Structureer je content met een taxonomie
Je klanten relevante content tonen, op het juiste moment, op de juiste plek. Dat is soms best lastig te automatiseren. Een taxonomie helpt. Het is de basis voor een gedegen informatiearchitectuur en functionaliteit zoals gerelateerde en gepersonaliseerde content.
Een taxonomie is een gecontroleerde, vaak hiërarchisch gestructureerde, lijst van termen. Voeg daar synoniemen, acroniemen en relaties tussen termen aan toe en je krijgt een thesaurus (of zelfs een ontologie). Voor nu gebruiken we voor het gemak het woord taxonomie.
In één (contentmanagement)systeem kun je meerdere taxonomieën of termenlijsten maken en gebruiken. In een cms heten dat vaak categorieën of classificaties. Een ziekenhuiswebsite heeft bijvoorbeeld een termenlijst/categorie Ziekten ─ met daarin termen zoals ‘diabetes’ en ‘hartfalen’ ─ en een termenlijst/categorie Behandelingen. Een website over kunst gebruikt misschien categorieën zoals Kunststromingen en Musea in Nederland.
Content labelen met termen uit een taxonomie
Met termen uit een taxonomie of thesaurus kun je content labelen (taggen): contentpagina’s, maar ook contentcomponenten die je toont op meerdere pagina’s of zelfs op meerdere kanalen. Je kunt content labelen in een contentmanagementsysteem voor een website of intranet, maar ook in een informatiemanagementsysteem.
Relaties tussen termen
In een taxonomie of thesaurus kun je relaties tussen termen aanleggen, die het cms vervolgens kan ‘begrijpen’ en gebruiken. Bijvoorbeeld een hiërarchische relatie: ‘Diabetes type 1’ en ‘Diabetes type 2’ zijn vormen van Diabetes, en vallen in die zin ónder de bredere term Diabetes. In taxonomiejargon: Diabetes is in dit voorbeeld de broader term (BT), Diabetes type 1 en 2 zijn de narrower terms (NT’s). Een andere mogelijke relatie tussen termen is ’Related to’, ofwel ‘gerelateerd aan’. Denk voor dit voorbeeld rondom Diabetes bijvoorbeeld aan termen over gezonde leefstijl en/of preventie.
Verbeter vindbaarheid en gebruikersvriendelijkheid
Termen, combinaties van termen en relaties tussen termen gebruik je om content op een relevante en gebruiksvriendelijke manier te ontsluiten voor en te tonen aan je eindgebruikers/klanten. Een taxonomie vormt zo de ruggengraat van veel functionaliteit die de vindbaarheid van content en de gebruikersvriendelijkheid van je website of intranet verbetert.
Contentoverzichten, campagne- en andere landingspagina’s
Geef je in je cms aan dat je al je content gelabeld met ‘Diabetes’ én onderliggende termen wilt tonen op een overzichtspagina, dan wordt ook de content meegenomen die is gelabeld met onderliggende termen (NT’s) ‘Diabetes type 1’ en ‘Diabetes type 2’. Komt er op een gegeven moment nog een onderliggende term bij, dan verschijnt ook de content die je met die nieuwe term labelt op je overzichtspagina.
Filteren/faceted search term
Een (deel van) de termen uit je taxonomie kun je gebruiken om je eindgebruikers content te laten filteren op overzichts- of zoekresultatenpagina’s.
Zoekresultaten verbeteren
Voeg je synoniemen & acroniemen (afkortingen) toe aan de termen in je taxonomie, dan kun je daarmee ook de zoekresultaten van je interne (on site) zoekmachine verbeteren. Bijvoorbeeld door ook zoekresultaten te geven voor synoniemen of gerelateerde termen, of door een suggestie te geven voor dieperliggende termen/tags: ‘Wilt u ook zoekresultaten zien voor [term X]?’
Gepersonaliseerde content
Gepersonaliseerde content kan gebaseerd zijn op klikgedrag, maar ook op een gebruikersprofiel. Geven je klanten aan welke onderwerpen ze interessant vinden, dan kun je vervolgens bijvoorbeeld hun homepage (deels) personaliseren, een gepersonaliseerd contentoverzicht voor hen samenstellen of hun nieuwsbrieven en notificaties afstemmen op hun interesses.
Gerelateerde content
Gerelateerde content zie je op websites vaak terug als een variant op:
- Meer informatie over [onderwerp X]
- Misschien ben je ook geïnteresseerd in [onderwerp X, Y, Z]
- ‘Bij dit product passen deze accessoires’
Onder een nieuwsbericht over onderzoek naar Diabetes-behandelingen kun je zo andere content over diabetes tonen (gelabeld met de term ‘Diabetes’), content over ander onderzoek (gelabeld met de term ‘Onderzoek’) of over ander diabetesonderzoek (gelabeld met de termen ‘Diabetes’ én ‘Onderzoek’).
Denk er wél goed over na of het automatiseren van gerelateerde content voor jouw content realistisch en wenselijk is.
Taxonomie ontwikkelen? Kijk vooruit!
Al is het winterjassenseizoen voorbij, toen het laatst heel koud was verscheen in de G-Star Raw-webshop ineens weer een menu-item en landingspagina voor winterjassen. Zo’n pagina is snel gemaakt als je producten niet alleen labelt met ‘Rok’, ‘Jas’ of ‘Schoenen’, maar ook met ‘Zomer’ en ‘Winter’.
Houd dus rekening met bijvoorbeeld campagnes, seizoenen of thema’s die voor jouw organisatie relevant zijn: baseer je taxonomie op je contentstrategie en contentkalender.
Over de auteur: Daphne Shinn
Als onlinecontentspecialist, contentmanager, online adviseur (of hoe je het maar noemen wilt) bij Presenter, help ik organisaties met strategische keuzes en het vertalen daarvan naar praktische plannen. Altijd met enthousiasme, en met doeltreffende content in de hoofdrol!