De Contentkalender: verbeter je contentproces
Ken je dat? Je hebt een prachtige site met duidelijke, maar verouderde informatie. Hoe blijft je content levend en actueel? En hoe houd je overzicht op je content? De oplossing is eenvoudig: gebruik een contentkalender en verbeter je contentproces.
Hier vind je de Contentkalender: een handige en praktische online tool.
Direct aan de slag? Maak je account aan.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is.
Waarom zou je een contentkalender gebruiken?
- Je vergroot het overzicht;
- Het versterkt de samenwerking binnen en buiten het team;
- Je geeft content een plek binnen je organisatie.
De voordelen van de contentkalender
Met een contentkalender kom je dichterbij het publiceren van content op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep. Het dwingt je om na te denken over de kwaliteit van je content. Maar ook over wat er de komende tijd speelt in de organisatie. Of bij de doelgroep. Werken met een contentkalender levert je de volgende voordelen op:
- Het ondersteunt het creatieve proces: hiermee verhoog je de kwaliteit en relevantie van je content;
- Je krijgt goed zicht op de benodigde content(productie) voor het komende jaar, en je ziet waar er nog gaten zitten;
- Het zorgt voor meer rust, meer duidelijkheid en meer efficiëntie op jouw afdeling;
- Je bouwt consistent aan een relatie met je doelgroep(en);
- Deadlines zijn lang van tevoren al duidelijk: dit levert je minder last minute stress op;
- Je hoeft niet meer te wachten op inspiratie, maar kunt direct aan de slag;
- Je content is op orde: dat levert je uiteindelijk meer terugkerend bezoek op.
Hoe ziet een contentkalender eruit?
Contentkalenders zijn er in verschillende vormen en maten. Je kunt zelf een contentkalender maken (in Excel of Google Calendar), of je maakt een account aan bij een van de beschikbare tools. Een contentkalender bevat in ieder geval een aantal basis kenmerken:
- Datum (zichtbaar in een kalender als maand, week of dag)
- Onderwerp + doel (waar gaat de content over en wat is het doel?)
- Type content (in welke vorm wordt de content gemaakt?)
- Doelgroep/Persona (voor wie wordt het gepubliceerd?)
- Verantwoordelijke redacteur (wie neemt de lead? Wie leest er mee? Wie keurt het goed?)
- Kanaal (hoe wordt de content verspreid?)
Verwerk de planning van al je kanalen (bijvoorbeeld website, intranet en social media accounts) in je contentkalender. Zo maak je voor jezelf de samenhang tussen alle online uitingen duidelijk. Bovendien kun je zo ook crossmediale verbindingen leggen.
Een goed begin is het halve werk
Bedenk goed wat je met je contentkalender wilt. Gebruikt je het puur als handig overzicht van je publicatiemomenten? Of gebruik je het als tool om je contentmarketingstrategie uit te voeren?
Wil je goed beginnen met een contentkalender? Denk dan vooraf in ieder geval na over de volgende zaken:
- Hoe wil je de contentkalender gebruiken?
- Verwerk onderdelen uit je strategie als mediakanalen, persona’s, user stories en contenttypen in de contentkalender (of publiceer deze onderdelen ergens waar je ze makkelijk kunt nalezen).
- Is er al een schrijfwijzer/styleguide? Welke afspraken zijn er gemaakt per mediakanaal?
- Bedenk onderwerpen (of tags) om later je content te clusteren.
- Welke campagnes kun je al bedenken?
- Maak afspraken over de workflow en leg deze afspraken vast.
Heb je al duidelijke doelen? Of KPI’s? Dan kun je in de contentkalender ook nog een aantal interessante waarden kwijt. Bijvoorbeeld:
- Kernboodschap (bijvoorbeeld: kom wonen in de kindvriendelijke wijk “Hofjes”)
- Doel van de content (informeren, bestellen, downloaden, contact opnemen?)
- Metadata (welke keywords moeten erin?)
- Leverancier (wanneer je fotografie, infographics of video inkoopt)
- Budget
- Promotie (adverteren)
- Statistiek (doel/KPI behaald?)
Start vanuit de agenda van je doelgroep(en)
Heb je je contentkalender al aardig gevuld dankzij input vanuit je eigen organisatie? Mooi! Maar vergeet ook niet de agenda van de mensen waarvoor je content creëert. Kruip, met behulp van je persona’s, in de huid van je doelgroep(en) en zoek uit wat voor hen belangrijke momenten zijn. Hoe ziet bijvoorbeeld de customer journey eruit? Nodig collega’s met direct klantcontact uit voor een brainstormsessie. En stel ze onder andere de volgende vragen:
- Welke (veelgestelde) vragen heeft de doelgroep? (tijdens face-to-face gesprekken, maar check ook de zoekwoorden op de website)
- Wanneer komen we het meest in contact met de doelgroep? (piekmomenten)
- Heeft de doelgroep te maken met seizoenen/cycli?
- Naar welke events gaat de doelgroep toe?
Heb je de agenda en vragen van je doelgroep helder? Ga dan op zoek naar raakvlakken met de agenda van je eigen organisatie. Bedenk op basis hiervan bijvoorbeeld contentseries die je verspreid over het jaar op strategische momenten publiceert. Zo zorg je voor een relevante verbinding met de doelgroep op het perfecte moment.
Van online strategie naar dagelijkse praktijk
Een contentkalender maken is meer dan het invullen van een Excel-sheet of kalender. Onthoud dat contentproductie niet alleen afhangt van jezelf of je afdeling. Ook andere bedrijfsprocessen zoals marketing, klantenservice en/of productie zijn verantwoordelijk voor content.
Activeer deze afdelingen door de contentkalender bespreekbaar te maken. Plan een wekelijks overleg. Noem het in de dagopening. Of schrijf erover op het intranet. En maak samen die stappen in het verbeteren van je contentproces.
Deze blogpost van oud-collega Jacqueline van den Burg publiceerden we oorspronkelijk op 23 november 2012. We hebben deze blogpost uitgebreid en een update gegeven. Zo voegden we nieuwe feiten, bronnen, afbeeldingen en voorbeelden toe om je te voorzien van de actuele informatie over dit onderwerp.
Leuk artikel! Ik gebruik zelf ook altijd inhakers op https://www.jaarkalender.nl/inhaakkalender/ Hier vind je 1 handig overzicht met elke dag een leuke inhaker. 🙂