Uitsnede infographic forrester research over social media gebruik in de Verenigde Staten

Bepaal met 3 vragen je ideale content mix

Blogs, video’s, webinars, whitepapers, podcasts… Er zijn veel verschillende soorten content die je kunt inzetten voor je contentmarketing. Welke typen content kun je het beste inzetten voor jouw organisatie? Bepaal je content mix aan de hand van drie vragen.

De content die je kiest voor je contentmarketing moet – net als de inhoud van je content – perfect aansluiten op je doelgroep. Stel jezelf daarom deze drie vragen voordat je aan de slag gaat met je contentcreatie.

  1. Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan?
  2. Waar bevindt mijn doelgroep zich online?
  3. Hoe gedraagt mijn doelgroep zich online?

1. Waar heeft je doelgroep behoefte aan?

De behoefte van je doelgroep staat in contentmarketing altijd voorop. Deze behoefte bepaalt niet alleen de inhoud van je content, maar ook de vorm van je content. In grote lijn zijn de behoeften van je doelgroep in twee soorten op te splitsen: behoeften op rationeel vlak (een behoefte aan inzichten en informatie) en behoeften op emotioneel vlak (de behoefte om geïnspireerd of vermaakt te worden). In The Content Marketing Matrix van FIRST10 en Smart Insights worden deze twee typen behoeften afgezet tegen de fase in de customer journey waar je doelgroep zich bevindt. Het resultaat is een helder overzicht van typen content die je in verschillende situaties kan inzetten.

The Content Marketing Mix - First10 & Smart Insights

The Content Marketing Mix – First10 & Smart Insights

2. Waar is je doelgroep online?

Social media zijn, als primaire kanalen voor de verspreiding van je content, van groot belang voor contentmarketing. Het is dan ook belangrijk dat je weet welke social mediakanalen jouw publiek gebruikt. Zit jouw doelgroep veel op YouTube? Dan is het slim om filmpjes te gaan maken. Zit je doelgroep veel op Pinterest en Instagram? Dan is het het waard om te investeren in visuele content.

> Lees hier hoe je je doelgroep online kunt vinden.

3. Hoe gedraagt je doelgroep zich online?

Hoe gebruikt jouw doelgroep internet en social media? Bestaat je doelgroep uit online snackers of houdt hij van lang tafelen? Gebruiken je klanten vooral hun computer, laptop of mobiel – of allemaal door elkaar? Consumeren ze vooral online content, of dragen ze zelf ook een steentje bij? Het is belangrijk om dit soort vragen over je doelgroep goed te beantwoorden. Zo bepaal je bijvoorbeeld de lengte van je content (korte blogs of longreads, korte filmpjes of een documentaire), voor welke devices je content vooral geschikt moet zijn, en of je content moet uitnodigen tot participatie of niet.

Het online gedrag van je doelgroep kan je onderzoeken door je doelgroep online te monitoren en de statistieken van je online kanalen te bekijken – zowel van je social kanalen als je eigen website. Bepaal tot welk type jouw doelgroep behoort en stem je content hier op af. Amerikaans onderzoeksbureau Forrester onderscheidt zes types online gebruikers, van ‘creators’ tot ‘inactives’.

Infographic met data over verschillende soorten social media gebruikers

Vraag het je doelgroep zelf

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: de beste informatie over je doelgroep krijg je door met je doelgroep in gesprek te gaan en te blijven. Wie weet beter welke soorten content hij graag ziet dan je klant zelf? Beantwoord de drie vragen die ik hier heb genoemd niet op eigen houtje, maar probeer in gesprek met je doelgroep de antwoorden te achterhalen. Dan pas werk je aan een content mix waarmee je je doelgroep zeker weet te bereiken.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: content, doelgroepen, contentmarketing, customer journey



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond