Slimme tools voor je responsive website

Nederland telt inmiddels meer smartphones dan pc’s. Smartphones worden steeds smarter en contentspecialisten maken steeds slimmere device specifieke tools. Doe je voordeel met slimme tools voor touchscreen-vriendelijke formulieren, handige buttons, navigatie-innovatie en mail-mij-terug-trucs.

Touchscreen-vriendelijke formulieren
Als er één webonderdeel niet geschikt is voor mobiel gebruik, dan zijn het wel formulieren. De registratie-, bestel-, klachten-, of wijzigingsformulieren: je kent ze wel. Zelfs voor wie slanke pianovingers heeft, is het invullen van een formulier op een kleine touch screen een lastige en tijdrovende opgave. En dat is jammer, want een online formulier is vaak het eerst contactmoment. Daarom moeten formulieren altijd bereikbaar zijn, of je de site nou met een smartphone, tablet of een ander apparaat bezoekt. De formulieren moeten bovendien snel werken en geschikt zijn voor touchscreen.

Hoe zet je als contentspecialist effectieve online formulieren in? Lees de tips!

  • Zorg ervoor dat het formulier standaard ingeklapt is, dat maakt in één keer duidelijk hoeveel stappen het formulier telt, bijvoorbeeld zo:

Voorbeeld bestelformulier              formulier

  •  Maak vingervriendelijke buttons en invulvelden
  • Geef een inschatting van hoe lang het invullen duurt
  • Geef duidelijke instructies bij het invullen van het formulier (bijvoorbeeld geboortedatum –.–.–.), bijvoorbeeld:

datuminvoer

  • Houd formulieren kort. Een open deur, maar erg belangrijk

Dat optimaliseren van formulieren loont, bewijst de case van Nuon. Na het optimaliseren van de formulieren, steeg de conversie van Nuon met 30%.

Store locators en navigatietools
Nu de meeste devices een GPS-functie bevatten, is de mobiele gebruiker op locatie extra geholpen met plaatsafhankelijke informatie. Vanaf welk spoor gaat de volgende trein? Waar is de dichtstbijzijnde winkel? Inspelen op de locatie van de mobiele gebruiker is een kans. De gebruiker oriënteert zich online op een product of service en deelt de locatie via GPS. Via een interactieve map met verkooppunten (store locator) navigeert Telfort bijvoorbeeld potentiële klanten naar het dichtstbijzijnde verkoop- of servicepunt. Dat ziet er zo uit:

Store locator Telfort

Onthoud-mij en mail-mij-terug
De meeting begint. De file komt weer in beweging. De visite staat plotseling voor de deur. Het is eerder regel dan uitzondering dat een mobiele internetgebruiker wordt onderbroken tijdens het surfen. Misschien net op het moment van aankoop. Of tijdens het invullen van de laatste stap van een formulier. Met slimme tools op je responsive website speel je in op de haastige gebruiker die vaak onderbroken wordt en dikwijls switcht tussen devices. Hoe?

  • Onthoud de ingevulde gegevens en herinner de gebruiker bij een volgend bezoek aan het verder invullen van het formulier
  • Onthoud de acties van de gebruiker. Bij webshop Agradi log je automatisch per IP in. Als je iets in het winkelmandje hebt gelegd, maar weg moest klikken, herinnert de webshop je per e-mail aan het winkelitem dat nog in je winkelmandje ligt.
  • Met een ‘mail mij de informatie’-button kan de gebruiker op een later moment de doorgestuurde content alsnog bekijken.
    Online zorgverzekeraar Ditzo pakt dit handig aan. Hoe?

Stap 1: nog vóór het invullen van het formulier, krijgt de bezoeker de mogelijkheid om de button ‘Bewaren voor later’ aan te klikken:

bewaren voor later

Stap 2: de bezoeker krijgt onderstaande e-mail met een link. Zo kan de gebruiker het formulier op een ander moment verder invullen.

 

Tools om de laadtijd te meten en te optimaliseren
Hoewel 4G zorgt voor supersnel mobiel internet, hebben niet alle mobiele gebruikers overal toegang tot een snel en betrouwbaar draadloos netwerk. Toch moet volgens Google de inhoud van de webpagina, in ieder geval het gedeelte boven de vouw, binnen één seconde zichtbaar zijn. De zoekmachine biedt een tool aan die meet hoe snel een website is. Laadtijd optimaliseren doe je onder andere door icons te vervangen door een icon font. Dat vermindert het aantal http-requests en komt de laadtijd ten goede. Ook is het een idee om het formaat van je images te optimaliseren en het aantal widgets en sidebars te minimaliseren. Altijd goed: praat eens met de host over de snelheid van de website. Lees ook Reginald Chan’s tips over het verbeteren van de laadtijd.

Meer slimme tools…
Formulieren optimaliseren, navigatie slim inzetten, mail-me-terug-buttons inzetten en de laadprestatie verbeteren. Het is nog maar het topje van de ijsberg van slimme tools. Werk jij aan de ontwikkeling van een slimme tool? Of gebruik je een handige tool? Laat het weten in een reactie!

 

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: mobiel internet, tips, Responsive, formulieren, tools, buttons, touchscreen



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond