B2B contentmarketing: recycle jouw content

Sterke contentmarketing verbetert de relatie tussen jouw B2B organisatie en de klant. Als je dit op de juiste manier doet, zal jouw doelgroep aan jouw organisatie denken wanneer ze een product of dienst in jouw categorie willen aanschaffen. Als B2B organisatie is het echter vaak een uitdaging om genoeg content te creërenIk geef je 6 tips, inclusief voorbeelden, hoe je als B2B organisatie content kan hergebruiken.

Recyclen maar!

Het is ons met de paplepel ingegoten dat recyclen ‘’goed’’ is; de wereld wordt er een stukje beter van. Dit geldt ook voor het recyclen van content, dat leidt tot activiteit op je website en het allerbelangrijkste: meer tijd om nieuwe content te creëren. Om te begrijpen op welke manier content is te hergebruiken, moet je eerst weten wat de redenen zijn voor een klant om voor een B2B organisatie te kiezen. Volgens een studie van LinkedIn zijn er namelijk vier redenen belangrijk voor een B2B klant:

  • De organisatie begrijpt het business model van de klant;
  • De organisatie is een expert/leider in het gebied van de klant;
  • De organisatie is bekend met de producten/diensten die de klant levert;
  • De organisatie geeft waardevol advies, trainingen of handvaten aan de klant.

Wil je dat een klant voor jouw organisatie kiest, dan dient jouw hele B2B organisatie bovenstaande punten uit te stralen. Het verhaal dat jij als B2B organisatie naar je klanten communiceert, moet daarbij consistent zijn – van de website en social media tot de klantenservice en mobile app. Dezelfde studie laat zien dat niet over-de-streep-trekkende content cruciaal is (bestel nu en ontvang…!), maar de focus vooral moet liggen op mid-funnel content. Denk hierbij aan lange blogs, e-books, whitepapers of andere educatieve vormen waarmee je meerwaarde levert biedt aan je potentiële klant.

Welke manier van content hergebruiken past bij jouw B2B organisatie?

Potentiële klanten zijn op zoek naar content met meerwaarde, waar ze daadwerkelijk iets aan hebben. Welke vorm van content recycling bij jouw organisatie past, ligt aan de behoefte die je doelgroep heeft; waar zijn ze precies naar op zoek en waar help je ze nu écht mee? Ik geef je 6 manieren hoe je content kan hergebruiken.

1. Herschrijf je content voor LinkedIn

Pas de afbeelding of de invalshoek van jouw content aan en hergebruik het op je LinkedIn kanaal. Stel een kritische vraag en open een discussie over een onderwerp waar je al eerder over schreef. Zo leer je jouw doelgroep kennen én geef je ze kans om vragen te stellen.

2. Hergebruik je content via een webinar

Hergebruik content met behulp van een webinar (online lezing). Dit is een goede optie wanneer je jouw doelgroep beter wilt leren kennen. Kondig via de nieuwsbrief en social media kanalen een webinar aan en laat daarbij van te voren weten over welke eerder gebruikte content de online bijeenkomst zal gaan. Op deze manier hergebruik je content én kan je tijdens de webinar nog dieper op het onderwerp ingaan. Bied ook een moment voor vragen aan, zo kom je erachter welke vragen je doelgroep heeft. Die informatie kan je later weer gebruiken voor nieuwe content!

gxsoftware

Een goed voorbeeld van een B2B organisatie dat hun specialisatie linkt aan webinars, is GX Software. Deze organisatie heeft als doel een persoonlijke klantcommunicatie te bereiken met hun content platform XperienCentral. GX Software schrijft hier verschillende blogs over en hun webinars gaan verder op deze blogs in. Daarbij wordt het gelijk duidelijk welke vragen er onder de doelgroep leven.

3. Herschrijf en herplaats content op je website/blog

Heb je al vaker over een bepaald onderwerp geschreven? Voeg deze artikelen dan samen tot één artikel. Op die manier wordt het voor potentiële klanten overzichtelijk wat je als organisatie te bieden hebt. Ga ook na of alle gegevens nog actueel zijn. Pas je deze gegevens aan? Plaats dan een update en geef gelijk aan waarom ze veranderd zijn. Zo laat je zien dat jij kennis hebt van zaken en met de tijd mee gaat.

4. Voeg content samen in een whitepaper of e-book

Bundel jouw beste content samen in een whitepaper of e-book. Dit versterkt jouw positie als autoriteit op het gebied waar jij over schrijft. Een whitepaper is een publicatie waarin meestal een probleem wordt besproken, om hier vervolgens een oplossing voor te geven. E-books zijn vaak interactiever en bevatten minder content. Beide vormen zijn een goede optie voor het informeren van jouw potentiële klant.

whitepapers_presenter

Een voorbeeld van een B2B organisatie die haar klanten gratis whitepapers aanbiedt, is Presenter. Zij publiceerden whitepapers over onder andere Online Personalisatie, Contentmarketing en Multi Screen World. Sommige van deze whitepapers bestaan uit samengevoegde blogs die eerder op De Kracht Van Content zijn verschenen. Zo hergebruik je waardevolle content én laat je zien dat je verstand van zaken hebt.

5Recycle je content in een nieuwsbrief

B2B-organisaties gebruiken zelden nieuwsbrieven om concrete diensten of producten te verkopen. Dat betekent niet dat een nieuwsbrief voor B2B helemaal niet in te zetten is. Zeker voor het hergebruiken van content is het een goed middel. Gebruik een nieuwsbrief bijvoorbeeld om de onderlinge relatie tussen jou en de klant te versterken. Hergebruik content en laat jouw potentiële klanten kennismaken met jouw vakgebied op een manier waar ze effectief iets aan hebben. Storytelling is een prima manier om je lezers betrokken te maken en hun aandacht te verdienen. Voeg bijvoorbeeld een overzicht van de best gelezen blogs van de afgelopen tijd in de nieuwsbrief. Handige bijkomstigheid: je kan meten hoeveel mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dat helpt je bepalen waar klanten in geïnteresseerd zijn, welke content goed presteert en welk product of dienst meer aandacht moet krijgen op de website.

6. Zet content om in een SlideShare presentatie

Blogs zijn gemakkelijk om te zetten naar een SlideShare presentatie (een soort PowerPoint presentatie die online te bekijken is). Onderzoek van ComScore laat zien dat SlideShare vijf keer meer traffic genereert van professionals dan Facebook, Twitter en LinkedIn. Erg handig wanneer je jouw doelgroep op een ander kanaal wilt bereiken. Daarnaast laat onderzoek van DemandGen zien dat 86% van de B2B klanten verlangen naar interactieve en visuele inhoud. SlideShare is daar een ideaal medium voor.

hubspot

HubSpot is een online marketingplatform dat zich richt op het aantrekken van relevante bezoekers met gerichte content. HubSpot deelt dan ook een hoop blogs over contentmarketing op zijn website. Een paar van deze blogs hergebruikt HubSpot in de vorm van SlideShare presentaties. In het voorbeeld zie je dat uit een lange blogpost over zestien verschillende templates, de drie belangrijkste templates zijn geselecteerd voor Slideshare. Zo benader je je doelgroep op een ander platform én recycle je content die je toch al had liggen.

Heb jij als B2B organisatie ervaring met het hergebruiken van content? Laat het weten in de reacties! 

Dit blog is het derde in een serie blogs over B2B contentmarketing. In de serie behandelen we ook nog B2B en storytellinghoe je genoeg content produceert en hoe je de ROI meet van je contentmarketing.

Over de auteur: Ysanne van Praag

Ik ben altijd al gek op schrijven geweest en tijdens mijn studie Communicatie – en Informatiewetenschappen kwam daar een interesse voor online communicatie bij. Als contentspecialist bij Presenter komen deze twee functiegebieden bij elkaar, waarbij ik me vooral focus op de uitvoering van content strategie, web analytics en social media.

Tags: contentmarketing, b2b, doelgroep, content hergebruiken, content recyclen



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond