Hoe maak je goede content? 5 tips van experts
Ik heb eerder al gezegd dat je geen contentfabriek moet zijn, je moet goede content maken. Content die informeert, inspireert en aanspreekt. Zeker als je aan contentmarketing begint, is dat essentieel. Maar wat is dan goede content, en hoe maak je dat? Bijvoorbeeld door de tips van deze experts te volgen.
1. Spreek je lezer aan met de juiste tone-of-voice
Think about how you would communicate with someone verbally, and adopt that tone in your writing. – Pamela Vaughan, Hubspot
Heb je een wat minder vanzelfsprekend interessant onderwerp, zoals verzekeringen, dan kun je al gauw vervallen in een zakelijke schrijfstijl. Maar juist bij die onderwerpen, zegt Pamela Vaughan, kan een informele tone-of-voice goed werken om je lezer mee te slepen. Dan kan een tekst zowel informatief als vermakelijk zijn. Doe alsof je op een feestje van vrienden bent en iemand vraagt je wat over het onderwerp. Hoe leg je dat uit? Pak je er dan ook niet vanzelfsprekend voorbeelden uit het persoonlijk leven van de vraagsteller bij? Probeer dat ook eens in je contentmarketing te doen, en merk het verschil.
Lees al Pamela’s tips voor smeuïg schrijven.
2. Gebruik de juiste woorden voor meer impact
You want to pass along information, yes, but you also want the reader to feel a certain way about that information. – Jon Morrow, BoostBlogTraffic
Sommige woorden hebben meer impact dan andere. Woorden zoals ‘ramp’, ‘ontslag’ of ‘hoop’ hebben een emotionele weerklank, aldus Jon Morrow. Door die ‘power words’ in je verhaal te gebruiken, zorg je ervoor dat je lezer of kijker betrokken raakt bij je verhaal. Manipulatief? Ja, dat kan, afhankelijk van de reden waarom je ze gebruikt. Gebruik je ze om zelf interessantere, pakkende verhalen te maken? Of gebruik je ze om je lezer of kijker te laten huilen? Bedenk in dat laatste geval dat mensen niet dom zijn. Gebruik je teveel power words, dan merkt iemand snel genoeg dat hij of zij gemanipuleerd wordt. En dan krijg je juist het tegenovergestelde effect: weerzin tegenover je verhaal.
Lees John’s lijst van ‘woorden met impact’ en doe eens zijn oefeningetje met een Nederlandse tekst. Welke woorden springen er voor jou uit? En hoe zou je die effectief kunnen inzetten om een pakkend verhaal te vertellen?
3. Maak je tekst gemakkelijk te scannen (en dus aantrekkelijker)
It takes just a few minutes to turn a post from an overwhelming mass of gray text to something that engages the reader and pulls her in. – Pamela Wilson, Copyblogger
Veel mensen scannen een webpagina voordat ze hem helemaal gaan lezen (en sommigen scannen alleen maar). Zeker bij tekst is het dus belangrijk om te zorgen dat je pagina er overzichtelijk uitziet, zegt Pamela Wilson. Gebruik woorden, formatting, links – zet alles in om te zorgen dat je content aantrekkelijk is om te bekijken.
Lees Pamela’s 8 simpele manieren om te zorgen dat meer mensen je content lezen.
4. Vier je creativiteit (en maak daardoor meer betere content)
If everyone gets more excited about the process of creating content alone, the end results will improve too. – Jay Acunzo, Sorry for Marketing
Iedereen die content maakt, die goede verhalen vertelt, geeft daarbij een stukje van zichzelf weg, zegt Jay Acunzo, omdat iedereen van hetzelfde onderwerp iets heel anders weet te maken. Dat moeten we erkennen en vieren, zelfs als de content flopt. Want hoe meer enthousiasme over het proces van creatie, hoe meer de ideeën gaan stromen. En hoe meer erkenning voor de moeite die erin gestoken is, hoe beter je content uiteindelijk wordt.
Lees Jay’s tips om meer goede content te produceren.
5. Creëer meerwaarde voor je klanten met je content
The imperative of any content publisher is to generously create value for an audience—to focus on their needs.– Ann Handley
Je hebt niets aan content die alleen maar populair is, maar die verder niets doet voor je klanten. Want daardoor zullen ze niet meteen naar jouw merk rennen – toch een belangrijk doel van contentmarketing. Probeer dus nooit content te maken omdat je graag viral wilt gaan, maar maak content die meerwaarde biedt aan je klanten. Verdiep je in hun behoeften. Zo krijg je niet alleen maar meer volgers op Twitter, aldus Ann Handley, maar daadwerkelijk meer klanten dan je concurrent.
Lees meer van Ann over hoe je middelmatige content kunt vermijden. (Let op: ben je fan van Vijftig tinten grijs, dan is dit blog misschien niet zo aan jou besteed.)
Over de auteur: Esther Scherpenisse
Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.