Contentoptimalisatie

Contentoptimalisatie: verhoog de effectiviteit en de kwaliteit van je content

Hebben jouw content en webpagina’s wel het gewenste effect? Of kan je content en conversie wel een boost gebruiken? Denk dan eens aan contentoptimalisatie. Hierbij verbeter je de content van je website om zo beter je doelen te bereiken. Dit kun je vanuit verschillende benaderingen doen. Welke je kiest, hangt af van je doelstellingen. Hoe pak je zo’n optimalisatietraject aan? Waar begin je? Met deze stappen kom je er zeker uit.

1. Bepaal je (online) doelstellingen en doelgroep

Als je niet weet wat je doelstellingen zijn, dan kun je ook niet goed meten of je website voldoet. En dan is het ook moeilijk om de effecten van je optimalisatie te beoordelen. Breng dus eerst goed in kaart wat je doelen zijn en voor wie je je online inspanningen pleegt.

2. Haal vervolgens eerst je website door de molen met een contentanalyse

Zo weet je wat de huidige stand van zaken is en zie je sneller waar je kunt optimaliseren.

3. Bepaal wat je wilt gaan optimaliseren

Aan de hand van de contentanalyse en je doelstellingen weet je nu ongeveer wat je wilt optimaliseren. Qua contentoptimalisatie zijn er een aantal smaken om uit te kiezen:

  • Zoekmachineoptimalisatie
    Wil je meer bezoekers op je website? Optimaliseer de content van je website zodat deze goed gevonden wordt in zoekmachines. Dit heet organisch zoekverkeer. In dit blog staat een complete uitleg voor hoe je dit aanpakt.
  • Conversieoptimalisatie
    Wil je dat het bezoek op je website beter converteert? Dan is het goed om je content te optimaliseren op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Lees in dit blog hoe je een conversie-quickscan van je site kunt uitvoeren.
  • Website inrichten met toptaken
    Wat is het doel van je websitebezoeker? Als je dit weet dan kun je je website effectiever inrichten door je te richten op toptaken. Toptaken zijn de voor je bezoeker belangrijkste taken op je site. Denk aan het inschrijven voor een hardloopwedstrijd, of het opzoeken van contactgevens. Hoe je een website door middel van toptaken optimaliseert? Lees het in dit blog.
  • Online personalisatie
    Door een klant persoonlijk aan te spreken zorg je voor meer engagement; je bezoekers gaan meer doen met je content: delen, converteren en terugkomen. Hoe personaliseer je je content? Hier vind je een stappenplan.
  • Social media-optimalisatie
    Je bent aanwezig op social media, maar je wilt er meer uithalen. Meer verkeer, meer interactie. In dit blog krijg je inzicht in hoe je je social media effectiever in kunt zetten.

4. Aan de slag

Je weet nu wat je moet doen, en hoe je het moet doen. Nu is het zaak om de handen uit de mouwen te steken. Als het goed is heb je vanuit je contentanalyse een overzichtelijk Excel-bestand dat je nu af kan werken. Zo niet, ga dan terug naar stap 2.

5. Na de uitgevoerde optimalisatie: analyseren

Met de contentanalyse die je voor de optimalisatie hebt uitgevoerd, heb je een goede benchmark voor het meten van je resultaten. Gooi deze dus niet weg! De resultaten van je optimalisatie zullen niet meteen in de eerste week te zien zijn, maar na enkele maanden zal je zeker effect zien van je inspanningen.

6. Repeat

De behoeften en wensen van je klanten veranderen regelmatig, en dit heeft invloed op de effectiviteit van je content. Zie contentoptimalisatie daarom als een dynamisch proces. Blijf kritisch naar je website kijken en hoe die je doelgroep bedient en of je doelstellingen wel behaald worden. Een contentkalender kan je hierbij helpen.

Uitbesteden

Het kan zijn dat je geen tijd of capaciteit hebt om een optimalisatietraject voor je website uit te voeren. Bovendien kan een onbevooroordeelde blik op je website kan helpen met het optimaliseren van je content. Presenter zorgt dat je website maximalen resultaten behaalt met krachtige, geoptimaliseerde content. Wil je meer weten? Kijk dan op Presenter.nl of neem contact met ons op.

 

Bron afbeelding: http://blog.wikimedia.org/2013/03/20/online-training-for-newcomers/

Over de auteur: Presenter

De Kracht van Content is het weblog van Presenter. Wij zijn een online communicatiebureau dat gelooft in de kracht van content. We adviseren, ondersteunen en begeleiden organisaties bij hun online communicatie. Onze kennis en ervaring delen we elke dag bij onze klanten, maar ook op kennisevents, in whitepapers en op dit weblog.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie, contentoptimalisatie, social media optimalisatie