he-aso-zo-wordt-je-app-meer-gedownload

Hé ASO! Zo wordt je app meer gedownload

Met 5 miljoen apps in de app stores is de strijd om downloads groter dan ooit. Wil je dat jouw app beter gevonden wordt? Dan is App Store Optimization (ASO) je antwoord. Met deze ASO-checklist staat jouw app straks bovenaan in de app stores.

Wat is ASO?

ASO is de SEO (Search Engine Optimization) voor apps. Waar de principes van SEO helpen om je website beter vindbaar te maken in Google, helpt ASO je app te optimaliseren voor de Apple App Store en Google Play Store. En dat is de moeite waard. Uit onderzoek van Nativex blijkt dat maar liefst 67% van alle gebruikers de zoekfunctie van de app stores gebruikt om een app te vinden. Belangrijk dat jouw app dan gevonden wordt!

ASO-checklist

In mijn vorige blog liet ik al zien hoe je als UX-writer goede app-teksten schrijft. Daarnaast kun je als tekstschrijver de vindbaarheid van je app in de app stores verbeteren. Met deze ASO-checklist zie je welke elementen je kunt optimaliseren, zodat je app ranking stijgt.

1. Keywords

Uiteraard draait het bij ASO om keywords. Doe vooraf een keywordanalyse en onderzoek op welke zoektermen wordt gezocht. Houd er rekening mee dat longtail keywords (bijvoorbeeld ‘hardlopen voor beginners app’) steeds belangrijker worden. Keywords kun je alleen invullen bij de App Store. De Google Play Store haalt de keywords automatisch uit de lange omschrijving. Je hebt 100 tekens voor je App Store keywords. Tip: vermijd spaties en gebruik in plaats daarvan komma’s tussen verschillende keywords. Zo kun je meer woorden kwijt.

Checklist keywords:

  • Weet je op welke keywords je gebruikers zoeken?
  • Zijn je longtail keywords specifiek genoeg?
  • Vermijd je spaties tussen keywords?

2. App-naam en subtitel

De app-naam moet meteen duidelijk maken waarvoor de app dient. Verwerk hierin je bedrijfs- of productnaam, maar benut ook de rest van de tekens door een tagline toe te voegen. Bijvoorbeeld zoals het AD doet: ‘AD – Nieuws, sport & regio’. Voor de App Store heb je maximaal 30 tekens inclusief spaties voor je app-naam. Voor de Google Play Store heb je 50 tekens tot je beschikking.

Daarnaast kun je de subtitel (voor de App Store) of korte omschrijving (voor de Google Play Store) gebruiken om je app toe te lichten. De subtitel (max. 30 tekens inclusief spaties) wordt alleen in het App Store-overzicht getoond. De korte omschrijving (max. 80 tekens inclusief spaties) van de Google Play Store zie je zowel in het overzicht als op de app-pagina. Hiermee vertel je potentiële gebruikers meer over je app en overtuig je ze om je app te downloaden. Zorg, net als bij SEO, dat je keywords vooraan staan.

AD-app

AD app

Checklist app-naam en subtitel:

  • Bevat de app-naam je bedrijfs- of productnaam?
  • Omschrijft de subtitel/korte omschrijving het doel van de app?
  • Staan de keywords vooraan?

3. Omschrijving

Verwerk de keywords ook in je app-omschrijving. Doe dit met mate: je schrijft voor gebruikers, niet voor het algoritme. De omschrijving is een samenvatting van je app, maar tegelijk ook een belangrijk marketingkanaal. Want: waarom moet de gebruiker jouw app downloaden? Beide app stores stellen hier 4.000 tekens voor beschikbaar. Omschrijf de USP’s en het doel van je app in de eerste alinea, gevolgd door een overzichtelijke opsomming van de belangrijkste features.

Niet alleen de app-omschrijving kun je gebruiken voor marketingdoeleinden. De 170 tekens-lange promotietekst bovenaan de omschrijving in de App Store is dé plek om jouw app aan te prijzen. En het fijne is: je kunt dit te allen tijde aanpassen (bij de app-naam, subtitel, keywords en omschrijving kan dit alleen bij een app release). Gebruik de promotietekst om regelmatig nieuwe acties, features en verbeteringen te promoten.

boomerang-app

Boomerang app

Checklist omschrijving:

  • Staan de belangrijkste USP’s in de eerste alinea?
  • Heb je de features van je app overzichtelijk opgesomd?
  • Gebruik je de promotietekst regelmatig om nieuwe acties, features of verbeteringen te promoten?

4. App update-tekst

Daarnaast heb je de app update-tekst. Hierin vertel je per release wat er is verbeterd aan de app. Update-teksten zijn óf heel saai (‘generieke bugfixes’) óf heel grappig. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste. Zorg wel dat je niet voorbij gaat aan de inhoud van de technische verbeteringen. Je hebt 500 tekens voor je update-tekst, gebruik daarom opsommingen om de update overzichtelijk te houden.

bol-com-app

Bol.com app

Checklist app update-tekst:

  • Zijn je app updates functioneel én grappig?
  • Gebruik je opsommingen om het overzicht te houden?

5. Ratings en reviews

Het moment van het vragen om een rating en review bepaal je zelf, bijvoorbeeld als een gebruiker de app voor de derde keer opent. Test daarom goed welk moment de meeste reacties oplevert.

Verder heb je geen directe invloed op de ratings en reviews van je gebruikers. Tenzij je neppe reviews koopt natuurlijk, maar dat is tegen de regels. Zo wordt de Rabobank verdacht van het kopen van reviews omdat de app veel meer reviews heeft dan haar concurrenten. Dat het oordeel van andere gebruikers zwaar weegt, laat de infographic van Apptentive zien. 75% van de ondervraagden ziet reviews als de belangrijkste factor voor het downloaden van een app. Slechts 10% zou een app met een 1-ster rating downloaden. En dat niet alleen: een slechte rating reflecteert ook op je merk. De beoordeling laat een slechte indruk achter bij 56% van de ondervraagden.

Toch een negatieve review gekregen? Reageer dan begripvol op de review en zet de feedback op je backlog. Houd je reviewers op de hoogte van de ontwikkelingen en verbeteringen, zodat ze zien dat er ook echt wat gebeurt met hun feedback.

appie-app

Appie app

Checklist ratings en reviews:

  • Vraag je op het juiste moment om een app rating of review?
  • Reageer je altijd op (slechte) reviews?
  • Houd je reviewers op de hoogte van de ontwikkelingen?

Het oog wil ook wat

Uiteraard gaat ASO niet alleen om tekstuele verbeteringen. Visuals zijn minstens zo belangrijk. Het app-icoon en de screenshots geven de eerste indruk van je app. Zorg daarom dat je logo herkenbaar is in het icoon. Om een beeld te geven van je app en de bijbehorende features, kun je de screenshots (eventueel met korte uitleg) gebruiken. Sinds iOS 11 kun je ook video’s invoegen als screenshot. Ideaal om een mooie preview van je app te geven.

scotch-soda-app

Scotch&Soda app

Blijf up-to-date

Met deze ASO-checklist kun je aan de slag met het optimaliseren van de app store-pagina’s van je app. Houd ze ook up-to-date: pas je teksten en screenshots regelmatig aan, bijvoorbeeld bij het lanceren van nieuwe features. Zo komt én blijft jouw app bovenaan de zoekresultaten van de app stores.

Bron headerafbeelding: Pexels

Over de auteur: Sanne Heil

Met mijn achtergrond in kunst en mobile apps combineer ik creativiteit met technologie. Ik schrijf je webteksten, optimaliseer je website en zorg dat het storyboard voor je bedrijfsvideo lekker loopt. Mijn teksten zijn persoonlijk, krachtig en origineel. Ik houd van reizen, daardoor pas ik mij snel aan aan mijn omgeving. Mijn droom? Als digital nomad de wereld verbeteren. Doe je mee?

Tags: app, mobiele content



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond