Author experience: ‘De juiste tools voor contentmanagers’
Contentmanagers spelen een cruciale rol in online communicatie. Zij zorgen er immers voor dat de contentstrategie van je organisatie goed wordt uitgevoerd. Daarnaast vertalen zij de taal van je organisatie in die van je doelgroep. Maar aan de gereedschappen en behoeften van de mensen die dagelijks met het cms werken, wordt maar zelden voldoende aandacht besteed. 21 december sprak Rick Yagodich, auteur van het boek The Author Experience, tijdens het Content Café in Hilversum. Een interview.
‘Stel je eens voor. Iemand geeft je de opdracht om een deur te openen. Dat klinkt als een eenvoudige opdracht. Er is alleen één probleem: je handen zijn op je rug gebonden. Je hebt geen andere keuze dan de deur te openen met je mond. Alleen: de deur heeft geen klink maar een ronde deurknop. Toch moet je die deur openen. Dit is helemaal geen handige manier om een deur te openen. Als je geluk hebt, krijgt je met je mond een beetje grip op de deurknop. Misschien krijg je helemaal geen grip. Je raakt gefrustreerd. Hoe kun je nou de deur openen zonder de juiste gereedschappen.’ Toch is dit voor veel contentmanagers dagelijkse praktijk. Ze willen communiceren met hun doelgroep, maar missen vaak de gereedschappen om dit te doen.
Author experience: een cms is voor mensen
De oplossing voor dit probleem, ligt volgens Rick Yagodich in het optimaliseren van wat hij noemt de author experience (ax). ‘De author experience is niets meer dan er voor zorgen dat er binnen de contentmanagement-omgeving de juiste functionaliteiten aanwezig zijn voor de authors, alle mensen die met het cms werken. Van contentmanager tot inhoudelijk experts die de content goed moeten keuren en van contentstrateeg tot webdesigners. Het doel van een contentmanagement systeem is om het menselijke proces van communicatie te faciliteren. Van contentcreatie tot het dagelijks onderhouden van die content. Het klinkt heel logisch en simpel. Maar in de praktijk is technologie vaak leidend in de manier waarop ‘authors’ met content werken. Door de author experience centraal te stellen, hoop ik het gat tussen mens en technologie in contentmanagement te dichten.’
Drempelloos communiceren
Voor veel organisaties is content een eindpunt. Er wordt een site gemaakt, het cms wordt gevuld. Vervolgens wordt de site gelanceerd. ‘Vaak wordt pas na de livegang van een site gedacht: hoe onderhouden we deze site eigenlijk,’ stelt Yagodich. ‘Content wordt te vaak met een takelwagen de internet-snelweg opgetakeld. Met een takelwagen omdat het cms waar mee gewerkt wordt geen oprit naar die snelweg biedt. Hoe kun je dan verwachten dat je de juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste mensen krijgt? Wat er in de praktijk te vaak gebeurt is dat, omdat het te moeilijk is om een site goed te managen, deze op een gegeven moment begint te verrotten. Net zo lang tot iemand zegt: we hebben een nieuwe site nodig. Vaak begint de cyclus dan weer opnieuw. Wanneer je de author experience optimaliseert, haal je de drempels tot effectief communiceren weg. Dat is de eerste stap richting een governance-model.’
Techniek dient de author
De eerste stap richting een gezonde author experience zet je door uit de tredmolen van de dagelijkse strijd die content management heet te stappen, vindt Yagodich. ‘Het is goed om even afstand te nemen van de praktijk van alledag en jezelf de vraag te stellen: wat is de boodschap die ik wil overbrengen, hoe draagt mijn content bij aan de organisatiedoelstellingen en de wensen van je doelgroep. En: wat is de meest effectieve en efficiënte manier om dit te doen? Te vaak wordt vergeten dat het de authors zijn die de communicatie met je publiek vormgeven. Niet techniek, maar mensen communiceren. Wat je dus nodig hebt is iemand die in staat is je communicatiebehoefte te vertalen naar technische specificaties en functionaliteiten voor een cms. Pas wanneer een cms-bouwer echt snapt wat je behoeftes zijn, en zijn cms daarop inricht, kun je effectief en efficiënt content managen. Geen gimmicks. Functionaliteit. Daar draait het om. Elke functionaliteit in het cms moet je communicatiedoelen bewijsbaar ondersteunen.’
Techniek faciliteert bedrijfsprocessen
Maar hoe krijg je dit in de dagelijkse praktijk voor elkaar. Vraagt dat geen cultuurverandering? ‘Nee. Juist niet,’ stelt Yagodich. ‘De kern van de author experience is juist dat je de interface van je cms aanpast aan de natuurlijke manier van werken van je organisatie. Dat begint al op een heel basaal niveau: laat een cms de taal van zijn authors spreken. Wanneer je daar in slaagt, vormt technologie niet langer het contentmanagementproces, maar laat je het proces de vorm van je technologie bepalen. Pas wanneer dat het geval is, ben je in staat je doelgroep echt te bereiken en dus te helpen. Je kunt niet blindelings technologie in je contentmanagement-proces gooien en dan hopen dat het je problemen oplost. Daarom is het zo belangrijk dat het gat tussen mensen en technologie in contentmanagement gedicht wordt.’
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.
Erg interessant artikel!
Groet Cees