apps

Service: there’s an app for that

Een paar jaar geleden wilden veel bedrijven ‘een eigen app’. De markt werd overspoeld met mobiele apps waar weinig vraag naar was (kijk maar naar dit bericht uit 2012). Dat komt omdat een app pas een goede app is als deze een probleem oplost. Oftewel: een app moet de gebruiker voordelen opleveren.

Stel je voor. Je wilt van die oude loodzware eikenhouten eettafel af. Maar hij past niet in je auto, dus als iemand ‘m komt halen is dat wel zo relaxed. Je maakt even snel wat foto’s met je mobiele telefoon. Wat doe je daarna? Zet je die foto’s over op je computer om daarna op je desktop een advertentie te maken? Dat is vrij omslachtig. Waarschijnlijk pak je dit een stuk simpeler aan en download je eenvoudig de Marktplaats-app (één van de meest gebruikte marketing en commerce apps van 2014). Je logt in, maakt je advertentie aan, voegt je foto’s toe en publiceert deze. En dat alles in slechts een fractie van de tijd die een advertentie maken via je laptop je had gekost.

Een goede app… lost een probleem op

Een goede app lost een probleem op. Het biedt tijdbesparing, informatie, entertainment of een unieke dienst. Het beste is natuurlijk de app die een probleem oplost waarvan je nog niet wist dat je het had. Bijvoorbeeld de app van Albert Heijn, één van de meest gedownloade apps. Deze zorgt ervoor dat de klant op basis van zijn of haar boodschappenlijst direct de snelste route langs deze producten vindt in een filiaal naar keuze. Ontzettend praktisch als je net uit je werk, precies als het heel druk is in de winkel, met een rommelende maag door de gangpaden loopt.

… is servicegericht

Natuurlijk zijn er apps die niks met service te maken hebben. Denk aan Angry Birds. Maar corporate apps zijn er vrijwel altijd op gericht de doelgroep service te bieden (zoals de eerder genoemde apps, van Marktplaats en Albert Heijn). Zo helpen ze de bedrijfsdoelstellingen te halen (bijvoorbeeld callreductie) en de gebruiker blij te maken. Een aantal voorbeelden van goede, servicegerichte apps zijn:

  1. De PostNL app. De website van PostNL hoort bij de best bekeken websites van Nederland. Dat komt niet alleen omdat het handig is om tarieven of het dichtstbijzijnde postkantoor op te zoeken. Maar ook omdat je als klant graag gebruik wilt maken van Track & Trace: even kijken hoe laat de pakketbezorger voor de deur staat. In de (gratis) app van PostNL kun je dit gemakkelijk opzoeken.
    Wat PostNL goed voor elkaar heeft, is dat je (als je een account hebt) je pakketten op een andere tijd kunt laten bezorgen. Dus zit je op je werk en red je het niet om op tijd thuis te zijn om je pakket in ontvangst te nemen? Dan regel je even dat deze op een dag komt dat je er wel bent. Of dat je deze kunt afhalen. Hele fijne service, zeker als je fulltime werkt en vaak iets online bestelt (of regelmatig zaken doet via Marktplaats).
  2. Apps van telecomproviders met informatie m.b.t. je databundel en je belbundel. Zelf gebruik ik de app van Vodafone. Ik heb weliswaar een flinke databundel, maar toch vind ik het handig om goed in de gaten te houden of ik niet over mijn bundel heen ga – zeker nu ik 4G gebruik, wat meer data kost. De app wordt geüpdatet op het moment dat ik hem open: ik heb dus altijd recente info bij de hand. Zo kan ik aan het einde van de maand kijken of ik toch iets meer moet zoeken naar beschikbare wifi-netwerken, of dat ik juist lekker buitenshuis YouTube-filmpjes kan blijven kijken zonder dat me dit een vermogen kost.
  3. Reisplanners, zoals de 9292-app of de app van de NS. Heel handig als je onderweg bent en even wilt checken hoe laat de bus ook alweer vertrekt, of op welk perron je moet zijn om je aansluiting te halen. Een goede aanvulling op vertrekborden en op personeel. Deze apps zorgen ongetwijfeld voor minder vragen bij balies en voor goed ingelichte reizigers.

… gebruik je meer dan eens

Ben je helemaal enthousiast geworden en wil je nu ook een app (laten) ontwikkelen? Controleer dan wel goed of je doelgroep wel een app gaat downloaden voor het probleem dat jij denkt op te lossen. Als je bijvoorbeeld een klacht hebt over je telecomprovider weet je deze al te vinden via Twitter of Facebook. Je zal dan niet zo gauw speciaal op zoek gaan naar een app om daarbinnen je beklag te doen. Dat komt mede omdat dit een –hopelijk- eenmalig iets is. Als gebruiker download je pas een app als je verwacht deze meer dan eens te gebruiken.

Responsive website

Vertaal niet je website één op één naar een app. Een app vergt immers andere functionaliteiten, alleen al wegens het verschil aan gebruiksmomenten (zo gebruik je een app veelal als je onderweg bent). In dat geval kun je wellicht beter kiezen voor een website met een responsive design. Dan kan je doelgroep gewoon je mobiele site bezoeken, opgemaakt op een manier die bestemd is voor het device dat hij gebruikt.

Nadelen

Natuurlijk heeft het ontwikkelen van een native app ook nadelen. Zo kosten apps veel geld. Het lijken simpele oplossingen, maar er werkt toch een heel team designers, developers en copywriters aan hetgeen de gebruiker voorgeschoteld krijgt.

Ook zijn er verschillende platforms, zoals iOS, Android en Windows. De eerste twee zijn de grootste spelers in de markt. Wil je je app serieus lanceren, dan zul je voor beide besturingssystemen een eigen app moeten ontwikkelen (en eventueel nog verschillende versies voor tablets). Vertaal niet zomaar een iOS-app naar Android, of andersom. Dit is namelijk te merken voor de gebruiker. Het zou toch zonde zijn als deze wordt afgeleid door de opbouw of vormgeving van je app, en niet meer onder de indruk is van de service die je ermee biedt?

Het grote nadeel van het dubbel ontwikkelen van apps is dat je de apps ook dubbel moet beheren. Maak een duidelijke keuze voor je aan de slag gaat met het ontwikkelen en voer een werkwijze door die werkt voor jou en voor je team.

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: Servicemarketing, app, service, mobiele app



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond