’s helpen je alvast op weg:
- Ook al is het tijdelijk: zorg voor een plan. Wat is het doel, wie is je doelgroep, wat voegt het toe?
- Publiceer met regelmaat
- Zorg voor afwisselende content
- Houd het informeel en wees authentiek
Headerfoto: Pixabay / Geralt
Over de auteur: Maj de Bruijn
Mijn liefde voor schrijven en het creëren van andersoortig online content is groot. Heel groot. Of het nu om een website, app of social media gaat, ik breek graag mijn creatieve brein om met frisse content te komen die inspireert en verleidt. Nieuwsgierig als ik ben duik ik met veel plezier in de eindeloze mogelijkheden van de online wereld, bijt ik mij vast in nieuwe onderwerpen en verdiep ik me maar al te graag in de vraag: hoe vorm ik een community?